Sharps New Model 1863 (Kammerlader)

av Brassica, tirsdag 19. november 2019, kl. 11:20 (19 dager siden)

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve meg på svartkrutt og i den anledning så er jeg blitt en fornøyd innehaver av en Sharps New Model 1863 kaliber .52 i perkusjon. Som helt nybegynner så dukker spørsmålene opp raskt, det første gjelder krutt og fenghetter. Hva må til for å få kjøpt svartkrutt og hvor er det å få tak i (Børselars har bare Pyrodex)? Hvis kravet er medlemskap i klubb så er det helt greit, hadde tenkt å melde meg inn uansett. Men hvilken klubb passer best når man bor i Ski? Har ellers våpenkort for moderne våpen (rifler/hagler).
Og til slutt (enn så lenge) noen som har tips til støpetang for blykuler til børsa?

Personlig bilde

Sharps New Model 1863

av G.Larson, tirsdag 19. november 2019, kl. 22:43 (18 dager siden) @ Brassica

Hvilket som helst våpenkort holder for å kjøpe svartkrutt.

--
Ståle B.

Personlig bilde

Sharps New Model 1863

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 20. november 2019, kl. 07:19 (18 dager siden) @ G.Larson

Siden du skriver .52 kaliber, så antar jeg at den er original? Da ville jeg startet med å slugge løpet, for originalene kan variere en god del. Om du vet løpsdiameteren blir det lettere å foreslå en kule.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Sharps New Model 1863

av Cap'n Redneck, close to Hell., onsdag 20. november 2019, kl. 12:10 (18 dager siden) @ Øyvind F.

Det kan se ut som du har en svartkruttklubb i lokalmiljøet?
(Det åpne spørsmålet er muligens om de disponerer 50m og/eller 100m bane, siden skyting med svartkruttrifle oftest foregår på disse to avstandene.)

https://norsksvartkruttunion.no/medlemsinformasjon/medlemsklubber/

Ski Pistolklubb Svartkruttgruppe
Terje Ødemark
terjodern@frisurf.no
Postboks 395
1401 Ski

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Sharps New Model 1863

av Cap'n Redneck, close to Hell., onsdag 20. november 2019, kl. 13:14 (18 dager siden) @ Cap'n Redneck

For kjøp av ekte svartkrutt kontakter du:

Cfc Pyrotechnics AS​
Setra vei 1 ​
0786 Oslo​
v/ Gunnar Bentzen, mob.: 909 19 484​
www.CFC.no

I boken "Civil War Carbines - Myth vs. Reality" av Peter Schiffers oppgir forfatteren at en ladning på 65 grains Sveitsersvartkrutt # 4 er det som nærmest tilsvarer originalladningen brukt under borgerkrigen. Foran kruttet benytter han en kopi av originalkulen.​
Originalen veide 458 grains. Schiffers kopi veier 462 grains og har diameter .543".​
Den har to smøreriller, flat base og en liten flat spiss.​
Schiffers oppgir at hans Sharps måler .520" mellom bommene og .542" mellom riflingene.​

Kulefettet var en blanding av bivoks og talg.​

Til tennhetter har du to valg:​

Musketthetter med 4 vinger: RWS 1081​
eller musketthetter med 6 vinger: RWS 1218​
(hettene med 6 vinger er nesten dobbelt så dyre som de med 4 vinger. Den eneste fordelen er at de er litt mindre i diameter, og sitter bedre fast på for eksempel originale norske kammerladere...)​

Firma Trond Alvestad på Notodden selger RWS-hetter i bokser à 200 stk., og sender vistnok pr. post.​ www.hjemmelading.no/categories/perkusjon​

CFC Pyrotechnics AS selger også de samme RWS-hettene, men det kan se ut som de bare selger dem i forpakninger på 1000 hetter..?​

Når det gjelder våpenkort og kjøp av svartkrutt er det mulig at alle typer våpenkort fungerer, men jeg ville presentert et kort for et våpen som realistisk kan lades med svartkrutt.​
Eksempelvis en hagle kal. 12/70, og ikke en Mauser kal. .308.​

Tilslutt kan jeg nevne at jeg har et eksemplar til overs av Peter Schiffers bok... denne legger jeg ut på kjøp/salg.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

Sharps New Model 1863

av Brassica, torsdag 21. november 2019, kl. 13:59 (17 dager siden) @ Cap'n Redneck

Hei,

Mye nyttig informasjon her, da ser det ut til at jeg kan få testet børsa ganske snart. Kjøper gjerne boka, er mye å interessant å lære!

Sharps New Model 1863

av Brassica, torsdag 21. november 2019, kl. 13:57 (17 dager siden) @ G.Larson

Høres bra ut, takker for svar!

RSS på tråd