Personlig bilde

Svensk huggare M/1748. (Ikke spesifisert)

av Mr. Pitt @, Minnesund, torsdag 12. desember 2019, kl. 19:31 (117 dager siden)

Dere har jo sett denne før, har så smått begynt på restaurering.
Etter mye om og men fikk jeg av grepet.
Tydelig at det har vært en reparasjon en gang, biten som opprinnelig var en skrue var klinket fast.
På øvre hjalt (fra en beskrivelse av vikingsverd på NTNU museum, fant ikke noe annet), er det slått inn nummer på to sider som har gjort at den har blitt firkantet og sprukket, målet er å få delt den i to, rettet og loddet igjen.
Hele grepet er i messing, så det burde gå greit.
Klingen er ikke så rusten som jeg trodde, skrapte litt med en kniv og kom inn på stål omtrent med en gang.
Vet ikke helt hva jeg skal bruke, vinkelkutter med stålbørste blir det ikke.
Har oksalsyre liggende, kanskje prøve med 10% styrke eller noe sånt.
Bilde av variantene på skruen.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Personlig bilde

Svensk huggare M/1748.

av Mr. Pitt @, Minnesund, søndag 15. desember 2019, kl. 17:37 (114 dager siden) @ Mr. Pitt

Så langt.
Bøylen er stemplet TALÉN, han er foreløpig ukjent, får kontakte Armemuseum etter hvert.
Grepet er ikke loddet, kun stablet opp.
Pause på denne, nå er det klingen det skal jobbes med.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

--

Personlig bilde

Svensk huggare M/1748.

av runastav, søndag 15. desember 2019, kl. 18:37 (114 dager siden) @ Mr. Pitt

Grepet ble jo meget bra Mr.Pitt:-)
Helsing Runar

Svensk huggare M/1748.

av Harald @, Rørvik, søndag 15. desember 2019, kl. 20:57 (114 dager siden) @ runastav

Hei! Talen er stikkordet. Om vi konsulterer den svenske eksperten Josef Alm, finner vi at infanteriets huggare m/1748 ble avskaffet i 1806. Så blir den igjen innført i 1808, og da også for marinen/flottan. Alm skriver "Det är omöjligt att upptäcka den minste skillnad mellan huggare M/1848 och M/1808." Han skriver videre at kanskje odden er noe ulikt slipt. "Har parerstångens arm en stämpel med firmanamnen Talen eller Morell, är vapnet av 1808 års modell." (Alm, J. 1954, side 29). Ønsker deg lykke til videre med det fine restaureringsarbeidet! Mvh H.

Personlig bilde

Svensk huggare M/1748.

av Mr. Pitt @, Minnesund, tirsdag 17. desember 2019, kl. 17:43 (112 dager siden) @ Harald

Takk skal dere ha.
Så den er en 1808.
Klingen var ikke så enkel som jeg trodde, brukt 80 korning og albuefett, ser ut som kakao pulver.
Med denne farten tar det vel et par måneder.
Kanskje jeg skal vurdere glassblåsing og så polere.
Det er heller ikke meningen at den skal bli perfekt.
Trodde TALEN var en kontroll offiser, det er altså en fabrikk.
Teoretisk, hvis en fjerner TALEN så er den en 1748.

[image]

[image]

--

Svensk huggare M/1748.

av Harald @, Rørvik, søndag 5. januar 2020, kl. 01:09 (94 dager siden) @ Mr. Pitt
redigert av Harald, søndag 5. januar 2020, kl. 01:27

Hei. Sender en beklagelse til salig Josef Alm, gikk litt fort i svingene sist jeg var innpå. "Det är omöjligt att upptäcka den minste skillnad mellan huggare M/1848 och M/1808." Skulle selvfølgelig være "M/1748 och M/1808". Poster et bilde av en huggare som kanskje er M/1748. Har avdelingsmerking 23K2K på parerknappen, kanskje noen som vet hva det betyr? Ikke meninga å kuppe tråden, Mr. Pitt … bare bidra med mer stoff om denne type huggare. :-) Stå på videre med restaureringa i det nye året. Mvh H.

[image]

RSS på tråd