Stockholms auktionsverk: Transportproblem? (Ikke spesifisert)

av Torgeir, søndag 26. mai 2019, kl. 20:59 (85 dager siden)
redigert av Torgeir, søndag 26. mai 2019, kl. 21:10

Joda.
Nettauksjon ser ut til å kunne bli en finansielt farlig aktivitet framover. I kveld har jeg fått tilslaget på et Gevär 1845-54,:clap: og nå har jeg en mail hvor det står at muskedunderen må hentes innen 3. juni i Stockholm. Ingen av transportbyråene de lister opp ser ut til å frakte til det sørlige Norge, så wtf, liksom?? :klohode:
Er det noen her som har gjort dette før? Skulle tro det.

Torgeir

Personlig bilde

Stockholms auktionsverk: Transportproblem?

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 27. mai 2019, kl. 07:49 (84 dager siden) @ Torgeir

Det er dessverre vanskelig å få sendt antikke våpen fra Sverige i disse dager. Jeg sjekket med Stockholms Auktionsverk i fjor om transportmuligheter, og fikk oppgitt www.artmove.se og JH Transport: www.43735555.dk. Ingen av dem fungerte for meg. Sistnevnte fraktet kun til Oslo-området, så om du kjenner noen i Oslo så kan du kanskje få pakken videresendt?

Jeg endte opp med å ikke legge inn bud, så da slapp jeg unna hele problematikken.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av Huntdoc, mandag 27. mai 2019, kl. 08:24 (84 dager siden) @ Øyvind F.

En svensk kamerat kjøpte en svensk muskett for meg.og den skulle sendes til hans svenske adresse,Den kom aldri fram,og sporing viste at den var sendt til Danmark.Deretter finnes intet spor.Man har,på svensk side,gjort en masse henvendelser,men det endte med en erstatning (som ikke dekket omkostningene)Huntdoc

av Torgeir, mandag 27. mai 2019, kl. 12:36 (84 dager siden) @ Huntdoc

Hm. Takk for svar. Dette er spennende. Jeg har nå sendt noen mailer til diverse spedisjonsfirma, samt prøvd å ringe. Skjer det ikke noe, kommer jeg til å velge alternativet med å få den sendt til lageret i Göteborg. Det er jo skarve femti mil med Volvoen dit....

av Fanejunker, mandag 27. mai 2019, kl. 16:55 (84 dager siden) @ Torgeir
redigert av Fanejunker, mandag 27. mai 2019, kl. 17:16

Har brukt JH Transport på objekter fra Walterborg til Østlands området. Det var 2-3 år siden, da var det dyrt, men enkelt og problemfritt. Burde da kjøpt enda flere våpen for å få ned kost per våpen............Forsendelsen fra Sverige til Norge går via Danmark hos JH Transport siden de ikke har direkte rute, dette gir en ekstra tollbehandling..

av Torgeir, mandag 27. mai 2019, kl. 17:19 (84 dager siden) @ Fanejunker

Jeg har fått svar fra JH, og det er som dere sier: De kan frakte til Oslo. Der har jeg kjentfolk jeg tenker å be om å ta imot, så det ligger an til at dette blir løsningen. De kunne også ta den til Danmark og sende den med fly til Kristiansand. Sikkert kjempebillig.:kikkeblunke:
Men to tollbehandlinger? Fatter ikke hvorfor de ikke bare kan kjøre straka vägen. Og javisst: Jeg burde jo handla enda flere munnladere mens jeg var i gang når det viser seg å bli såpass dyrt.:rotfl:

Personlig bilde

av munnlader @, onsdag 29. mai 2019, kl. 13:28 (82 dager siden) @ Torgeir

Selv henter jeg tingene som handles utenfor Norge. Litt mere jobb, men aldri et problem.

av Torgeir, mandag 24. juni 2019, kl. 14:34 (56 dager siden) @ munnlader

Jepp. Det ble til at selskapet Mailogic tok på seg dette her for en frakt på 1800 kr. Men det har drøyd og drøyd, så i dag ringte jeg dem. Da får jeg vite «at flygbolaget vägrar frakta det fordi de anser att det är ett gevär».
Det ble til at fyren skulle gjøre et nytt forsøk på å fortelle dem at dette ikke er et våpen i juridisk forstand, og det var da fælt så vanskelig dette skulle være.

av Landmark, tirsdag 25. juni 2019, kl. 11:55 (55 dager siden) @ Torgeir

Transport av våpen fra Sverige er ikke enkelt:-(
Selv om du henter våpenet selv, kan du bli stående i tollen i timer før du slipper gjennom. Tollerne er kritiske til alle typer våpen, og du slipper ikke gjennom før de er 100% sikre på at alt er i orden(ingen kritikk, slik bør det være).

Sist jeg var over stod jeg 3,5 timer og diskuterte regelverk før vi ble enige.
Det kan være en god ide å passere grensen i normal kontortid, da tollerne har mer ressurser tilgjengelig vedr. faglige spørsmål.
Det går 2 dager til å hente våpen fra Stockholm, og det blir fort dyre våpen om du regner med alt:-D

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, mandag 1. juli 2019, kl. 00:20 (50 dager siden) @ Landmark

Jeg har aldri handlet på overnevnte auksjon, men jeg har lagt igjen en del kroner gjennom www.auctionet.com . Løsningen har vært å få dem til å sende objektet med Bussgods til nærmeste utleveringssted som for meg er et sted litt sør for Strømstad. Jeg kan skrive under på at det er lurt å møte opp tidlig i tollen og du bør ha god tid. Ville det være en mulighet å ta ferja til Strømstad, ta med bil og hente objektet på utleveringssted hos Buddgods, for så å ta ferja hjem?

--
Kammerherren

av Torgeir, mandag 1. juli 2019, kl. 14:55 (49 dager siden) @ Kammerherren

Det endte godt til slutt, og kanonen kom med Bring sist fredag. Forsendelsen hadde da gått via UPS som sendte meg SMS og lurte på hva i huleste som lå i pakken, og om de kunne få kopi av faktura. Det gjaldt visst utregning av moms. Så da har jeg funnet ut at dette går an også.

RSS på tråd