Id og verdivurdering (Kammerlader)

av børni, søndag 13. september 2009, kl. 10:33 (3721 dager siden)

Jeg har et våpen som jeg vil vite mer om.

Våpenet er merket med nr 11916 (bajonetten nr 10951). På kolben står det AMC A4. Årstallet er 1860 (K).

Det er såvidt jeg vet en 4 linjers kammerlader med bajonett. Men jeg vet ikke om det er en militær eller sivil kammerlader, om den er bygget om til metallpatroner, er det et Lundsgevær eller Landmarksgevær, ellers hva slags modell det er?

Hvis noen kan gi meg disse opplysningene, og evt hva våpenet er verdt, så hadde jeg blitt takknemlig for det!

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Id og verdivurdering

av Tinytim @, søndag 13. september 2009, kl. 12:41 (3721 dager siden) @ børni

Hallo

det du har er en Kongsberg 18 lødig(ikke 4 linjer) kammerlader M/1859, den er lagd sånn og ikke omgjort fra noen annen modell og er blant de modellene som ikke er så vanlige. Den ser ut til å være i ganske bra stand, ser ikke bajonett klakken, men hvis den er der også og alle delene har samme nr.så er verdien rundt ca 10000.
bajonetetn er det ikke så lett å se tilstanden på, men hvis den er i ganske bra stand og passer til geværet så er verdien 2500-3000, men hvis den ikke passer fordi hullet ikke går rundt pipa så er verdien 800-1000.
AMC står for Agershusiske gevorbne Musketer-Corps

Personlig bilde

Id og verdivurdering

av qualibra @, søndag 13. september 2009, kl. 13:31 (3721 dager siden) @ børni
redigert av qualibra, søndag 13. september 2009, kl. 13:46

Hei.
Denne ser ut til å ha vær pusset
etter bruk også, den.
Er den tett i kammerlåsen
også?
Ellers har du jo fått greie på
modell og ca verdi.
Uff, det er fristelser overalt, jo.:-D

--
qualibra

Id og verdivurdering

av børni, søndag 13. september 2009, kl. 16:55 (3721 dager siden) @ børni

Takk for info!

Alle delene på geværet har samme nummer (bajonetten har som nevnt et annet nummer). Bajonettklakken er også der, og bajonetten passer til geværet.
Og kammerlåsen er også tett, hvis det menes at kammeret blir tett når man lukker det (jeg er dessverre ikke helt stø på terminologien her).

Er det noen som vet hva geværet kan ha blitt brukt til?

Personlig bilde

Id og verdivurdering

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, søndag 13. september 2009, kl. 17:42 (3721 dager siden) @ børni

Sett sånn i forhold til tilstanden på sabelen så er ikke den verdt 2500-3000 kr, det er de derimot om de er i mint stand. Altså da som "ny" å se på. Men verdien på geværet er kansje det som er nevnt her, synes kansje det er litt høyt det også. Men det er nok mulig å få dette. Ser fin ut denne her i løp og ellers.

Id og verdivurdering

av Tinytim @, søndag 13. september 2009, kl. 18:57 (3721 dager siden) @ The Norwegian

skulle gjerne sett den som selger 1859 sabelbajonetter i mint til 2500-3000, det er bare å komme med dem jeg kjøper så mange som mulig til den prisen.
Nå har jeg ikke sett denne sabelbajonetten, men sagt at en i ganske bra stand er verdt dette og har ikke noen problemer med å betale dette, heller ikke 10000 for en 1859 kammerlader i bra stand.

Id og verdivurdering

av festus @, mandag 14. september 2009, kl. 14:06 (3720 dager siden) @ børni

Er det noen som vet hva geværet kan ha blitt brukt til?

Dette er et militærgevær, på den tiden det var i oppsetningen var vi vel så vidt jeg husker ikke i krig, så det har nok vært mest brukt til skyting på "moen".

Når disse og andre typer militære børser ble utrangerte ble de ofte solgt til sivilister (som med deprimerende hyppighet gjorde dem om til jaktvåpen ved å kappe av bajonettklakken og telge av stokken med øks). Din ser ut til å være i god originalstand. Pen børse, gratulerer!:-)

Id og verdivurdering

av børni, tirsdag 15. september 2009, kl. 19:37 (3719 dager siden) @ børni

Igjen takk for nyttig informasjon!

Har nå studert litt om dette geværet, og jeg må si det er ganske interessant å lese om historien bak et såpass gammelt våpen. Skjønner godt at det er stor interesse for gamle skytevåpen, og at mange er aktive skyttere og samlere.

Selv vurderer jeg å henge det opp på veggen da det er fint arvegods og dekorativt å se på, eller å selge det hvis det kommer et interessant bud.

Id og verdivurdering

av Tinytim @, tirsdag 15. september 2009, kl. 21:17 (3719 dager siden) @ børni

du kan sende meg en epost på mgilberg@bluezone.no så kan vi se hva vi kan bli enige om

Personlig bilde

Id og verdivurdering

av JollyRoger @, Oslo, onsdag 16. september 2009, kl. 02:23 (3719 dager siden) @ børni

Den kan f.eks. averteres på Markedet her inne: http://www.marked.svartkrutt.net/
Eller på Qxl.no ...

RSS på tråd