Kuletang til svensk Jarmann (Patronvåpen)

av North83, lørdag 23. februar 2019, kl. 21:54 (208 dager siden)

Hei! Jeg er på utkikk etter en kuletang til en svensk Jarmann. Jeg ønsker å kunne støpe en kule som ligger så tett opp til originalkula i vekt som mulig, har flat nese, og egner seg til papirvikling. Sekundert er kuler med smøreriller og flat nese av interesse.

Er det noen som kan komme med noen gode anbefalinger til meg?

Hilsen,
N

Personlig bilde

Kuletang til svensk Jarmann

av The Dane @, Danmark, søndag 24. februar 2019, kl. 16:12 (208 dager siden) @ North83

Jeg ved at det jeg siger ikke er hvad du vil høre men: Jeg har i årevis brugt en RCBS 350gr .416 med super resultat i min RB Jarmann.
Med 85grains sort har jeg fint plads til en ca. 5-6mm fedtkage bag kuglen og har ingen problemer med at piben slagger til.

av North83, søndag 24. februar 2019, kl. 18:04 (208 dager siden) @ The Dane

Hei! Takk for svar. Har den kulen du bruker rund eller flat nese?

Jeg har sett på forskjellige kuler mellom 300gr og 400gr med diameter ca. 10.03mm. Vanskelig å finne kuler med eksakt vekt (337gr). Er det stor forskjell på om man bruker lett eller tung kule?

Hilsen,
N

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 25. februar 2019, kl. 10:13 (207 dager siden) @ North83

Jarmann-tenger er vel ikke hyllevare, men det er skrevet noe om jarmannkuler blant annet i denne 14 år gamle tråden: https://forum.svartkrutt.net/index.php?mode=thread&id=786

Se også artikkelserien om Jarmann: https://svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=56 Jeg har fått laget en tang som er nokså lik den originale.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av North83, mandag 25. februar 2019, kl. 19:15 (207 dager siden) @ Øyvind F.

Hei Øyvind!

Jeg har allerede lest dine utmerkede artikler. :) Har du fortsatt tegningene til originalkula på lager noe sted?

Er det forresten slik at Jarmann-kuler skal være litt harde? 30/1 bly/tinn er vel det optimale?

Beklager at jeg spør og graver så mye, men er ganske nybegnner på kulestøping, og det er kjipt å få spesiallaget en tang til kuler som ikke funker i rifla...

Setter pris på alt arbeidet du og andre har gjort med Svartkrutt.net!
Hilsen,
N

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 26. februar 2019, kl. 09:35 (206 dager siden) @ North83

Du kommer vel ikke så mye nærmere enn denne kaldpressede kula fra Buffalo Arms. Diameteren er identisk, kun 7 grains skiller på vekten, formen er noelunde lik og den har en liten uthulning i basen.

Jeg bruker rent bly i mine Jarmann-kuler.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av North83, tirsdag 26. februar 2019, kl. 18:23 (206 dager siden) @ Øyvind F.

Flott! Takk! Mulig jeg går for de kulene hvis jeg ikke får laget meg en tang.

Hilsen,
N

av North83, onsdag 27. februar 2019, kl. 09:46 (205 dager siden) @ Øyvind F.

Buffalo Arms kan ikke sende kuler til Norge fordi de ikke har eksporttillatelse... Kan noe slikt som dette fra Accurate Molds funke? .395 kaliber 300grains flat nose for papirvikling.

http://www.accuratemolds.com/bullet_detail.php?bullet=39-3000-D.png

Hilsen,
N

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 27. februar 2019, kl. 10:19 (205 dager siden) @ North83

Den kula regner jeg med vil fungere så godt som noe. Den lille hulbasen til originalen er ikke nødvendig, og neseprofilen er nærmest identisk med originalkula. Originalkula var vel 27 mm lang, forresten.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av North83, mandag 1. april 2019, kl. 18:35 (172 dager siden) @ Øyvind F.

[image]

Sånn, da var kuletanga kommet! Ser fin ut, bortsett fra at det mangler bunnplate...

Spørsmålet er da:

1. Skal jeg bare gå for en enkel bunnplate uten noen avanserte funksjoner? Kula blir da litt lang (35mm), men kanskje en del tyngre enn 300gr.
2. Skal jeg gå for en bunnplate med utskiftbare eller justerbare plugger, slik at jeg kan lage kuler av forskjellig lengde/vekt? Men denne varianten vil det være mulig å få kuler som ligger veldig nærme originalen.

Hva synes forumet? :)

RSS på tråd