Personlig bilde

Krutthorn fra 1691 (Utstyr og tilbehør)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 10. januar 2019, kl. 11:16 (190 dager siden)

Hei.
Fikk i hus et fint krutthorn her om dagen. Eller.. det er vell mere et halvt krutthorn. :-D
Noen som kan tyde hvem som har laget det eller hva senene på hornet beskriver?
Jeg tror sjøl at hornet er laget 1691 og avkortet 30 år senere i 1721. Det er ivertfall de to årstallene som finnes på hornet.

Legger ved bilder av en rundtur rundt hornet. Kommentarer og synsing mottas med takk her ;-)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Personlig bilde

Krutthorn fra 1691

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 11. januar 2019, kl. 08:58 (189 dager siden) @ krutnarr

Det var et heftig horn, krutnarr. Det likner jo på et av Massøn sine, jeg mener det var flere kjente og mange ukjente som skar denne typen med bibelske motiver og ofte deler av Rolandskvadet. Du har kanskje krutthornboka selv - tror nesten 80 sider er om disse. Skal ta en titt i den om litt.
Jeg er usikker men tror de i hovedsak er skåret på 1700-tallet.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Krutthorn fra 1691

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 11. januar 2019, kl. 09:40 (189 dager siden) @ jæger justnæs

Har bare myst litt raskt, det er et omfattende område. Det ser ut til produksjonen når en topp på 1690-tallet så det er jo stas. Og de fleste hører til Agderfylkene om jeg forstår teksten rett. Vanskelig å tolke for en som ikke har heilt peiling på dette men Adam og Eva (syndefallet) er jo illustrert med treet og nevnt med navn. Så lurer jeg på om det står LION (løve) på høykant, etterfulgt av noe annet. Sannsnligvis har det vært et motiv av Samson og løven en plass. Det står nevnt mange kjente og mindre kjente historiske personer og hendelser i boka. NVS skriftserie, bok nummer 1 fra 2012 - Per Terje Norheim 'Krutthorn - en oversett del av norsk folkekunst'.
Jeg tenker du har den?

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Krutthorn fra 1691

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 11. januar 2019, kl. 20:03 (188 dager siden) @ jæger justnæs

Hei jæger.
Enig at det er morro med krutthorn. Det er jo bøttevis med hornskjærere så å finne den som har skåret mitt horn er sikkert ikke lett.
Jeg fant ut at det ble solgt et horn på EEK-auksjon i 2011 som har mange av de samme senene som på mitt samt ord og skrift. Bilde vedlakt.

[image]

Dette hornet er jo svært lite slitt og gikk for den nette sum av 21600kr ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

RSS på tråd