Kongsberg perkusjon? (Identifisering)

av Gka, lørdag 3. november 2018, kl. 14:01 (39 dager siden)

Hei,

Har arvet et perkusjonsgevær som også har sett bedre dager.
Jeg finner et Kongsbergmerke der fenghetten skal sitte, ellers er alle deler merket med nummeret 258.
Dette er den eneste merkingen jeg finner.
Da fatter fikk tak i det for omtrent 30 år siden, manglet både hane og platene som hanen er festet i. Disse delene laget han selv, for å tette hullene i treverket. Dette er dummyer, helt uten funksjo.

Jeg vil være glad og takknemlig for tilbakemeldinger om hva slags våpen det er jeg har.
Hvis dere er nysgjerrige og trenger fler bilder, bare si ifra.

Mvh

GK

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Kongsberg perkusjon?

av anvil, lørdag 3. november 2018, kl. 18:09 (39 dager siden) @ Gka

Hei, ikke så enkelt å si noe sikkert om denne, i alle fall ingen entydig modell.
Ut fra bildene antar jeg følgende:
- Pipe m/tennkloss og stokk kan stamme fra den sivile musketten KV laget 500 stk. av i 1861-64. Men med forbehold dersom pipa er riflet og utstyrt med bajonett-feste.
- Låsen klarer jeg ikke å identifisere, blikkets form er ikke noen jeg kjenner fra KV.
- Underbeslag (avtrekkerbøyle), rekylkappe og sideblikk minner veldig mye om M/1821 jegerrifle.
- Baksiktet er av en type som var på sivil 4''' kammerladere M/1860.

Personlig bilde

Kongsberg perkusjon?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 3. november 2018, kl. 19:31 (39 dager siden) @ anvil

I begynnelsen av 1860-årene var det problemer med å levere nok 4''' kammerladningsgeværer til skytterlagene. Kongsberg Våpenfabrikk produserte derfor en del 4 linjers munnladningsrifler som ble tilbudt til sivile skyttere. Geværene hadde nye løp og nye skjefter, men beslag og øvrige deler var fra eldre våpen. Enfield-siktet er typisk for mange av disse geværene. Dersom kaliberet er rundt 12 mm, så vil jeg tro at ditt gevær er et slikt skytterlagsgevær.

Du kan lese mer om dem i denne tråden: https://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=16669

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kongsberg perkusjon?

av Gka, søndag 4. november 2018, kl. 07:57 (38 dager siden) @ anvil

Takk for svar., begge to.
Pipa er riflet og har et feste litt bak munningn kanskje ment for bajonett.
Årsaken til at du ikke kjenner igjen låsen er at denne manglet da fatter fikk tak på våpenet. Hanen og de to platene på begge sider av mekanismen er nylaget.
Jeg har målt løpet innvedig med skyvelær, og får 12,5-13mm.

Beklager bildekvaliteten.

Mvh

GK

[image]
[image]
[image]

Kongsberg perkusjon?

av Tinytim @, søndag 4. november 2018, kl. 11:32 (38 dager siden) @ Gka

Dette er helt sikkert et sånt skytterlags gevær som tidligere nevnt, de fleste delene er fra en 1821 variant, også sideblikket og den låsen som var der en gang, fasongen passer bra på låsen.[image]

RSS på tråd