Tips om kjøp av kammerlader (Kammerlader)

av jopesj @, Oslo, fredag 5. oktober 2007, kl. 11:31 (4303 dager siden)

Hei!
Jeg går med en plan om å anskaffe meg en norsk kammerlader. Den må være skytbar for jeg har tenkt å fyre av et skudd eller to når jeg først er på banen! Jeg har ingen krav til noen spesiell modell, men den må ikke være konvertert til bruk for patron.

Er det noen som kan gi meg noen tips om:
- Hva er "markedsprisen" på en norsk kammerlader?
- Er noen modeller å foretrekke mht. anskaffelse av patroner og hetter?
- Tips om hvor man skaffer seg en kammerlader (foruten på svartkrutt.net) hadde jo vært kjempefint!

På forhånd takk for tips! :hagle:

--
Jopesj

Personlig bilde

Tips om kjøp av kammerlader

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, lørdag 6. oktober 2007, kl. 17:04 (4302 dager siden) @ jopesj

Best, enklest og billigst - her trenger du ikke patroner - 18 lødige M1849/55 eller M1855 (lange) samt M1849/55/59, M1855/59 eller M1859 (korte). Dette er lang eller kort utgave av noe som tilsynelatende ellers ser helt likt ut. Den lange har en tendens til å koste bitte litt mer enn den korte, på den annen side er bajonetten til denne under halve prisen av den til den korte :-D .

Du får disse kammerladerne fra 5-6 000 (litt slitne) til 12-14 000 (da er de gjerne alt for fine til å skulle skytes med).

Følge med på auksjoner og i markedsspalten her.

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 18. oktober 2007, kl. 10:08 (4290 dager siden) @ jopesj

Jeg har ingen krav til noen spesiell modell, men den må ikke
være konvertert til bruk for patron.

Du skriver at du ikke vil ha en modell som er bygget om til patron, og i neste setning spør du om noen modeller er å foretrekke mht anskaffelse av patron??? :-D

Er det noen som kan gi meg noen tips om:
- Er noen modeller å foretrekke mht. anskaffelse av patroner og hetter?

Når det gjelder å finne slike, så er det å se på auksjoner som qxl, blomquist mf, eller på Finn.no. Det kan også være lurt å informere venner og bekjente i miljøet om at du er ute etter en slik, da dukker det fort opp noe! Ellers er jeg enig i prisbildet Trond gav.

--
Kammerherren

av jopesj @, Oslo, torsdag 18. oktober 2007, kl. 10:23 (4290 dager siden) @ Kammerherren

Hei! Takk for kommentar og for at du påpeker inkonsevent bruk av "patron" i mitt innlegg. Jeg mener selvsagt prosjektil eller kule, når jeg skriver "Patroner og hetter". For å ta en liten konklusjon her, jeg er interessert i originalen, ikke de som er ombygd for metall-patron.
Jeg har sett at det er en meget lang diskusjon på gang vedrørende kuletenger til kammerlader, så jeg regner med at det finnes noen kalibere som er mer gunstige å velge enn andre!
Og jeg er selvsagt mottagelig for tilbud på kammerlader! ;-)

--
Jopesj

Personlig bilde

av Kammerherren ⌂ @, Hadeland, torsdag 18. oktober 2007, kl. 11:01 (4290 dager siden) @ jopesj

Klarte ikke å unngå å skrive det....:-D

Det er 18 lødig jeg vil anbefale deg å se etter. Der er det som du selv sier etter hvert mulig å få tak i flere typer tenger. Du bruker hetter som er hyllevare på enkelte butikker her i landet og da mangler du bare krutt. ( Som de fleste andre svartkruttskyttere....:-( )

Les gjerne disse artikklene: http://www.svartkrutt.net/artikler/kulekammer.php
http://www.svartkrutt.net/artikler/kamladr.php , her finner du masse lærerikt i den fasen du er nå.

Lykke til!

PS. Min skytbare kammerlader er ikke til salgs! ;-)

--
Kammerherren

RSS på tråd