Kuletang til kammerlader (Kammerlader)

av wintel, søndag 14. oktober 2018, kl. 00:02 (600 dager siden)

Smått med kuletenger til 18 lødig - kan denne brukes?
https://oldwestbulletmoulds.com/products/18-mm-french-tabatiere-hollow-base-mould

Jeg har endel 670gr kuler etter å ha lånt ei tang kjøpt herifra, men skyter gjerne med noe lettere kuler. Børsa er utslitt og synger på siste verset, en hollow base reduserer nok vekt og belastning endel.

Kuletang til kammerlader

av Helge S @, søndag 14. oktober 2018, kl. 00:54 (600 dager siden) @ wintel

Kikk litt på denne siden så finner du støpetenger.
http://www.accuratemolds.com/catalog.php?page=21

Personlig bilde

Kuletang til kammerlader

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 14. oktober 2018, kl. 09:34 (600 dager siden) @ Helge S

Kula trådstarter refererer til ser ved førte øyekast grei ut - men det står ikke oppført kulediameter eller vekt. Jeg leser teksten som at den er .732 lang? Tabatier bruker muligens litt drøy kulediameter så sjekk dette. Videre har den en ganske lang bæreflate i forhold til den 'vanlige' kammerladerkula og gir trolig høyere kammertrykk - med forbehold om tilsvarende diameter.
Rundkuler kan også være et alternativ selv om presisjonen trolig vil avta en del på 100 meter.

--
Best når det smeller!

Kuletang til kammerlader

av wintel, søndag 14. oktober 2018, kl. 18:04 (599 dager siden) @ Helge S

Glimrende - ny tang bestilt!
Har endel pulverlakkerte kuler i 0.700 diameter og ca 670gr til salgs nå ;-)

Kuletang til kammerlader

av Torgeir, fredag 18. oktober 2019, kl. 21:19 (230 dager siden) @ wintel
redigert av Torgeir, fredag 18. oktober 2019, kl. 21:28

Hallo. Jeg kan prøve å få litt liv i denne tråden, for nå er også jeg blitt en kammerherre. En 1849/55/59 kom med posten forrige uke.
Følgelig trenger jeg noe til formålet egnet bly å putte i børsa. Innledningsvis har jeg bommet noen kuler av J. Justnes, og de som var kopier av M49 skarpskytterkule fra Jämttången landet fattige fem cm fra hverandre på hundremeteren. Disse var også de "feteste" av kulene med en diameter på rundt 17,7-17,8 mm. Foran 86 grains Wano P med filtpropp OG melkekartongmuffinsform var rekylen migreneframkallende.

Jeg ser Accurate Molds er nevnt her, og jeg ser også at en av tengene deres er klin lik 1855-kula. Har noen bestilt og prøvd noen av Accurate Molds-tengene?

Jeg ser også at Hunters House har noen tenger som kanskje passer, men å få noe svar derfra har jeg forstått kan bli krevende. De svarer i alle fall ikke mailen jeg sendte dem for et par uker siden om noe annet, og andre her forteller at det kan ta flere år å få noe i posten derfra.
Anyone?

Torgeir

Kuletang til kammerlader

av wintel, fredag 18. oktober 2019, kl. 21:54 (230 dager siden) @ Torgeir

Jeg fikk tak i tang fra Accurate molds - ikke så himla dyrt, selv med frakt og moms. Har støpt opp nok til mange år fremover, men ikke skutt noe enda. Venter på en kulestarter som en viss Australsk handy-man skal lage til meg - får nok sjekket samlingen før jul og kan si noe mer om kula da.

Kuletang til kammerlader

av sigbbred @, Nordmøre, fredag 18. oktober 2019, kl. 23:03 (230 dager siden) @ wintel

Hvilken kule landet du på?

Personlig bilde

Kuletang til kammerlader

av The Dane @, Danmark, lørdag 19. oktober 2019, kl. 14:32 (229 dager siden) @ Torgeir

Jeg ser også at Hunters House har noen tenger som kanskje passer, men å få noe svar derfra har jeg forstått kan bli krevende. De svarer i alle fall ikke mailen jeg sendte dem for et par uker siden om noe annet, og andre her forteller at det kan ta flere år å få noe i posten derfra.
Anyone?

Torgeir

Hvis det bliver aktuelt så vil jeg gerne køre forbi og købe den tang du ønsker. Jeg vil så støbe lidt med den og sende den til dig med tak for lån så du undgår moms og andet pjat til staten!

Kuletang til kammerlader

av Torgeir, søndag 20. oktober 2019, kl. 02:12 (229 dager siden) @ The Dane

Det kan se ut til at vi bør opprette samband. Torgeir.eikeland@fvn.no

Personlig bilde

Kuletang til kammerlader

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 20. oktober 2019, kl. 09:29 (229 dager siden) @ Torgeir

Godt å se at det kan løse seg, Torgeir.
I mellomtiden er det bare å komme innom og låne tang her.

--
Best når det smeller!

RSS på tråd