Import av antikk rifle - spørsmål om dokumentasjon av alder (Lover og regler)

av Michael_G, Trondheim, fredag 6. mars 2020, kl. 09:44 (83 dager siden)

Tenkte å kjøpe en 1886 Kropatschek rifle i England, og få den sendt til Norge. Lurte på hvilken dokumentasjon tollen krever for å bevise at dette er et antikt våpen? Er det nok med årstallet som er stemplet på låskassen, eller kreves det noe mer?

Import av antikk rifle - spørsmål om dokumentasjon av alder

av dinsdale, fredag 6. mars 2020, kl. 10:56 (83 dager siden) @ Michael_G

Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

av Michael_G, Trondheim, fredag 6. mars 2020, kl. 11:40 (83 dager siden) @ dinsdale

Jeg har bedt selger opplyse alderen på pakkseddelen, i tillegg opplyser jeg det samme når tollen(posten) ber om dokumentasjon på forsendelsens innhold. Når jeg handler fra utlandet ber jeg alltid selger om å opplyse alder, slik at jeg kan vise til dette når det blir spørsmål. Siste handel foregikk vel for ca to år siden(Marlin 1881). Har ikke opplevd at toll/post krangler på dette.

Flott, takker!

Personlig bilde

av martini, fredag 6. mars 2020, kl. 19:56 (82 dager siden) @ Michael_G

Det kan lønne seg å ha en faktura på hvor mye du har betalt for antikviteten ,dette pga utregning av moms . Blir antikviteten satt på lager er det som regel faktura som mangler, det har hendt meg to ganger ,sendte kopi av faktura og alt var OK .

av dinsdale, lørdag 7. mars 2020, kl. 07:07 (82 dager siden) @ martini

Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

av Michael_G, Trondheim, mandag 9. mars 2020, kl. 10:23 (80 dager siden) @ dinsdale

Sikkert lurt med faktura, ja. Jeg har sendt utskrift av transaksjonen fra nettbank, dette har de godtatt de gangene jeg har importert. Toll/posten har aldri godtatt verdiangivelsen på pakkseddelen, har alltid måttet levere annen dokumentasjon.

Takker for info!

RSS på tråd