Kammerlader M1849/55 (Kammerlader)

av Gka, mandag 29. oktober 2018, kl. 11:08 (48 dager siden)

Hei.

Jeg arvet en del våpen for 20 år siden, og jeg solgte unna nesten alt untatt en kammerlader og en perkusjonsrifle.

Kammerladeren er merket 1853, med nummer 4556 på alle deler.
Jeg har fått hjelp av en jeg tror er aktiv på dette forumet til å identifisere den som en M1849/55.
Den har noen skavanker, kosmetiske som hakk, riper, rust osv.
- Messingbåndet nærmet kammeret er løst.
- Jeg tror det mangler en pinne der den runde knotten til kammer «armen».
- Det ser ut til at noen har montert det bakerste siktet bak fram.
- Løpet innvendig er potetåker de første 5cm fra munningen og inn, derifra og mot kammeret ser riflene noenlunde skarpe ut.
- Det går greit å åpne kammeret, men det må hjelpes litt ned og frem med en tommeltott når det skal lukkes. Vel lukket er alt tight og fint.

Er det noen av dere som har en ide om verdi på denne? Den burde få et bedre hjem, helst noen som vil skyte med den, hvis teknisk muig.
Jeg vil helst ikke legge den ut til fantasipris på finn.no.

Mvh

GK

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

Kammerlader M1849/55

av krutnarr ⌂, Søgne, mandag 29. oktober 2018, kl. 16:46 (48 dager siden) @ Gka

Hei.
Kammerladere er alltid morsomme våpen. Din har nok sett bedre dager. Du har rett i at baksiktet står gal veg. Det kan lett snues. At bakre løpsbånd er litt slakt er vanlig siden treverket sikkert har krympet litt pga tørke. Det mangler en støttepinne til hevarmens låsing. Når kammeret senkes så støter nippelen mot hanen. Det er mest sannsynlig derfor du møter motstand der og må trykke det ned og inn i låsing. Spenn hanen før lukking så ser du om kammeret går løsere. Ikke klikk med riflen etterpå.Tommelen skal ALLTID være på kammeret under lukking for ikke å skade fremkant av kammerhuset. Treverket ser ok ut med litt pussede partier. Det store minuset på riflen og det som trekker prisen kraftig ned er løpet. Det kan sikkert bli bedre med litt jobb, men aldri veldig bra. Noen kammerladere går kjempefint med dårlig løp og andre går raua. Prisen for denne rifla som en skytebøsse tenker jeg du burde få 4000kr for. Hadde den vært topp i løp og ikke manglet deler så hadde prisen fort blitt 6-7000kr. I samlerstand så kunne prisen kommet over 10000kr. :-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Kammerlader M1849/55

av Gka, mandag 29. oktober 2018, kl. 17:13 (48 dager siden) @ krutnarr

Takk for godt tips.
Du har helt rett, kammeret går fint ned uten tommelhjelp hvis hanen er spent.
Jeg klikket ikke.

Mvh

GK

RSS på tråd