Personlig bilde

Jarmann- og Remington-kuler fra Parabellum (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 21. mai 2005, kl. 14:09 (5206 dager siden)

Parabellum i Notodden har i en stund solgt kaldpressede kuler til 10,15 Jarmann og 12 mm Remington. Jarmann-kulene kalles M/1886 og er ganske lik den originale blykula. Remington-kulene kommer i to varianter som kalles h.h.v. M/1867 og M/1871.

I utgangspunktet var det jarmannkuler jeg trengte, og bestilte derfor 100 stk fra Parabellum denne uken, men av nysgjerrighet bestilte jeg også noen av hver av de to remington-kulene. Kulene ser slik ut:

[image]

Fra venstre: Jarmann, M/1871 Remington og M/1867 Remington.
[image]
Fra en annen vinkel: Fra venstre: Jarmann, M/1871 Remington og M/1867 Remington. Legg merke til forskjellen i dybden på basen i de to Remington-kulene.

Diameter og kulevekt er som følger:
Jarmann: 10,30 mm diameter, 21,85 gram (337 grains).
M/1867 Remington: 12,7 mm diameter, 22,75 gram (351 grains).
M/1871 Remington: 12,7 mm, 23,34 gram (360 grains).

Kulene er smurt med et fett av en ukjent type.

Ulemper og fordeler
Det er selvfølgelig flott at noen gidder å presse kuler til de gamle våpnene vi skyter med, men etter min mening kunne det lett vært gjort noen forandringer på kulene som kunne gjort de enda bedre. I utgangspunktet burde disse kulene vært beregnet for papirvikling, men istedet er de forsynt med noen meget grunne spor og altså fettet. Kulene vil derfor ikke kunne gi nok smurning med svartkruttladninger og jeg mistenker også at det vil bli en del blying dersom kulene brukes som de er. Den originale intensjonen med papirviklede kuler var i gamle dager å unngå blying. De var klar over at kuler med smøreriller i mange tilfeller var bedre før også, men kuler med glatte sider var mye enklere å kaldpresse. De originale jarmannkulene var 10,03 mm «nakne> og 10,30 mm etter papirvikling.

Det vil med andre ord si at verken jarmann- eller remingtonkulene kan vikles med papir; da vil diameteren bli for stor. En enkel måte å bøte på dette er å pressse dem ned til ønsket diameter, men jeg skulle helst sett at jeg slapp dette med kaldpressede kuler.

Fordelen med kaldpressede kuler er at de er av en helt annen kvalitet en de støpte kulene som er å få kjøpt. Hadde bare diameteren vært litt annerledes...

Her finner du kulene på Parabellums nettsider.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Jarmann- og Remington-kuler fra Parabellum

av olav, søndag 22. mai 2005, kl. 10:28 (5206 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg har vært instruktør for kaldpressingen hos Parabellum, du får disse uten riller også og kulefettet er nok min konstruksjon.
Er enig i at kulene kunne ha vært underdiameter for vikling men med svake hulbaser, grunne og om etterspørselen etter dette blir stor nok kommer det vel, må jo bare mase i vei. Hva med mantlede Jarmankuler, hadde det vært en idee?
Hilsen, Olav Johan heidenstrøm.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 22. mai 2005, kl. 11:14 (5206 dager siden) @ olav

Jeg har vært instruktør for kaldpressingen hos Parabellum, du får disse
uten riller også og kulefettet er nok min konstruksjon.

Se der, ikke hvem som helst som dukker oppe her altså :-D

Jeg skal bruke kulene i en militær repeterrifle (jeg har fått tusket til meg en av de som runastav bygde), så det skal bli moro å se hvordan de går. Jeg kommer til å presse dem ned til .401" (10,18 mm) og papirvikle dem, så får vi se hvordan det fungerer. Det blir vel en oppdatering og to når jeg får prøvd ut litt mer.

Hvilke ingredienser har kulefettet forresten?

Mantlede kuler fordrer vel helst røyksvakt krutt, og det er jeg ikke så interessert i på det nåværende tidspunkt, men det kan bli mer interessant senere.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, søndag 22. mai 2005, kl. 11:32 (5206 dager siden) @ Øyvind F.

Jeg skal bruke kulene i en militær repeterrifle (jeg har fått tusket til
meg en av de som runastav bygde), så det skal bli moro å se hvordan de
går. HELDIGGRISEN:waving: Jeg kommer til å presse dem ned til .401" (10,18 mm) og papirvikle
dem, så får vi se hvordan det fungerer.

Jeg pusler litt med papirvikling til en sivil RB og ei tennstempelrifle, begge i 10.15x61R. Har muligens gått litt på siden av den brede vei her, men det kan se ut som den smale sti også fører frem. Oppdatering kommer. Har også kjøpt glatte, usmurte kuler fra bellum(enklere å si) men har ikke sizer ennå. Trodde de var klare...

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av MM, Arendal, sørlandets armhule., søndag 22. mai 2005, kl. 11:14 (5206 dager siden) @ olav

Jeg har sett disse kulene i katalogen til Parabellum, og vurderer å kjøpe noen.

Hvordan er presisisjonen på kulene i 12,17?
Kan kulene brukes som de er eller bør de smøres ytteligere før bruk?

av Pelsjeger, mandag 23. mai 2005, kl. 20:41 (5204 dager siden) @ MM

Hvordan er presisisjonen på kulene i 12,17?
Kan kulene brukes som de er eller bør de smøres ytteligere før bruk?

Det er vel meningen at de skal brukes som de er, uten papir? Men jeg er også litt skeptisk til at det blir lite smøring. Det kan kanskje være en fordel å bruke en fettkake av kulefett bak kula slik som er vanlig med papirviklede kuler? På den måten blir det litt bedre smurt. Jeg er også litt skeptisk til blying.

Personlig bilde

av G.Larson, onsdag 26. desember 2007, kl. 19:03 (4257 dager siden) @ Pelsjeger

Bare som informasjon: www.hjemmelading.no selger tilsvarende. Finner ingen på sidene til Parabellum.

--
Ståle B.

Personlig bilde

av Hiorthefot @, Asker, onsdag 26. desember 2007, kl. 20:29 (4257 dager siden) @ G.Larson

Forklaringen er nok den at Parabellums tidligere innehaver, Trond Alvestad, har tatt med seg noe av vareutvalget når han startet opp virksomheten hjemmeladning.no

av olav, søndag 22. mai 2005, kl. 15:23 (5205 dager siden) @ Øyvind F.

Hei og takk for spørsmål,svarer gjerne hvis jeg kan.

Kulefett er 55% Vaselin samt 45% bivoks smeltet sammen med litt terpentin i.
Kulene fåes jo også glatte.
Men skal en papirvikle burde jo kulene være med pararelle side med taper ned til full kaliber base og en svak hulbase.
Jeg viklet jo før og varmet bivoks, de papirviklede kulene la jeg i en sil og dyppet de i bivoksen og tørket dem. Håndsatte dem i hylser med litt utvidet hylsekant, satte med en vridning med viklingen slik at den ikke rev av.Krympet deretter svakt.
Får jeg tak i en 12,17x44R igjen samt en 8x58RD vil jeg nok begynne å kaldpresse kuler for papirvikling samt for Naganten.
Eller settes kulene fra Parabellum over en ladning svart og en tynn vokset papirwad samt oppå den et bivokswad eller SPLG fett eller lignende.
Hilsen Olav Johan Heidenstrøm.

RSS på tråd