Spesielt flott Larsen tennstempel (Våpensamling)

av Tinytim @, tirsdag 25. februar 2020, kl. 14:34 (93 dager siden)

Sivile våpen er ikke min største interesse, men det hender jeg kjøper sånne også hvis de er spesielt flotte. Den Larsen tennstempel rifla som her vises må sies å gå under den kategorien. Den har flott skjøringer, horn detaljer, graveringer av forskjellige dyr og detaljer i gull og sølv. Selve pipa er også spesiell, med en slags fluting som former pipa nesten 8-kantet.(bildene kommer opp-ned selv om de er snudd i bildeprogrammet)

[image]
[image]
[image]
[image]

Personlig bilde

Spesielt flott Larsen tennstempel

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 25. februar 2020, kl. 15:17 (93 dager siden) @ Tinytim

Enig, lekker børse. Er det en drammenser eller en belgier?

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av magne fjøsne @, tirsdag 25. februar 2020, kl. 15:23 (93 dager siden) @ Trond

Nydelig våpen.
Hvilket kaliber?

av Tinytim @, tirsdag 25. februar 2020, kl. 16:00 (93 dager siden) @ magne fjøsne

Den er merket H.Larsen Drammen, så den er kanskje lagd der. Kaliber vet jeg ikke men rundt 10mm, men ikke 10,15x61, den går ikke inn i kammeret

[image]

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 25. februar 2020, kl. 20:05 (93 dager siden) @ Tinytim

Flott gevær! Jeg snudde bildene, slik at det kommer enda mer til sin rett.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av willer, tirsdag 25. februar 2020, kl. 20:21 (93 dager siden) @ Tinytim

Flott børse! Har du bilde av venstre side av låskassa ?

av Tinytim @, tirsdag 25. februar 2020, kl. 20:24 (93 dager siden) @ willer

Kommer her, men opp ned. Kanskje Øyvind er grei og snur dette også.

[image]

Personlig bilde

av runastav, tirsdag 25. februar 2020, kl. 20:41 (93 dager siden) @ Tinytim

Vakker børse Tinytim! Svein Solli skrev en artikkel om en tilsvarende i Våpenjournalen nr7-1993
Helsing Runar
[image]

av Tinytim @, tirsdag 25. februar 2020, kl. 20:47 (93 dager siden) @ runastav

Ja den så veldig lik ut Runar, ser ut til å ha samme løpsprofil også. Får se om jeg får rotet frem det bladet og lest artikkelen.

av Tinytim @, onsdag 26. februar 2020, kl. 13:16 (92 dager siden) @ runastav

Fant bladet fra 1993 og våpnene er veldig like, med samme type skjæringer i stokken, og samme detlajer i horn. Men mitt har mere graveringer av forskjellige dyr, og sølv og gull innlegg, mens den i bladet har mest scroll gravering. Mitt er merket H.Larsen Drammen, mens det andre trolig bare er merket Larsen og Staal.[image]

av Tinytim @, onsdag 26. februar 2020, kl. 14:06 (92 dager siden) @ Trond

Hva mener du som er spesialisten her, er den lagd i Drammen?

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, onsdag 26. februar 2020, kl. 15:27 (92 dager siden) @ Tinytim

Jeg er usikker. Låsen er i utgangspunktet den som ble masseprodusert i Belgia, men jeg har hatt et par med tilnærmet identiske låskasser som, etter all sannsynlighet, er fra Drammen. Man må nok ta av forskjeftet og se hva som er stemplet for å få en antydning (som godt kan vise seg å være feil om det er en belgisk pipe, hvilket det sannsynligvis er).

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

RSS på tråd