Rolling block-produsent (Identifisering)

av festus @, søndag 28. oktober 2018, kl. 22:32 (45 dager siden)

Hei! Jeg har fått tak i en Rolling Block som jeg lurer på opphavet til. Da jeg kjøpte den trodde jeg i farten at det var en vanlig Kongsberg, siden den har "norsk" sikte og låseplate for boltene og sabelbajonettfeste, men da jeg så nærmere på den så jeg at den ikke har Kongsbergmerking. I stedet har den en H på låskasse og løp. Jeg regnet da med at det var en Husqvarna, men på banen i går sa noen at det neppe er det, siden H'en ikke er kronet. Vet noen hvem som kan være produsent? Hagen ble foreslått. Kolbekappa er av jern.

[image]

[image]

[image]

[image]

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Rolling block-produsent

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, søndag 28. oktober 2018, kl. 22:41 (45 dager siden) @ festus

Produsentmerket H er Husqvarna - Sverige.

Rolling block-produsent

av festus @, søndag 28. oktober 2018, kl. 22:47 (45 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Produsentmerket H er Husqvarna - Sverige.

Det mente jeg også, men så ble jeg fortalt at de hadde kronet H? Synes også det er litt pussig med det siktet på ei svensk børse?

--
- Rudyard Kipling

Personlig bilde

Rolling block-produsent

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 28. oktober 2018, kl. 22:50 (45 dager siden) @ festus

Husqvarnas H var ikke kronet. Den norske staten kjøpte 3000 Remington-geværer fra Husqvarna i 1870 og 2000 stk. fra samme produsent i 1872. Din tilhørte nok den første leveransen. De svenske Remington-geværene som ble levert til Norge hadde Krags sikte, slik som ditt gevær har.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Rolling block-produsent

av festus @, søndag 28. oktober 2018, kl. 22:52 (45 dager siden) @ Øyvind F.

Tusen takk begge to, da fikk jeg svaret. Litt morsomt å ha en av de første, da! :-D

--
- Rudyard Kipling

RSS på tråd