Personlig bilde

Lading (Patronvåpen)

av Thorleif @, Haugesund, fredag 20. september 2019, kl. 11:53 (62 dager siden)

Jeg har som nevnt i en annen tråd fått overtatt en Jarmann M/28 og ser etter muligheter for å skutt med den en vakker dag.
Har kjøpt boka "Skyting med gamle våpen", bestilt noen kuler og hylser og ett die set.
Men hva med krutt? Forstår at ekte svartkrutt ikke er lett å få tak i, men hva med erstatninger?
Den lokale våpen sjappa har Hogdon Pyrodex RS i hylla, er dette en god erstatning?
Må det i så tilfelle lades etter volum eller vekt?

For ordens skyld, så har jeg tenkt meg en tur til Rafdal, før jeg fyrer av børsa.
(Evt får jeg trekke av med ei snor)

En arbeidskollega har to orginale patroner med stålmantel, merket RA 1950 i bunn.
Ble disse ladet med svartkrutt eller vanlig krutt?

Personlig bilde

Lading

av Thorleif @, Haugesund, lørdag 21. september 2019, kl. 09:52 (61 dager siden) @ Thorleif

Ingen som har en mening om dette?
Etter hva jeg har funnet ut, så må det lades etter volum.
Det er lagd for munnladere, men kan det brukes i patroner?

Personlig bilde

Lading

av Orion ⌂ @, Sandnessjøen, lørdag 21. september 2019, kl. 10:02 (61 dager siden) @ Thorleif

Dette er et forum for svartkrutt.
Andre drivmidler snakkes det ikke om her inne.
Så...skaff deg svartkrutt og spør omkring det, så får du nok svar. ;-)

Hilsen Orion

Lading

av Huntdoc, mandag 23. september 2019, kl. 00:04 (60 dager siden) @ Thorleif

Du sier at du har to komplette patroner.Ofre den ene ved å trekke ur prosjektilet,så ser du hva slags drivstoff du har,Noen var ladet med ballistitt (som ikke må nevnes i forumet)Det er små gråsvarte firkantede skiver som brenner med en gul flamme.Svartkrutt blaffer opp i ei røyksky når du tenner på.Pass deg.Det brenner fort.Det er vel ikke kosher å skrive om alternativ drivstoff,men det virker som vedkommende er ganske fersk i gamet,så litt advarsel kan vel ikke medføre eksklusjon av undertegnede.huntdoc

Personlig bilde

Lading

av Thorleif @, Haugesund, tirsdag 24. september 2019, kl. 07:44 (58 dager siden) @ Huntdoc

Ja, jeg er helt fersk; har skjønt at pyrodex osv er blasmefi og kun for de vantro, men jeg er jo en hedning.
Tar i hvert fall sjansen på at ingen spørsmål er dumme, så dere får ha meg unnskyldt.
Jeg ønsker å blåse liv i en gammel Jarmann og trodde kanskje pyrodex var ett trygt alternativ, har fått inntrykk av å få tak i svartkrutt ikke er det enkleste.

Som nevnt tidligere, så har jeg ikke tenkt å fylle opp ett par hylser og gå ut i hagen å brenne av ett par skudd...
Men planlegging og litt "fantasering" er jo halve gleden, så prøver å tenke litt fram hva jeg trenger.

Ang de fabrikkpatronene, så er de min kollegas, så får spørre han fint om det er mulig å slakte en :O

Personlig bilde

Lading

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 24. september 2019, kl. 08:24 (58 dager siden) @ Thorleif

Ville ikke ofret originalammnuisjon som er produsert så sent for å se hva som er inni. Svært usannsynlig at det er noe annet enn 'noe fra samtiden'.
Hvis du redigerer profilen din, legg inn E-post og klikk i ruta for 'Gjør e-postadressen tilgjengelig for andre brukere (adressen vil ikke vises; meldinger skrives via et kontaktskjema)' så kan du motta meldinger og tips...og litt svartkrutt til den gode sak om du bor i nærheten :-)

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Lading

av Thorleif @, Haugesund, tirsdag 24. september 2019, kl. 08:29 (58 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for tips Jæger Justnes :)

Kan forøvrig skrive at helt fersk er jeg ikke, men har aldri skutt med svartkrutt.
Har drevet med jakt og skyting i ca 30 år og ladet r***svakt i hvert fall de siste 20 årene.

Personlig bilde

Lading

av jæger justnæs @, Kristiansand, tirsdag 24. september 2019, kl. 21:44 (58 dager siden) @ Thorleif

Måkje snakka, farr!
Ser du holder til midt i smørøyet for en gjeng entusiaster. Jeg tipper du vil finne stor glede i å kontakte aho, runastav og gjengen i vest.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Lading

av Thorleif @, Haugesund, torsdag 26. september 2019, kl. 16:57 (56 dager siden) @ jæger justnæs

Fikk pakke i posten i går :-D

[image]

[image]

Fikk 9 nye hylser og ett sneis kuler.
De til venstre veier ca 350 grs, små smøreriller og de 4 til høyre 337 grs.

[image]

Lading

av Nils @, Tysvær, søndag 29. september 2019, kl. 12:47 (53 dager siden) @ Thorleif

Vi er en liten gjeng som skyter med svartkrutt i Haugesund området. Vi ligger under Haugesund Pistolklubb med ei svartkrutt gruppe og ei western gruppe. Vi skyter på skytebanen i Skjoldastraumen i sommerhalvåret. Du er selvfølgelig velkommen.
Mvh Nils.

RSS på tråd