Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør (Kammerlader)

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 16. mars 2005, kl. 19:49 (5235 dager siden)

Jeg har lenge hatt lyst til å gjøre den 18-lødige kammerladeren min mer komplett.
Om jeg har forstått de som har peiling rett, fantes det oljeflaske, munningspropp, to typer kombinasjonsverktøy, klikningsstopp/"sikring", reim og kanskje enda noe mer.(?)
Er det noen som sitter på bilder eller tegninger av dette? Jeg ser for meg at det må være mulig å lage kopier av tilbehøret som kan se noenlunde historisk korrekt ut.
Et kombinasjonsverktøy står høyt på ønskelista, så om du som leser dette har kunnskap til å fremstille et slikt, si ifra. Muligens er det et dårligere verktøy sammenlignet med nymotens greier, men følelsen av å trekke det opp av skyteveska etter endt økt- ja, jeg har ikke ord...

18-lødig hilsen jægeren

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 16. mars 2005, kl. 20:21 (5235 dager siden) @ jæger justnæs

[image]

Jeg fant dette bildet på www.norskevaapen.no , munningsproppen er ifølge teksten filtkledd (på den delen som settes inn i løpet).
Jeg har ikke glemt bajonetten, men anser det for å være lettere/billigere å få tak på en original. Eller er den en del av våpenet og ikke tilbehør?

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av reldor @, Moss, torsdag 17. mars 2005, kl. 10:05 (5235 dager siden) @ jæger justnæs

Hei!
I boka til Harald Sunde er det avbildet verktøy og utstyr til kammerladere.

--
Religion er menneskets seier over fornuften.

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av jæger justnæs @, Kristiansand, lørdag 12. mai 2007, kl. 07:54 (4449 dager siden) @ reldor

Hei!
I boka til Harald Sunde er det avbildet verktøy og utstyr til
kammerladere.

Jeg var så heldig å få tilgang til bilder av de aktuelle sidene. Det er nå snart to år siden, i går våknet gnisten og jeg er i det minste i gang med et kjekt verktøy. Skrurern 1. Modell ifølge boka. Jeg tok utgangspunkt i mutterstørrelsen og forstørret bildet til det så ut til å passe. Så fant jeg et gammelt savblad med snaue 4mm tykkelse. Det gjenstår endel arbeid men så langt har det gått greit...
[image]

Sitat fra boka til Sunde:
"Skrujern 1. modell
Til kammerladningsgevær M/1842 ble det også approbert skrujern. Dette skrujernet ble også produsert til alle 18-lødige geværer fram til 1859. Fra våpenfabrikkene i Herzberg og Liége ble det også levert skrujern til geværene. Skrujernet er stjerneformet med tre armer, hvorav to armer med skrujern og en med fastnøkkel for krumtappmutteren. De er merket med kontrolloffiserens initialer."
Som alle ser er det også en fastnøkkel for pistongen på armen til det smale skrujernet.

--
Best når det smeller!

Kammerladerens tilbehør

av kmyr, Vågå, lørdag 22. mars 2008, kl. 00:30 (4134 dager siden) @ reldor

Hei!

Er det noen som har gode bilder eller målsatt tegning av pussestokkforlenger til 4` kammerlader . Etter det jeg har forstått ble det brukt en forlenger på 3-bands modellene da pussestokken som følger med er litt for kort.

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av HAF @, søndag 20. juli 2014, kl. 19:29 (1822 dager siden) @ kmyr

Jeg fant Jeg fant! se hva som dukket opp på delemarkedet på Biri travbane I helga, en original pussestokkforlenger til 4''' lundsrifle

[image]

Mvh HAF

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 19. mars 2005, kl. 13:05 (5233 dager siden) @ jæger justnæs

For 5-6 år siden kjøpte jeg noen reimer fra en som heter Roar Dahl (fra Slattum tror jeg det var). Kammerladerreimene er nokså like reimene som ble brukt på remingtongeværene. De blir laget uten spenner eller annet metall. Jeg er har holdt på med en artikkel om hvordan du kan lage en slik reim, men det ser ut som det blir en stund til den kommer. Kanskje du kan ta en telefon til Dahl og høre om han har noen liggende? Han solgte også klikklær til kammerlader og klikkningsstopper til Remington rolling block i sin tid.

Dersom du ser i kammerladerboka til Sunde så ser du at en munningspropp er enkel å lage dersom du har tilgang på dreiebenk.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av runastav, lørdag 19. mars 2005, kl. 15:50 (5233 dager siden) @ Øyvind F.

hei Jæger.
Her er ein tegning på klikklær som eg laga for år og dar siå, vett ikkje om du kan bruka dette bilde måtte ta det med fotoapparatet, scanneren virker ikkje.
mvh.Runar.[image]

Personlig bilde

Kammerladerens tilbehør

av HAF @, søndag 23. mars 2008, kl. 17:53 (4132 dager siden) @ jæger justnæs

Hei,

Legger inn noen bilder av utstyr til 18 lødig og 4''' Kammerlader.
Tasken er orginal, men messingknappen under er ikke orginal.
Skrujernet og rømnålen og patronen er kopier som jeg har laget selv.
Skrujernsettet til venstre er til 18 lødig kammerlader og det til høgre er til 4 linjers kammerlader, Laget i 1860. Har tenkt å kopiere noen eksemplar av dei.
[image]
[image]
[image]

RSS på tråd