Hylseholder til dansk rulleblokk. (Patronvåpen)

av Torgeir, tirsdag 4. juni 2019, kl. 14:30 (15 dager siden)

Jeg har blitt den glade eier av en dansk rolling block M 1867 i det jeg mener å ha grunn til tro er kaliber 11,7 X 52R.
Med på kjøpet fulgte en del tomhylser fra Bertram som av en eller annen grunn er merket "11,4 X 52R" i bunnen. Disse passer ikke i kammeret, men tidligere eier har sizet ned en del av dem med en 45/70 die slik at de går inn.
Diesettet fikk jeg også med på kjøpet, men hylseholderen glipper kragen på hylsene fordi disse er .578 i diameter og ikke .608 slik som på 45/70. Hylsekroppen foran kragen er .512 mot .505 for 45/70.
Dermed trenger jeg en hylseholder som passer, men det eneste jeg finner når jeg søker på nett er en masse påstander om at det er hylseholder for 45/70 som er tingen. 4C har visst laget en holder dedikert for kaliberet, men den er utsolgt fra Buffalo Arms ser jeg.
Løpsdiameter ser for øvrig ut til å være i nabolaget av .460 og kanskje enda mer. Planen er å få tak i kuletang til hollow base 405-grains-kule i .460-diameter.
Det fulgte med ei tang til 340 grains Lee også, men de jeg i dag har støpt ut av denne får diameter .454. Dermed har jeg begrenset tro på disse.

Hylseholder til dansk rulleblokk.

av BjørnL, tirsdag 4. juni 2019, kl. 19:42 (14 dager siden) @ Torgeir

Hei.

Jeg har laget noen slike når jeg har hatt behov. Det krever at man har dreiebenk og helst en fres. Hvis man er hendig med fila trenger man ikke fres.
Et annet alternativ er å anløpe en eksisterende hylseholder som er litt for trang og deretter dreie, slipe eller file ut av den til den passer.

Heller hodeløs enn rådløs.

BjørnL

av Torgeir, tirsdag 4. juni 2019, kl. 19:58 (14 dager siden) @ BjørnL

Hm. Ja. Det kan være en plan. Anløpe først. Siden dremel. Takk.

Personlig bilde

av krutnarr ⌂, Søgne, tirsdag 4. juni 2019, kl. 20:36 (14 dager siden) @ Torgeir

Det er vegen å gå. Dremmel på en litt trang holder holder ;-)

--
Besøk meg på www.krutnarr.no
Mail meg på: krutnarr@krutnarr.no

av Cap'n Redneck, close to Hell., onsdag 5. juni 2019, kl. 12:53 (14 dager siden) @ krutnarr

Jeg benytter RCBS #14 hylseholder & LEE .45-70 diesett for å lade ".45 Danish Gov't."
Mine hylser er lagd av .45-70, nedkortet og neddreid i diameter på rim'en.
(LEE #8 hylseholder som følger med diesettene fra LEE glipper på hylser tilpasset dansk RB)

Brownells Norge har RCBS #14 hylseholder på lager for øyeblikket...

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

av Torgeir, torsdag 6. juni 2019, kl. 09:21 (13 dager siden) @ Cap'n Redneck

Jawohl og takk. Det var det jeg hadde en mistanke om: At alle hylseholdere som passer 45/70 ikke nødvendigvis er like. Det blir nok bestilt en nummer fjorten i stedet for at jeg herper en av dem jeg allerede har med dremelen. Måtte jo kjøpt en ny uansett.

RSS på tråd