Treng råd om sliping av kammerstykke (Kammerlader)

av Fagerstad @, Vestlandet, søndag 22. juni 2008, kl. 18:52 (4077 dager siden)

Eg har ein M1855 Landmark som eg har tenkt å pusse opp til skyting etter å ha blitt hekta etter ei skytesamling med gamle våpen. Kammerstykket er ikkje nummerlikt med løpet og vedkommande som sette dei saman gjorde ikkje så god ein jobb. Kammerstykket går inn, men veeeldig tungt og kiler seg fast. Eg er rimeleg sikker på at litt gods må vekk på utsida av den runde delen av kammerstykket som går inn i løpet. Men eg er veldig usikker på korleis eg skal gjere det. Eg er bittelitt frista til å bruke eit fint slipepapir og prøve meg fram til det glir lettare inn. Er det nokon på forumet som har eit tips? Ser jo at einkelte kan gjere trolldom med verktøy her... :-D

Treng råd om sliping av kammerstykke

av Rotta, Tjukkeste bondeøstland, mandag 23. juni 2008, kl. 07:02 (4077 dager siden) @ Fagerstad

Hei Fagerstad,

Du kan jo bruke sprittusj eller sot fra stearinlys/oljelampe for å finne ut eksakt hvor det kniper?

Det kan jo hende det er dårlig tilpasning mellom eksenteraksen på sveiva og kammerstykket som forårsaker problemene også? Har du forsøkt å sette i kammerstykket uten å bruke sveiva?

Jeg mener å huske at kammestykkene/sveiv/aksling er settherdet, altså herdet slik at de har en slitesterk og hard overflate men myk og seig kjerne. Dersom du sliper av den harde overflaten vil metallet ikke lengre være så slitesterkt, og levetiden på kammerstykket vil være redusert. Det kan på grunn av dette hende det vil være lurt å slipe i selve pipen i stedet for på kammerstykket?

Det er sikkert flere her på forumet som har mer å bidra med enn meg når det gjelder kammerladermekking?

--
-Rotta

av Fagerstad @, Vestlandet, mandag 23. juni 2008, kl. 08:03 (4077 dager siden) @ Rotta

Jeg mener å huske at kammestykkene/sveiv/aksling er settherdet, altså herdet slik at de har en slitesterk og hard overflate men myk og seig
kjerne. Dersom du sliper av den harde overflaten vil metallet ikke lengre være så slitesterkt, og levetiden på kammerstykket vil være redusert. Det
kan på grunn av dette hende det vil være lurt å slipe i selve pipen i stedet for på kammerstykket?

Heisann og takk!

Det er akkurat slike ting som gjer at det er lurt å spørje om råd :ok: Eg ser inni pipa at det er skava av ein del gods pga. kammerstykket. Muleg eg berre skal ta å fortsette den prosessen...

Personlig bilde

av runastav, mandag 23. juni 2008, kl. 14:44 (4076 dager siden) @ Fagerstad

Hei.
Stort sett enige med det Råttå skrive;-)
Så lenge du får sluttstykket i lås, men trangt så er det ikke mye som må fjernes av gods. Du kan jo bruke et HS dreiestål firkant 1/4 x 1/4 til og skrape vekk til det går inn tenerma slarkefritt.
Mvh Runar
PS: Du har vel Harald Sunde si bok om Kammerladere? Viss ikke skaff den eller lån på biblioteket:-)

av Fagerstad @, Vestlandet, tirsdag 24. juni 2008, kl. 06:54 (4076 dager siden) @ runastav

Takk for tips! Å ja, Sunde si bok har eg :-D

RSS på tråd