Personlig bilde

Gjest Baardsen.1939. (Litt på siden)

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 26. september 2018, kl. 23:17 (79 dager siden)

Tok en reprise på denne filmen i går, synes den er artig.
Det jeg ikke har lagt merke til før, er at på slutten når Gjest og Anna Renke går til lensmannen ser man to flintbørser hengende ute på veggen.
Spørsmålet blir, var dette vanlig praksis, eller er dette gjort til filmen for å gjøre litt mer ut av kulissene.

[image]

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Gjest Baardsen.1939.

av runastav, torsdag 27. september 2018, kl. 10:58 (79 dager siden) @ Mr. Pitt

Hei Mr.Pitt de henger vel klar til bruk;-) For en del år siden skulle jeg se på noen våpen hos en fyr langdt inne i Finnskogen. På innsiden av inngangsdøra hang en hagle, jeg spurte er den ladd? Selfølgelig sa han du vet aldrig hvem som sniker rundt dørene så da så!
Helsing Runar

Gjest Baardsen.1939.

av Huntdoc, torsdag 27. september 2018, kl. 11:50 (78 dager siden) @ runastav

Var vel ikke praktisk å oppbevare flintlåsvåpen utsatt for regn ved å henge dem ute.De var vel dessuten litt for dyre og lett tilgjengelige for tyveradder (som G.B.)på uteveggen.At man hadde ladde våpen inne før byråkratenes klamme hender la seg over landet,var nok ikke helt uvanlig.Det tok jo litt tid å lade ei flintlåsbørse,og tid var det dårlig med når en bjørn eller en tyv brøyt seg inn.Det hjalp like lite å "ringe lensmannen"ved behov da,som nå.huntdoc

Personlig bilde

Gjest Baardsen.1939.

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 27. september 2018, kl. 14:30 (78 dager siden) @ Huntdoc

Studert bildene bedre, kolbene er ganske rette, kanskje det er avdankede snapplås børser med kassepiper?

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

RSS på tråd