Personlig bilde

Rappert (Litt på siden)

av laffa @, Ålesund, torsdag 3. januar 2019, kl. 18:38 (80 dager siden)

Hva er det jeg har kommet over her? En rappert ja, men til hva? Dekket av støv og skitt, og funnet på loftet til ei gammel smie. Eieren er snart 70, og sier den har vært der i hans levetid

laffa

[image][image][image][image]

Rappert

av Cap'n Redneck, close to Hell., fredag 4. januar 2019, kl. 18:19 (79 dager siden) @ laffa

Jeg tror du har begynnelsen på et saluttkanon-prosjekt..!
Rapperten ser for meg ut til å være konstruert etter rappertmakerens eget hode....det slår meg ikke som en eksakt kopi av en militær rappert.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

Rappert

av munnlader @, fredag 4. januar 2019, kl. 19:46 (79 dager siden) @ Cap'n Redneck
redigert av munnlader, fredag 4. januar 2019, kl. 20:02

Flott Rappert !! Enig med Redneck i at dette ikke er en model Rappert, men laget til en kanon for salutt eller desplay. Det ser ut som at Rappert'en er ganske liten i forhold til kanonen den er laget til. Dvs mye kanon og lite tre, kun for desplay. Som denne kanonen jeg tok bilde av hos Rijksmuseum i Amsterdam:

[image]

Mye kanon, lite treverk. Desplay. For salutt skal affustasjen kunne tåle litt og balangsere godt ved afyring også. Når jeg ser på Rapperten, ser det ut som en desplay Rappert:-)

Så hvor ble det av kanonen;-) ? Rapperten ser ut som den er laget for og holde en ganske tung kanon. Kanonen på bildet er 3 punds, de veier som regel mellom 290 - 340kg. Din Rappert ser ut til å skulle holde en tyngre kanon, 3 punds eller mer(?).

RSS på tråd