Personlig bilde

Søkbar database over lange M/1860 4''' geværer (Kammerlader)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 1. oktober 2018, kl. 13:28 (74 dager siden)

Jeg har nå lagt ut en søkbar database der du kan finne opplysninger om Hærens lange 4''' modell 1860 kammerladningsgeværer over samme lest som databasen over artilleri- og kavalerikarabinene. Omtrent samtlige infanterigeværer av M/1860 ble som kjent bygget om til Lundsgeværer etter 1867, men informasjonen stammer fra tiden da de fremdeles var «ekte» kammerladere med perkusjonskammer.

Siden det tar tid å transkribere protokollen, kommer jeg til å publisere dataene i seks bolker på 1000 geværer hver. Nå er de 1000 første lagt ut, og du kan søke i serienumre fra 1 til 2286. Merk at de korte og lange geværene var nummerert innenfor samme serienummerrekke.

Du finner søkesiden her: https://svartkrutt.net/1860

Her er et eksempel på et søk på gevær nr. 814 som har en del tilleggsinformasjon, mens her er et gevær som ble solgt på auksjon i går (nr. 2245):

Jeg oppdaterer denne tråden når en ny bolk er lagt ut.

Gi meg gjerne en lyd om det er noe som ikke fungerer!

[image]

(Bildet er av et 4''' skytterlagsgevær.)

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Søkbar database over lange M/1860 4''' geværer

av Fagerstad @, Vestlandet, tirsdag 2. oktober 2018, kl. 07:18 (73 dager siden) @ Øyvind F.

Hei, eg sjekka min lange nr. 177 og den var ikkje der. Denne kunne mulegeins ikkje ha vore innom HA i følgje kommentaren. Har det noko form for betydning ang. historia til våpenet?

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 2. oktober 2018, kl. 08:16 (73 dager siden) @ Fagerstad

Det er flere som har kontaktet meg som har lange geværer med lavt serienummer som ikke er oppført i databasen. Begynnelsen av protokollen har relativt mange tomrom, og mange oppføringer mangler f.eks. innskytingskarakter. Først etter nr. 600 begynner det å bli skikkelig orden på sakene.

Jeg ser at på siden med oppføringer fra nr. 151 til 200, så er det bare syv geværer oppført: nr. 164, 168, 171, 179, 184, 192 og 200. De tre første var blant de få som ble utlevert til forskjellige steder (Krigsskolen og forskjellige underoffisersskoler).

For historiens del betyr det bare at man ikke vet hvor det ble brukt. Hvor de manglende geværene har vært vet jeg ikke, men det skulle ikke overraske meg om det skyldes en av følgende:

• de ble utlevert direkte fra våpenfabrikken til andre arsenaler/avdelinger
  • de kan ha blitt brukt i tester og forsøk ved våpenfabrikken
  • slett bokføring ved Hovedarsenalet

Dette er uansett nyttig informasjon, så dersom du har en lang som mangler, vennligst send meg en melding!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 3. oktober 2018, kl. 13:47 (72 dager siden) @ Øyvind F.

1000 nye geværer er lagt til. Når kan du søke på til sammen 2000 geværer fra nr. 1 til 3637.

Jeg har også laget en funksjon som gir treff på geværer som er identifisert som lange, men som mangler i Hovedarsenalets protokoll. Bare send meg en e-post dersom du ønsker opplysningene om geværet registrert. Nyttige informasjon er:

• Produksjonsår
  • Besiktningsmann (skal være Gran eller Engelschiøn)
  • Hvor mange kontrollmerker det har fått i forbindelse med innskytingen (stemplet på høyre sideskinne bak hevarmen)
  • Opplysninger om det er bygget om til andre systemer (f.eks. Lund)

(Fagerstad: Gi meg en lyd dersom du ønsker flere opplysninger om nr. 177).

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 10. oktober 2018, kl. 14:20 (65 dager siden) @ Øyvind F.

Da er 1000 nye geværer lagt inn i databasen. Nå kan du søke fra nr. 1 til nr. 4968. Til sammen er det nå 3000 søkbare geværer, noe som betyr at det er 3019 geværer igjen å legge inn.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 17. oktober 2018, kl. 14:12 (58 dager siden) @ Øyvind F.

1000 geværer til er lagt ut. Nå kan du søke fra nr. 1 til nr. 6000. Til sammen er det nå 4000 søkbare geværer. 2000 gjenstår.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 24. oktober 2018, kl. 14:09 (51 dager siden) @ Øyvind F.

Da er hele protokollen ferdig digitalisert og lagt ut. Du kan nå søke etter 6015 stk. lange 4''' Modell 1860 fra våpennummer 1 til 9679. Som nevnt er det noen huller i begynnelsen av protokollen, og det viste det seg å være mot slutten også. Årsaken er nok at en del geværer som var merket med årstallet 1866 ble liggende på KV i påvente av ombygging til metallpatron.

Gi meg en lyd dersom du finner noen feil! Det er for eksempel interessant å vite om du har et langt gevær under nr 9679 som ikke finnes i databasen.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av jea4701, onsdag 24. oktober 2018, kl. 16:03 (51 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har et langt gevær, nummerlikt med serienr. 11133 produsert i 1867, hvordan kan dette forklares?

av jea4701, onsdag 24. oktober 2018, kl. 16:44 (51 dager siden) @ jea4701

Det er vel kanskje et eksemplar av de som ble produsert som en ren Lund fra bunnen av.Hvo mange ble det produsert av disse?

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 24. oktober 2018, kl. 20:13 (51 dager siden) @ jea4701

Protokollen som er digitalisert går dessverre bare til nr. 9679, men det ble laget rundt 11800 korte og lange M/1860. Etter at man hadde bestemt seg for å gå over til Lunds system for metallpatron, ble det det laget «rene» Lundsgeværer av allerede produserte deler. Det ble vel produsert i overkant av 800 slike.

Nr. 11133 er nok en av de siste som ble produsert med perkusjonskammer. Dersom den har avstandsskrue, hane som ikke er forlenget og gjenplugget hull for styreklakken på venstre sideskinne, så er den nok en M/1860/67.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av jea4701, onsdag 24. oktober 2018, kl. 21:28 (51 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg ser at den ikke har avstandsskrue,hanen er forlenget og hull etter styreskinne er plugget.Så da er det vel nok en m60/67 skal man tro.

RSS på tråd