Identifisering av perkusjons gevær (Identifisering)

av Geir M, søndag 4. november 2018, kl. 14:26 (42 dager siden)

[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

Er det noen her som kan hjelpe meg å identifisere denne. Jeg regner med at dette er et perkusjons gevær fra 1830-1860. Kaliber 17mm. For og baksikte er av messing. Det mangler det meste av beslag,stokken og pipa er ikkefestet i hverandre, men det er en del stempler på pipa som kan være til hjelp. Legger med en del bilder så håper jeg det er noen her som kjenner igjen denne. Jeg har arvet denne så om det er noen som har behov for noe av dette så selger jeg gjerne.

Personlig bilde

Identifisering av perkusjons gevær

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 4. november 2018, kl. 15:53 (42 dager siden) @ Geir M

Ser ut som børsa er engelsk GR med krone over (George III, 1760 -1801).
Opprinnelig flint.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av Geir M, søndag 4. november 2018, kl. 16:05 (42 dager siden) @ Mr. Pitt

Takk for svar. Jeg har ikke så mye greie på dette så jeg tar i mot alle innspill med glede.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 4. november 2018, kl. 16:27 (42 dager siden) @ Geir M

Jeg tror nok heller vi skal til Sverige og en M-1815-variant av en infanterimuskett som senere er sivilisert. Kronet CB står for Carlsborgs Tygstation. Jeg vet ikke om Carlsborg lagde musketter, men de drev i hvert fall og perkusjonerte flintlåsmusketter. Denne ser ut til å ha blitt perkusjonert i 1846. TLN kan være Theodor Ludvig Norlander, som besiktiget og kontrollerte våpen fra ca. 1845.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Geir M, søndag 4. november 2018, kl. 16:56 (42 dager siden) @ Øyvind F.

Takk for svar. Jeg har prøvd å finne bilder av bak sikte som er litt spesielt, men uten hell.

av festus @, søndag 4. november 2018, kl. 19:47 (41 dager siden) @ Geir M

Takk for svar. Jeg har prøvd å finne bilder av bak sikte som er litt spesielt, men uten hell.

Baksiktet er nok sivilt, og satt på fordi den skulle brukes som jaktgevær. Jeg har noen lignende.

--
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

av Browning08, søndag 4. november 2018, kl. 20:44 (41 dager siden) @ Geir M

Svært trolig en svensk sivilsering av et militærvåpen. Både baksikte og kolbe tyder på det.

Personlig bilde

av bubo @, Arendal, søndag 4. november 2018, kl. 21:25 (41 dager siden) @ Browning08

Etpar eksempler på sivile baksikter.
[image]

RSS på tråd