Tungt avtrekk på 7,5 Nagant revolver (Håndvåpen)

av pereh, lørdag 16. mars 2019, kl. 22:14 (93 dager siden)

Jeg har lagt inn en forespørsel om ny fjær til Nagantrevolver på "Marked" på grunn av alt for tungt avtrekk, men jeg ble anbefalt å ta spørsmålet opp på forumet. Er det noen som har et godt forslag til hvordan en får lettet avtrekkertrykket på revolveren. Avtrekket mitt er rent og uten kryp, men det er så tungt at jeg må ta avtrekk med hele hånden. Slagfjæra virker jo både som slagfjær og fjær for avtrekkeren. Min første tanke er at spennet i fjæra er for hardt. Finnes det noen annen løsning på problemet enn å bytte fjær?
Mvh
Per Erik

Tungt avtrekk på 7,5 Nagant revolver

av Cap'n Redneck, close to Hell., lørdag 16. mars 2019, kl. 22:50 (93 dager siden) @ pereh

Den aksepterte måten å gjøre en stiv slagfjær slakkere på er å slipe inn en "vepsetalje"-fasong midt på fjæra.
Da er det viktig å ikke slipe fjæra så hardt at den blir for varm og mister herdingen/spennet.
Den må heller ikke ha krappe kanter eller dype spor i slipeområdet, da vil den kunne sprekke der.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Personlig bilde

av runastav, lørdag 16. mars 2019, kl. 22:52 (93 dager siden) @ pereh

Hei pereh!
Jeg målte nettopp mine 2 Naganter, en svensk og en norsk. Ble overasket at det var såpass tungt enkelspenn vekt ca 3kg på begge. Men rent uten kryp, og jeg skyter like bra med min som en med 1,4 kg en vanesak sikkert;-)
Helsing Runar

Personlig bilde

av laffa @, Ålesund, lørdag 16. mars 2019, kl. 22:56 (93 dager siden) @ pereh

På min Nagant var også avtrekket ekstremt hardt. Ellers er avtrekket meget bra. Ingen kryp, bare "knepp". Etter bytte til ei fjør som hadde sittet på en som var konvertert til .22lr ble avtrekket lettere, men det er fremdeles for tungt. Jeg vet at mange har slipt av fjøra for å gjøre den mykere, men dette er vel ikke å anbefale for hvermannsen. Jeg hart slipt litt på min, det hjalp en del, og vil vel også prøve å tynne den enda etpar tiendeler for å få lettere avtrekk. En viktig detalj er at slipesporene må gå i lengderetningen av fjøra for å unngå bruddanvisere. Forumets dyktige hobbysmeder er vel å spørre hvor fjøra bør tynnes for å oppnå best resultat

laffa

Personlig bilde

av Mr. Pitt @, Minnesund, lørdag 16. mars 2019, kl. 23:27 (93 dager siden) @ laffa

Den skal vel gjøres smalere og ikke tynnere.

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

av pereh, søndag 17. mars 2019, kl. 11:03 (93 dager siden) @ Mr. Pitt

Takk skal dere ha for gode kommentarer. Jeg skal vurdere å smale inn fjæra. Avtrekket på revolveren er helt uten kryp, så alle forutsetningene er der for å få et skikkelig godt avtrekk

av sigbbred @, Nordmøre, søndag 17. mars 2019, kl. 11:21 (93 dager siden) @ pereh

Husker noen artikler om tuning av smith & wesson revolvere fra en gang i tiden. Da ble originalfjæra brukt. Den ble slipt på sidene med en fasong som et timeglass.

Personlig bilde

av runastav, søndag 17. mars 2019, kl. 13:24 (93 dager siden) @ sigbbred

Dersom jeg skulle slipt bredden på denne kombi V fjæra, så ville jeg ikke rørt den delen som slår av hanen(slagfjæra) kun nedre del som påvirker avtrekkeren, Som du ser på fjæra er halve fjæra slipt vekk der den ligger ann mot avtrekker. Men den må jo ikke bli så slakk at avtrekker ikke returnerer etter av avtrekk:-(
Helsing Runar

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, søndag 17. mars 2019, kl. 17:43 (93 dager siden) @ runastav

Han her beskriver det jeg gjorde på min og viser endringen
temmelig tidkrevende prosess, hold fjøra kald så går det bra.
målte aldri min på vekt men den ble lett nok til at du rakk å få et avtrekk før du ble sliten av å dra i avtrekkeren.

Anbefaler å holde filer og polering langt unna grepsflatene

Lenke til YouTube

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av perk71 @, Trondheim, mandag 18. mars 2019, kl. 18:10 (92 dager siden) @ nevS

Selv så skrotet jeg en Nagant i kaliber. 22
Kun for fjæra. Den var slipt på den en siden, for å gjøre den svakere.

--
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

av pereh, fredag 29. mars 2019, kl. 20:33 (80 dager siden) @ pereh

I dag fikk jeg tilsendt ei ny fjær til Naganten. Den hadde betydelig mindre spenn enn den jeg hadde, men var ellers lik. Avtrekkervekta ble nesten halvert, så nå er det mulig å ta godt kontrollerte avtrekk. Takk til alle som har bidratt med forslag.

RSS på tråd