Erfaringer med Enfield fra IMA? (Munnladning)

av Torgeir, mandag 17. desember 2018, kl. 21:49 (34 dager siden)

Hei
Jeg er i markedet for ei perkusjonsrifle, og har vel en oppfatning av at original har en god del mer sjel enn replika selv om det
vel normalt er lettest å få sistnevnte til å gå godt? Blant tingene som ser fristende ut er disse trebånds 1853 Enfieldene som selges av IMA, og da fortrinnsvis som «cleaned & complete». Er det noen som har noen mening om eller erfaring med disse?
En annen ting som ser morsomt ut er svensk riflemuskett type 1845 - 54, kanskje litt fordi det virker litt særere.
Meninger mottas med takk.

Personlig bilde

Erfaringer med Enfield fra IMA?

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 18. desember 2018, kl. 08:31 (33 dager siden) @ Torgeir

Kom gjerne med lenke til det du vurderer hos IMA. Er det Nepalprodusert ville jeg styrt unna hvis du tenker å bruke det til blinkskyting. Generelt så er trebånds Enfielder litt kilne å få til grunnet riflestigningen 1:72''. En del tobåndsvarianter og Zouave med flere har raskere stigning. Vær oppmerksom på at det selges 3-bånds replikaer med 1:48 riflestigning men de er ikke godkjent som replika av MLAIC.
Angående de svenske så er vel rene M1855, 56 og 57 'bedre' enn en 1845-54?
Og så starte du innlegget med at du er på jakt etter ei perkusjonsrifle. Minie er jo rifler men om det er førstegangsrifle med presisjon i bakhodet så ville jeg vurdert å unnga minie/riflemuskett. Men noen av oss liker en utfordring ;-)
Hva med en Wrede? Eller noe sivilt?

--
Best når det smeller!

av Torgeir, tirsdag 18. desember 2018, kl. 12:57 (33 dager siden) @ jæger justnæs

Her er link til IMA-Enfield. Det står at de har "mistanke" om at den kan være Nepal-produsert.

https://www.ima-usa.com/collections/p-1853-enfield/products/original-british-u-s-civil-...

Joda. Jeg liker jo utfordringer. Jeg finner mye moro i å slenge bly mot skivene fra en glattboret svenskemuskett 1815 - 49, men jeg leter ennå etter formelen for å klare å samle det meste i svarten. Veldig gøy,og børse med masse personlighet.
Så da tenkte jeg det kunne vært artig å prøve hvilken forskjell rifling i løpet på et tilsvarende gevær gjør.
Sivilt kan såklart også komme i betraktning hvis det dukker opp noe som ikke koster 15.000 og oppover. Flintlås-Kentucky hadde kanskje også vært gøy. Osv osv.
Vet ikke så mye om Wrede.

av Trønderen, tirsdag 18. desember 2018, kl. 13:38 (33 dager siden) @ Torgeir

Hei
Jeg har kjøpt Martini Henry MKIV, Snider, Gahendra og East India Company F musket fra IMA. Untoutched condition alle sammen.
Noe pitring på utsiden av løpet, men alle i skytbar stand.Måtte reparere tennnåla på Gahendra.
Var nylig på nippet til å kjøpe en slik nepalsk P1853. Har blitt advart fra flere hold, blant annet fra Martyn Robinson, kuletangprodusent og svartkruttentusiast fra USA. "Nepalese ones are very crude", som han sa. Kjøpte snideren på tross av advarsler om ovalt kammer. Han fikk rett. Har hørt rykter om at det var en kunde som hadde fått en "cleaned & complete" P1853 med gjennomrustet løp. Som sagt rykter!
Jeg kan heller ingen ting om wredes gevær, men jeg falt på det valget denne gangen. Det skal prøves så snart jeg får dertil egnet kuletang i hus.
For prisen av en "cleaned & complete" P1853 får du et pent og skytbart wredes gevær. Blir jo 100$ i frakt og.
Men en P1853 skal jeg også ha før eller siden, kan godt hende at jeg prøver en fra IMA, tross alt.

Mvh Oddbjørn Næss

av Torgeir, onsdag 19. desember 2018, kl. 00:00 (33 dager siden) @ Trønderen

Takk for interessante betraktninger og info. 1853 ER kult, og jeg må jo si at Martini Henry også frister blant mulighetene fra det store, nepalesiske indiana jones-lageret.
Wrede er et pent gevær. En annen fordel med det kan kanskje være at man kan bruke samme kula som i rolling block? Jeg finner svært lite info om skyting med Wrede når jeg googler. Ville jo trodd svenskene hadde noe om det.
Trgr

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, onsdag 19. desember 2018, kl. 08:38 (32 dager siden) @ Torgeir

Står en del her om selve geværet:

https://digitaltmuseum.se/011024453917/gevar-m-1860

Litt her:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=58&t=136679

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av Torgeir, søndag 23. desember 2018, kl. 23:23 (28 dager siden) @ Trønderen

Takk.
Du må gjerne si noe om hva du har fått til med denne F-musketten også. Skyter den OK, f eks?

RSS på tråd