Noen som kan tyde dette? (Identifisering)

av magne fjøsne, onsdag 31. oktober 2018, kl. 22:34 (42 dager siden)

[image][image][image][image][image][image]

Trenger litt hjelp her. Vet det er Liege men hva med det andre? Kaliber?

Personlig bilde

Noen som kan tyde dette?

av krutnarr ⌂, Søgne, onsdag 31. oktober 2018, kl. 23:20 (42 dager siden) @ magne fjøsne

Hei.
Flott Larsen salongrifle i 7mm flobert. :-)

https://forum.cartridgecollectors.org/t/7-mm-flobert/15776

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Noen som kan tyde dette?

av Browning08, torsdag 1. november 2018, kl. 18:32 (41 dager siden) @ krutnarr

Ikke så alt for ofte å se 7mm flobertrifler men som det vises av merkingene på løpet så er nok denne kjøpt "in the white" fra en grossist i Belgia og satt sammen og merket av vår venn Larsen. Veldig typisk tysk utseende på denne. Har helt maken i 6 og 9mm flobert

Noen som kan tyde dette?

av Cap'n Redneck, close to Hell., torsdag 1. november 2018, kl. 19:14 (41 dager siden) @ Browning08

Merkingen "ELG" inne i en oval, med krone over tilsier at våpenet er produsert etter 1893.
Siden Flobert-patronene heller ikke var ladet med svartkrutt er våpenet reg.pliktig.
-om du ikke klarer å overbevise sheriffen om at 7mm Flobert-patroner ikke er å oppdrive lenger...?

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Noen som kan tyde dette?

av magne fjøsne, torsdag 1. november 2018, kl. 22:32 (41 dager siden) @ Cap'n Redneck

Og hva betyr Y med stjerne over?

Personlig bilde

Noen som kan tyde dette?

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 2. november 2018, kl. 08:28 (40 dager siden) @ magne fjøsne

Og hva betyr Y med stjerne over?

En bokstav med stjerne over er inspeksjon/inspektør-merke (Belgiske våpen). Stjernen over en hvilken som helst bokstav ble innført 1877. Før det var det en krone over bokstaven.

PS.
Riflen er ikke registreringspliktig. 7mm flobert er ikke salgsvare i butikk (Utfaset ca 1925) og den er ikke enkel å tilvirke på egenhånd.;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Noen som kan tyde dette?

av magne fjøsne, fredag 2. november 2018, kl. 21:23 (40 dager siden) @ krutnarr

Takk for hjelpa,
Lærer så lenge en lever.

RSS på tråd