Personlig bilde

Pistol M/1772/1855 fra Kongsberg våpen. (Våpensamling)

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 11. april 2019, kl. 12:53 (70 dager siden)

Hei.
Har fått i hus en fin pistol M/1772/1855 som da er omgjort fra flint til perkusjon på Kongsberg i 1855. Den ble laget i 800 eksemplarer og delt ut i par. Nummerene er fra 1-942 da flere ble underkjent under omgjøring.

Pistolen er tålig hel og nummerlik. Det er en sprekk i kolben v/kolbekappen. Ladestokkrenna er fyllt igjen med en trekloss som nesten ikke er synlig.

Pistolen er merket med E.N.C.N 32. Noen som har "tydningen" på det?

litt bilder:
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

Pistol M/1772/1855 fra Kongsberg våpen.

av Sparknekt, torsdag 11. april 2019, kl. 14:04 (70 dager siden) @ krutnarr

I følge ArmaDania sin database på avdelingsmerkiner, betyr merkingen: Eidsvoll-Næssiske Compagni nr. 32 (din pistol ligger i databasen).

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 11. april 2019, kl. 23:38 (70 dager siden) @ Sparknekt

Tusen takk Sparknekt. Hadde helt glemt å sjekke der. Finner ikke min pistol i basen, men flere med samme bokstavmerking, dog i flintutgave.

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 12. april 2019, kl. 00:38 (70 dager siden) @ krutnarr

Hei igjen.
Fant pistolen i basen tilslutt. Den er registrert i mars i år så regner med at den er fanget opp på salgssiden i usa der jeg kjøpte den (Den ble sendt fra usa 26/3-19 altså tre dager etter registrering på arma-dania). link: https://www.arma-dania.dk/public/afdelingsstempler/avd_stempel_user_view.php?editid1=31364

Ser at det er registrert tre pistoler på arma-dania med omgjøring 1772-1855, men det er en haug av 1772-pistoler med E.N.C merking i flint. Var det Eidsvoll-Næssiske Compagni som brukte pistolen etter omgjøring eller var det avdelinger i Norge som spesiellt fikk utlevert slike våpen?

--

av Tinytim @, fredag 12. april 2019, kl. 08:38 (69 dager siden) @ krutnarr

Det var artilleriet som fikk pistolen etter denne omgjøringen. Eidsvoll-Næssiske Compagni var en del av Sønnenfjeldske Dragonregiment

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 12. april 2019, kl. 12:37 (69 dager siden) @ Tinytim

Men om du absolutt trenger en unnskyldning for å skaffe deg en hest, så var pistolen brukt av det kjørende og ridende artilleriet. :knegge: Fotartilleriet hadde ikke skytevåpen før de fikk karabiner noen år senere.

Fin pistol, forresten!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, fredag 12. april 2019, kl. 19:18 (69 dager siden) @ Øyvind F.

Takk takk.
Skaffe hest ja.... Blir vell heller en elsykkel med tiden, men da ble det vell brukt en form for hylster? Har sett noen «kremmerhuslignende» til svenske pistoler. Noen som vet hvordan de Norske så ut?

--

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, torsdag 2. mai 2019, kl. 12:58 (49 dager siden) @ krutnarr

Hei.
I mangel på både hylster og hest så ble det heller laging av ladestokk. Tok utgangspunkt i et bilde fra forumet som Trond la ut ei gang. Har ingen mål utenom øyemål. Selve ladestokken er kon fra 7 til 8mm i hele lengden. Læret er fra en sivil kammerladerreim som var røket. Ringen er fra en tynn ladestokk som er bøyd rundt et stag og knappen og tuppen er dreid ut av ei messingstang. Delene er sølvloddet sammen.

[image]

--

Personlig bilde

av runastav, torsdag 2. mai 2019, kl. 21:28 (49 dager siden) @ krutnarr

Flott arbeid krutnarr:-)
Helsing Runar

RSS på tråd