Kongsberg kammerlader (Kammerlader)

av bystyvel, mandag 8. september 2008, kl. 08:37 (3965 dager siden)

Ropte denne inn på en gårdsauksjon i går(4000.-)Kongsberg mod 1860 4``` Nr.1225 Prod.år 1862 det er 2 løpsband og kappa i jern.
Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det gjelder kammerladere.[image]

Personlig bilde

Kongsberg kammerlader

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 8. september 2008, kl. 09:11 (3965 dager siden) @ bystyvel

Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det
gjelder kammerladere.

Det ser ut som en tobånds M/1860 skytterlagskammerlader. Jeg antar at den ikke er ombygd til metallpatron? Jeg har ikke peiling på priser, men jeg kan ikke skjønne annet enn at dersom den er i god stand, og ikke er ombygd, så har du gjort et svært godt kjøp. 4''' kammerladere i uombygd stand er ikke hverdagskost.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Kongsberg kammerlader

av bystyvel, mandag 8. september 2008, kl. 10:02 (3965 dager siden) @ bystyvel

Takk for raskt svar.Nei Den er ikke ombygd.[image]

Personlig bilde

Kongsberg kammerlader

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, mandag 8. september 2008, kl. 10:38 (3965 dager siden) @ bystyvel

Gratulerer! Et glimrende kjøp!

Trond

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

Personlig bilde

Kongsberg kammerlader

av HAF @, mandag 8. september 2008, kl. 16:03 (3965 dager siden) @ bystyvel

Kan noen fortelle meg lit om hva jeg har kjøpt jeg er blank når det
gjelder kammerladere.

Gratulerer. Dette må da vere bra kjøp, det er ikkje lett å komme over slike i uombygd stand.

Kongsberg kammerlader

av jopesj @, Oslo, tirsdag 9. september 2008, kl. 11:37 (3964 dager siden) @ bystyvel

Siden du spør om verdien, og du ikke har fått noe kvalifisert svar så langt, så kan jeg jo forsøke meg: Jeg tror denne ligger på rundt 12.000 og oppover. Din ser jo veldig flott ut - så jeg må bare gratulere!
Slike gode kjøp er nok blitt en sjelden affære.
Hvis noen har andre meninger om verdien, så er det fint å høre fra vedkommende.

--
Jopesj

Kongsberg kammerlader

av bystyvel, onsdag 17. september 2008, kl. 10:54 (3956 dager siden) @ bystyvel

Takk for oppklaring.Hadde tenkt å fikse litt på slark i hevarmen (0,8 mm.) pluss litt puss men med den verdien tror jeg ikke jeg tør å gjøre annet enn å smøre den og pusse løpet. Det har markerte og jevne rifler men med en del harde små rustperler som sitter hart. Noen råd om hvordan fjerne disse ??

Kongsberg kammerlader

av Cap'n Redneck, close to Hell., onsdag 17. september 2008, kl. 11:15 (3956 dager siden) @ bystyvel

Bruk en pussestokk med en bit av rød "rørleggerpad" (aka. "taterglans" ) fuktet med rustoppløsende olje, evt. "000" stålull uten såpe.

--
"As long as there's lead in the air, there's still hope..."

RSS på tråd