Nitrerte papirpatroner (Utstyr og tilbehør)

av Hveem, mandag 6. oktober 2008, kl. 10:47 (3997 dager siden)

Jeg vet at papiret i "papirpatroner" til munnladere og en god del svartkruttvåpen ble laget av Nitrert papir, dvs papir som er belagdt med ett oksyderende kjemikalie som foreksempel Kaliumnitrat (KNO3) også kjent som salpeter. Jeg har kommet over en fremgangsmåte for å fremstille denslags papir:

Kok opp en liten mengde vann og tilsett Kaliumnitrat i det kokende vannet til det ikke løser seg opp mer. Du har da en løsning som er mettet med Kaliumnitrat.
Ta så blandingen av varmen og dypp det papiret du vil bruke til å fremstille "papirpatroner" av i den varme væsken. Heng det så til tørk.
Papirpatronene ble ofte dekket med ett tynt lag av bivoks, talg eller fett.

En liten advarsel:
Pass på så det ikke ligger igjen glødende rester av papirpatronen når du lader igjen da dette kan føre til en meget utrivelig opplevelse.
En ladestokk med dertil egnet materiale som er dyppet i vann kjøres ned i løpet for å bli kvitt glødende papirester.

kilde:
http://castboolits.gunloads.com/archive/index.php/t-10333.html

Nitrerte papirpatroner

av jopesj @, Oslo, mandag 6. oktober 2008, kl. 12:59 (3997 dager siden) @ Hveem

Ikke for å være gledesdreper her, men jeg har hørt at man i forsvaret i gamle dager tilsatte salpeter i maten, da dette hadde en slags reduserende effekt på potensen. Ikke vet jeg, men det er kanskje lurt å være forsiktig på både den ene og andre måten... ;-)

--
Jopesj

Nitrerte papirpatroner

av chiefen, mandag 6. oktober 2008, kl. 14:23 (3997 dager siden) @ jopesj

Ikke for å være gledesdreper her, men jeg har hørt at man i forsvaret i
gamle dager tilsatte salpeter i maten, da dette hadde en slags reduserende
effekt på potensen. Ikke vet jeg, men det er kanskje lurt å være forsiktig
på både den ene og andre måten... ;-)

nja, var veldig vanlig i kjøttmat frem til alt (inkludert kjøtt) ble kreftfremkallende. Gir og bevarer rødfargen i kjøttet.

Nitrerte papirpatroner

av ilder, mandag 6. oktober 2008, kl. 13:34 (3997 dager siden) @ Hveem

Da jeg var i min ungdom, var det populært å bløte opp aviser i salpeter, for så å bruke det som salutt på 17 mai og St. Hans.
I uken før hang det aviser til tørk på klessnorene, til mødrenes store fortvilelse.
En god del av saluttene endte ikke bra, og jeg kjenner flere som fikk sprengt bort fingre og hender. Så en del forsiktighet er absolutt på sin plass.

Nitrerte papirpatroner

av Fulmen, Telemark, mandag 6. oktober 2008, kl. 15:30 (3997 dager siden) @ ilder

En god del av saluttene endte ikke bra, og jeg kjenner flere som fikk
sprengt bort fingre og hender. Så en del forsiktighet er absolutt på sin
plass.

Jeg ser ikke helt relevansen i dette, lek med svartkrutt ville gitt samme konsekvenser. Så lenge man behandler slikt papir med samme respekt som kruttet er det neppe noen risiko.

--
There's smoke in them powders

Nitrerte papirpatroner

av ilder, mandag 6. oktober 2008, kl. 17:45 (3997 dager siden) @ Fulmen

Jeg ser ikke helt relevansen i dette, lek med svartkrutt ville gitt samme
konsekvenser.

Da gjenstår det bare å ønske lykke til med prosjektet.

Nitrerte papirpatroner

av Fulmen, Telemark, mandag 6. oktober 2008, kl. 18:58 (3997 dager siden) @ ilder

Eh, kan du utdype det svaret litt?

--

Nitrerte papirpatroner

av ilder, mandag 6. oktober 2008, kl. 21:46 (3997 dager siden) @ Fulmen

Eh, kan du utdype det svaret litt?

Bare vær ekstremt forsiktig, det er skumle saker.

Nitrerte papirpatroner

av Fulmen, Telemark, mandag 6. oktober 2008, kl. 21:55 (3997 dager siden) @ ilder

Bare vær ekstremt forsiktig, det er skumle saker.

Skummelt og skummelt, dette nitrerte papiret er nok tryggere enn kruttet vi vanligvis bruker. Salpeter (kaliumnitrat) er jo hovedingrediensen i sortkrutt, og er et svært forutsigbart oksideringsmiddel.

Man bør dog tenke på at slike papirpatroner vil være langt mer brannfarlige enn de laget av vanlig papir. Vanlig papir kan tåle en liten gnist eller glo om uhellet skulle være ute, slike hylser vil nesten garantert antenne.

--

Personlig bilde

Nitrerte papirpatroner

av reldor @, Moss, tirsdag 7. oktober 2008, kl. 04:59 (3996 dager siden) @ Fulmen

Papiret i seg selv er vel ikke direkte farlig samme som med kruttet,
men når det blir f.eks. pakket in i en "beholder" og antent da
øker brennhastigheten p.g.a. trykkøkningen og resultatet kan
bli overaskende , nok om det;-)

Jeg har forsøkt å bruke slike papirpatroner i flere kalibere,
det fungerte best i de minste kaliberne, renest forbrenning.
Men jeg vil ikke anbefale å bruke det , det blir alltid rester og
glør igjen i løpet , som da må "vaskes" bort mellom hver lading.
I flintlås musketten min opplevde jeg også senere tenning og betraktelig
dårligere treffpunkt uansett.

I mine øyne ,totalt bortkastet arbeid:-P

R.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Nitrerte papirpatroner

av Gunnar, onsdag 8. oktober 2008, kl. 09:18 (3995 dager siden) @ reldor

Et lite bidrag for å rydde opp i noe tilsynelatende begrepsforvirring fra et pyroteknisk synspunkt.

Man bør aller først skille mellom nitratpapir og nitrert papir.

Nitratpapir kan lages slik beskrevet overfor, altså med utg.pkt i en vandig oppløsning av (f.eks) kaiumnitrat (kalisalpeter) i vann. Fra et pyroteknisk synspunkt er dette papiret ikke spesielt farlig og heller ikke friksjonsfølsomt.

Nitrert papir produseres av papir med en blanding av salpetersyre og svovelsyre. Dette er en nitreringsprosess av cellulosen i papiret, og helt tilsvarende nitrering av bomull (til NC - nitrocellulose), glysering (til NG - nitroglysering) og andre organiske forbindelser (f.eks toulen til TNT). Det er dokumentert at nitrert papir kan selvantenne.

Jeg tror også noen over sammenblander egenskapene til nitratpapir med kloratpapir. Før i tiden populært som bl.a. hobbyrakett drivstoff og hadde bestemt også eksplosive egenskaper. Kloratpapir er _vesentlig_ kraftigere enn nitratpapir, er friksjonsfølsomt og var årsak til en del ulykker.

Det er forøvrig riktig at nitrater og nitritter ble brukt til matsmike (farge kjøttprodukter rødt) inntil for ganske få år siden.

Skal forøvrig ikke uttale meg om hensiktsmessigheten av nitratpapir i forhold til svartkrutt skyting.

Mvh

Siv.Ing. Gunnar Bentzen
Instruktør kl 4 fyrverkeri og Special Effects
Engelsrud NFI Pyrotechnics AS
www.engelsrudnfi.no

Personlig bilde

Nitrerte papirpatroner

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 6. oktober 2008, kl. 14:13 (3997 dager siden) @ Hveem

Jeg vet at papiret i "papirpatroner" til munnladere og en god del
svartkruttvåpen ble laget av Nitrert papir, dvs papir som er belagdt med
ett oksyderende kjemikalie som foreksempel Kaliumnitrat (KNO3) også kjent
som salpeter.

Jeg tror ikke jeg vil anbefale å bruke nitrert papir i munnladningsvåpen pga. faren for at det kan ligge igjen glødende rester som kan antenne neste kruttladning. Jeg tror ikke jeg har hørt om at det ble brukt nitrert papir i originale munnladningsmusketter eller -rifler heller.

Nitrerte papirpatroner ble som kjent brukt i perkusjonsrevolverpapirpatroner (for et herlig langt ord:-D ) og i bakladere som for eksempel Sharps, Chassepot, Dreyse osv.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

RSS på tråd