Kuler til en 4 linjers kammerlader (Kammerlader)

av Kiwi, onsdag 1. mai 2019, kl. 12:32 (138 dager siden)

Hei

På søndag kjøpte eg en 4 linje kammerlader.

Jeg mangler en støpetang,jeg har noen hulbasert 400 grains kuler til trapdoor springfield min,Kuler måler .458 som jeg trør at er for liten i diameter til å brukes som den er.

Eg har pratet litt med Øyvind og han anbefales ikke å bruke 12,7 kuler til Remington rolling block.

Eg har nettøp "paper patched" noen .458 kuler med vanlig skriverpapier,kuler nå måler .472 Kaliber.

Er eg på riktige spør?

Personlig bilde

Kuler til en 4 linjers kammerlader

av Roy-Terje Kjoberg @, Sogn og Fjordane, onsdag 1. mai 2019, kl. 12:57 (138 dager siden) @ Kiwi

Det lureste er å følge rådet Øyvind ga. Så svaret på spørsmålet ditt om du er på rett vei er nei.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 1. mai 2019, kl. 13:54 (138 dager siden) @ Roy-Terje Kjoberg

Ifølge Kongsberg Våpenfabrikk var ideell kulediameter med papir 3,83''', det vil si 12,01 mm eller .473" (engelsk mål). Du er derfor ikke langt fra, men selve kulediameteren før vikling er kanskje litt liten. Den skulle i henhold til instruksene være 11,77 mm eller .463".

Jeg ville i hvert fall prøvd. Gi gjerne en tilbakemelding om hvordan det fungerer!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av pereh, mandag 20. mai 2019, kl. 18:57 (119 dager siden) @ Øyvind F.

I helga prøvde jeg min korte 4 linjers skytterlags kammerlader for første gang. Kulene jeg brukte var 476 Linebough, 400 gr, med hel bakende. Kulene var dyppet i flytende kulefett. Ladning 60 gr 2F med en grønn filtforladning og en avisskilling mellom filten og kula. Ved laveste innstilling på Enfieldsiktet gikk geværet rett i både side og høyde på 50 meter. Jeg var svært godt fornøyd med presisjonen. Spredningen var mer min feil enn geværets. Med å gå et trinn opp på siktet satt treffene litt for høyt på 100m.
Serien er de 8 skuddene som sitter fra 8 ringen og innover.
Legger ved noen bilder av resultatet.[image][image][image]

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 21. mai 2019, kl. 07:59 (118 dager siden) @ pereh

Ser ut som en god kombinasjon. Fine baneforhold, men det så litt friskt ut til å være langt uti mai!

--
Best når det smeller!

RSS på tråd