Ladedata High Wall (Patronvåpen)

av arvegutt, søndag 29. desember 2019, kl. 14:23 (58 dager siden)

Har en Winchester high wall, 45-90 fra 1886. Noen som har kjennskap til og tips i forhold til kuletang, optimal kulevekt, diameter, mengde krutt etc?

Personlig bilde

Ladedata High Wall

av The Dane @, Danmark, søndag 29. desember 2019, kl. 18:00 (58 dager siden) @ arvegutt
redigert av The Dane, søndag 29. desember 2019, kl. 18:05

Oprindelig var det Winchesters "Express" patron, altså høj ladning og lav kuglevægt (ca. 1430fps for en 300gr kugle ud af 26").
Min 1886 fra 1910 har 1:32" stigning.
Fra Winchester har man ikke ladet 45-90 med tungere kugle end 300grains.

[image]
[image]

Jeg har haft stor succes med Lyman 457122HP kuglen. Lyman 457191 er ligeledes egnet. Hold kuglelængden under 1" for bedste resultater.
[image]

Jeg ville holde mig til en ladning omkring 70 grains og så bruge "rummet" i hylstret til en god fedtkage. Men da din er en HiWall så har du jo nemt ved at viske mellem skuddene og kan øse krudt i til max ;-)

Ladedata High Wall

av arvegutt, søndag 29. desember 2019, kl. 19:51 (58 dager siden) @ The Dane

Takker for svar :-)

Ladedata High Wall

av arvegutt, torsdag 9. januar 2020, kl. 16:43 (47 dager siden) @ The Dane

Disse kuletengene,Lyman 457122HP og Lyman 457191, støper kuler som er 458-459. Jeg tror diameteren for min high wall er 459, så da blir vel disse kulene i minste laget?

Personlig bilde

Ladedata High Wall

av Burgsmuller @, fredag 10. januar 2020, kl. 00:13 (47 dager siden) @ arvegutt

Kansje det er noe her du kan bruke
https://noebulletmolds.com/site/bullet-dimensions2/458-2

--
T.B

Personlig bilde

Ladedata High Wall

av The Dane @, Danmark, søndag 29. desember 2019, kl. 19:35 (58 dager siden) @ arvegutt

På grund af den meget korte kugle anvendt af Winchester så er throat/freebore næsten lig nul!
Så selv om du har en enkeltlader er det ikke ensbetydende med at du har "gratis" mulighed for at bruge kugler der rager godt ud af hylstret.

Se stadig kort kugle selv med det forbudte!
[image]

Personlig bilde

Ladedata High Wall

av The Dane @, Danmark, mandag 6. januar 2020, kl. 17:24 (50 dager siden) @ The Dane

Jeg tror/ved du får problemer med modtryk fra så let en kugle til at meget mere end 60-65 grains sortkrudt kan nå at forbrænde "rent". (En tommelfinger regel siger ca. 7 grains kuglevægt for hvert grain krudt).
Alternativt kan du eksperimentere med 8-10% duplex hvor du erstatter den normale sortkrudt med fængkrudt (SW1), det vil hæve forbrændingstrykket og give renere pibe efter hvert skud.
Da du vil have plads til overs i hylstrene så kan du jo eksperimentere med fedtkage alternativt fedtsmurte filtpropper.

Det er ikke svært at gøre rigtigt men det er nemt at lave skidt i det!

Eksperimenter kun med 1 variabel ad gangen ellers aner du ikke hvad der virkede!
Find den ladning der skyder bedst selvom det sviner. Rens eventuelt mellem hvert skud.
Eksperimenter så med smøring og til sidst med duplex for at få det sidste med.

RSS på tråd