Stokkolje til kammerlader (Kammerlader)

av Langlund, mandag 15. november 2004, kl. 19:30 (5363 dager siden)

Jeg har en kammerlader som har en stokk som skriker etter olje. Hva slags stokkolje bør jeg bruke for å få samme finish som våpnet kom med orginalt? Til å berolige urolige sjeler bruker jeg ikke sandpapir eller annen styggedom, men jeg ønsker å gi en gammel kriger tilbake sin fordums glans!

Jeg har noen kammerladere som er for fine til skyte med. Hva slags våpenolje anbefaler dere for langtids lagring av slike gamle klenodier?

Personlig bilde

Stokkolje til kammerlader

av runastav, tirsdag 16. november 2004, kl. 10:16 (5362 dager siden) @ Langlund

Hei.
Dersom du har mulighet til og lese P.Bentsen sine skriverier i Våpenjournalen nr.3-1985, Kammerlader Restaurering og klargjøring så gjør det. til stokken er det sikkert hipp som happ hvilken ferdigblanda stokkolje du bruker, er vel linoljebasert dei fleste. Du kan jo blande sjøl av kokt linolje og terpentin i forhold 4-1. Eg har i seinere år brukt Danish oil fra Rustin/s egentlig knivskaftolje, men ka betyr det når den er utmerket til børseskjefter og er lett og få tak i. Stålet må jo få et tynt lag med våpenolje, eventl. blanda med syrefri vaselin. dersom treverket har sprekker som må repareres med epoxylim, så gjør det før innoljing.
mvh.Runar.

Personlig bilde

av Trond ⌂ @, Oslo (nov-mars) Brekkestø resten av året, tirsdag 16. november 2004, kl. 12:07 (5362 dager siden) @ runastav

Jeg ville ha rengjort børsa med amerikansk treterpentin først. Etter at den var tørket, ville jeg ved hjelp av en fille ha påført et "strøk" bestående av 40 % treterpentin og 60 % rå linolje og tørket av det overflødige etter ca 20 min. Prosessen med samme blandingsforhold gjentas et par ganger med to-tre timers mellomrom. Dagen etter ville jeg ha gitt den et tilsvarende strøk med 30 % treterpentin og 70 % rå linjolje og gjentatt også dette et par ganger. Tredje dag 20 % treterpentin etc. og fjerde dag 10 % etc. Noen timer etter siste behandling ville jeg ha "polert" skjeftet med et frottéhåndkle eller lignende.

Pass på at det ikke ligger igjen olje som et belegg utenpå treverket mellom strøkene, oljen skal bare ligge frem til overflaten av skjeftet.

Jeg har også hørt at det med fordel kan tilsettes litt edikk i blandingen, men har ikke prøvd dette selv.

Det kan høres ut som en temmelig omfattende prosess, men går i grunnen ganske greit.

--
Norwegian Military Small-arms 1604-WW2

Trond

av Langlund, tirsdag 16. november 2004, kl. 13:31 (5362 dager siden) @ Trond

Takk for tipset! Det er altid en fordel å vite litt før en setter igang. Har slått opp i Våpen nr3 fra 1985, der var det mye nyttig info. Er redd for å ødelegge noe, har sett noen kammerladere som er restaurert ihjel!

RSS på tråd