Papirpatroner (Kammerlader)

av nyfiken, mandag 3. desember 2007, kl. 02:23 (4283 dager siden)

Heisann

Jeg lurer endel på dette med de papirpatronene som ble brukt i kammerladerene. Jeg har samlet på patroner i mange år men har sett lite av slike papirpatroner og har funnet lite info om emnet. Det står jo litt i svartkruttboka til Øyvind men lurer på om noen har mer info om dette. Bilder, evt info om oppbygging i forskjellige tidrom etc. Har selv to ulike papirpatroner i min samling en av den typen de bare litt av tuppen av kula stikker ut av papiret (samme type som den ene i boka til Øyvind) samt en der kula står "oppned" i bunnen. Vet noen om flere og i hvilken tidsrom ble de ulike papirpatronene brukt.

Er takknemlig for all info
nyfiken

Personlig bilde

Papirpatroner

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 3. desember 2007, kl. 22:15 (4282 dager siden) @ nyfiken

Når det gjelder kammerlader så er vel tidsrommene som følger:

[ul]
[li]1842-1855: 18 lødig rundkulepatron.[/li]
[li]1848/49-1855: 18 lødig spisskulepatron, kule med én rille, spiss utover.[/li]
[li]1855-1860: 18 lødig spisskulepatron, kule med to riller, spiss utover.[/li]
[li]1861 -->: 18 lødig spisskulepatron, kule samme som over, spiss innover.[/li]
[li]1860 -->: 4 linjers spisskulepatron.[/li]
[/ul]
Årstallene må regnes som omtrentlige, siden det forekom overlapping mellom de forskjellige modellene.

Du har kanskje sett denne artikkelen: Kuler til 18 lødig kammerlader? Den ble oppdatert for noen uker siden med litt småting.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Papirpatroner

av nyfiken, tirsdag 4. desember 2007, kl. 05:13 (4282 dager siden) @ Øyvind F.

Se der ja. Hadde ikke sette den artikkelen så takker så mye for den, var mye svar på det jeg lurte på der. Da vet jeg hvilken av papirpatrontypene som mangler i samlingen. Men det er vel vanskelig å finne orginale av de eldste tenker jeg, må nok til å lage meg etpar kopier..

Personlig bilde

Papirpatroner

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 4. desember 2007, kl. 18:28 (4281 dager siden) @ nyfiken

Det hender det ligger papirpatroner ute på f.eks. QXL. Jeg samler også på papirpatroner. Ulempen er at det til tider er svært vanskelig å la være å åpne dem. :knegge:

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Papirpatroner

av nyfiken, torsdag 6. desember 2007, kl. 05:39 (4280 dager siden) @ Øyvind F.

Har sett at det ligger papirpatroner der av og til men det er som regel kopier etter det jeg kan se. Om noen har bilder av ulike typer ekte patroner og hele pakker så hadde dette vært moro å se. Kanskje du kan legge ut bilder av samlingen din Øyvind?

Personlig bilde

Papirpatroner

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, torsdag 6. desember 2007, kl. 17:45 (4279 dager siden) @ nyfiken

Samlingen min er ikke så stor, og bildene ligger allerede ute ymse steder på svartkrutt.net. Det er mer interessant om du legger ut bilder av din samling! :-D

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Papirpatroner

av nyfiken, lørdag 22. desember 2007, kl. 17:40 (4263 dager siden) @ Øyvind F.

Har kommet meg hjem og har fått tatt bilder av mine to orginale patroner. Ligger med en orginal kule som har kommer fra en papirpatron som har blitt "slaktet" tidligere. Begge patronene er av typen der kula er med to riller.

[image]

Har også tatt et bilde av etpar andre godbiter fra samlingen min. Er ikke papirpatroner men er gamle godbiter alikevell. Pakken er en strøken pakken med 10 randtente 12 x 44R ifra 1883. Jeg har en pakke ifra 1886 i samlingen også men den er på langt nær i så fin stand.
Patronen under er en 12 x 44 R Hagen Lund. Med bunnstempel H. Larsen Lund,dette bunnmerket er ikke så vanlig og det er heller ikke patronene i disse dager. Den patronen til høyre har jeg brukt mange år på å få tak i, det er en løspatron med korklukking for 12mm Remington, men den er bare 29 mm lang.

[image]

Jeg samler også på bunnmerker av disse 12 x 44 R og har til nå klart å skrape "isammen" følgende (i tillegg til de vanlige randtente typene 12 x 42 R (norsk og svenske type) samt 12 x 44 R):
A. Andersen Tromsø
RWS 12,7 x 44R
H.Unterdorffer Nurnberg
G. Egestorff Linden Hannover,
Polte Magdeburg
12mm Rem 03 SARA
Geco
W C G
Hagen 12 *
Rem-UMC 12 m/m
* H * K&C

Så litt har jeg da i samlingen min av slike ting selv om det meste jeg har er ifra 1900 tallet..

Om noen har noe de vil bli kvitt så hadde jeg satt stor pris på hjelp med samlingen.. Samler norske patroner i 7.5 Nagant, 6.5 x 55, 10.15 Jarmann, 7,92 tung og lett og 11.25..

Til slutt har jeg et bilde som desverre ikke er ifra min samling og jeg håper eier tilgir meg for at jeg legger det ut. Bildet er av en hel papirpakke med pairpatroner ifra 1864 samt en enkel Lund patron med rundkule. Begge ting i meget bra stand og begge er av de skjeldne slaget.

[image]

Håper alle får en god jul og et godt nytt år..

Mvh
nyfiken

Papirpatroner

av Tinytim @, mandag 24. desember 2007, kl. 12:30 (4261 dager siden) @ nyfiken

Det er ikke akkurat bare papirpatroner jeg viser men håper det går greit, den ene pakka med papirpatroner som ble vist av "nyfiken" tror jeg må være den samme som på bildet mitt, så det er nok en jeg har hatt. Ellers så viser bildene mine 18 Lødig patron med spiss og rund kule, 12 mm patron for Lundskarabin, den tror jeg er nesten like sjelden som 18 lødig med spiss kule.
Det som hadde vært interessant å få sett eller vite litt mere om er 4 Linjers papirpatron, det har jeg aldri sett og skulle gjerne hatt tak i en.

[image]>
[/img][image]>
[/img][image]>
[/img][image]>

RSS på tråd