Kva er no dette? (Håndvåpen)

av KIRA, lørdag 28. mars 2020, kl. 14:03 (65 dager siden)

Har fenge tak i ein svartkruttrevolver.Fabrikat er uavklart. Den er 13 cm lang, og uten hane, spenner hanen med avtrekker. Den er som ny.Det eg finner av merke,er ein R med stjerne over. under R er ein y med stjerne over. Nr 1251n. Nokon som kan ha opplysninger om denne, og eventuelt verdi, ville eg vert takksam for det.

Kva er no dette?

av Old Colt @, lørdag 28. mars 2020, kl. 17:58 (65 dager siden) @ KIRA

Hei,

uten bilder blir dette ganske umulig. Er det en revolver i ordets egentlig forstand, dvs med en roterende tønne? Regner med det er perkusjonstenning, med nippel for tennhette siden du sier den er for svartkrutt?

Om den er i tilstand som ny tenker jeg det mer sannsynlig er en moderne reproduksjon av noe slag.

Mvh,

Old Colt

Kva er no dette?

av KIRA, lørdag 28. mars 2020, kl. 18:12 (65 dager siden) @ Old Colt

Det er ein revolver, m/roterende tønne. For patroner cal 32 S&W. Den er antikk. Har dessverre ikkje bilde, men prøver å skaffe det.

Kva er no dette?

av Old Colt @, lørdag 28. mars 2020, kl. 18:57 (65 dager siden) @ KIRA

Se der, ja...

kan det være en Smith & Wesson safety hammerless, eller en kopi laget i Belgia, for eksempel? Jeg kjenner ikke igjen merkingene som S & W. (Men nå samler jeg primært Colt, da...)

https://en.wikipedia.org/wiki/Smith_%26_Wesson_Safety_Hammerless

Problemet med disse er at de aller fleste ble produsert etter 1890, og derfor ikke er antikke etter norsk lovgivning. Første "lemon squeezer" kom vel i 1887.

Mvh,

Old Colt

Kva er no dette? Kan vere rektig

av KIRA, søndag 29. mars 2020, kl. 07:35 (65 dager siden) @ Old Colt

Kan vere riktig dette, har fenge opplyst at den blei produsert i 1887. Takker for svar.

Kva er no dette? Kan vere rektig

av Old Colt @, søndag 29. mars 2020, kl. 13:48 (64 dager siden) @ KIRA

De "ekte" S & W revolverene er veldig tydelig merket oppå løpet, på sikteskinna. Ikke mulig å unngå å se dersom våpenet er i noenlunde grei stand.

Hvis ikke det står noe der holder jeg fast på at det mest sannsynlig er en kopi; de vrimlet det av. Både Colt og S & W var utsatt for det. I så fall vil jeg tro den er laget mye senere, selv om modellen kan sies å være en 1887.

Ser den ut som bildene på linken jeg oppga?

Mvh, Old Colt

RSS på tråd