Personlig bilde

Ny artikkel om 10,15 Jarmann (Patronvåpen)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 19. juni 2005, kl. 21:55 (5177 dager siden)

Jeg la nettopp ut en ny artikkel om 10,15 x 61 Jarmann militær repeterrifle. Artiklene finnes her:

http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=7 og
http://www.svartkrutt.net/artikler/vis.php?id=8

Jeg vet det er flere som skyter med dette kaliberet, så denne tråden er stedet å dele erfaringene :-D

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Ny artikkel om 10,15 Jarmann

av olav, tirsdag 26. juli 2005, kl. 10:41 (5141 dager siden) @ Øyvind F.

Det er intressant å lese dine erfaringer med 10,15 Jarman. I min tid skaffet jeg både dier og annet for dete kaliberet og andre gammelnorske våpen.
Kulene til Parabellum er av nesten rent bly, presset av slikt tråd. men det finnes jo blytråd som kan bestilles i 1-20 og 1-16 bly og tinn samt antimon.
Jeg får snart en Jarman i huset, tennstempel og vil derfra lade og kanskje presse kuler i gjen. Skal en ha kuler til papirvikling er det beste kuler med paralle sider underkaliber med en base nesten full kaliber. Jeg ville også ha en cup base evt en dypere base for geværer med forskjellige løpsdimensjoner.
Det egentlige kalberet på Jarman var 403" etter det jeg har lest og målt, men kaliber opp mot 410 er jo også vanlig. Jarmanens løp ble jo svarvet opp minst tre ganger, militært samt at en har de sivile.
Det hadde vært greit å få synpunkter på et gjenomsnitt kaliber på kuler til papirvikling samt kaldpressede av en hardere legering. Jeg har også samlet mantler i årenes løp i Jarman kaliber og kunne nok tenke meg å presse mantlede kuler, men dette hører vel ikke hjemme i et svartkruttforum, selv om de mantlede nok kunne avfyres med en svart ladning.
Når jeg ser på problemet med trange hylsehalser, spesielt i hylser fra Betram
tror jeg løsningen delvis er innvendig fresing av hylshals før gløding.
Jeg har jo vært i gjennom sortimentet til Betram og de hylser jeg bruker og brukte er frest innvendig.
Jeg hadde jo lett etter en 12,17 men ramlet over en tennstempel i 10,15.
Med svartkrutthilsen ,Olav

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 1. august 2005, kl. 13:04 (5134 dager siden) @ olav

Jeg har nå prøvd forskjellige varianter med Jarmann-rifla. Det som fungerer best er kaldpresset kule fra Parabellum, presset ned til .401” (10,18 mm) og papirviklet med Eatons 9 lbs. Airmail Paper med 25 % bomullsinnhold til en diameter på ca. 10,34 mm.

Det virker som de fleste ladninger fungerer. På grunn av den forbannede kruttmangelen, som har ødelagt mye denne sesongen, bruker jeg nå 70 grains med FFFg laget på Nitedal Krudtværk. Dette fungerer bra. Jeg skjøt nettopp 7 skudd på 100 meter og der var fire skudd innenfor en tomme, men et par fluer førte til at samlingen ble 8 cm. Jeg pusset mellom hvert skudd med en pussefille smurt med Bore Butter.

Blinken nedenfor er skutt på femti meter tidligere i sommer. Fire skudd ligger i samme hullet, mens en flue nede til høyre ødelegger litt. Ladning: 70 grains Wano PP, papirviklet kaldpresset kule på 337 grains, Federal magnum-tennhette. Mellom krutt og kule en bivoksskive, en fettkake av kulefett og en kartongskive.

[image]

Hvor får du tak i blytråd som du presser kuler av? Det kunne vært interessant å begynne å presse kuler selv, men utstyret er vel ganske dyrt?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

av olav, mandag 1. august 2005, kl. 15:13 (5134 dager siden) @ Øyvind F.

Hvor får du tak i blytråd som du presser kuler av? Det kunne vært
interessant å begynne å presse kuler selv, men utstyret er vel ganske
dyrt?

Det er tre måter å kaldpresse blykuler på. En er å støpe kulen og size samt smøre den og så presse den til rett vekt samt ønsket base og en forbedret kuleprofil.
Den andre er det jeg har undervist og anskaffet for Parabellum med utgangspunkt i orginalkulen. Den er i rent bly og jeg skulle jo helst hatt en annen legering, 1-20- 1-16 tinn og antimon som kan skaffes spesialbestilt, noe jeg funderer på i og med at jeg snart får en tennstempel i 10,15.
Blytråd er dyrt om du skal kjøpe det her i Norge og du får det i utlandet, og det beste er å hente det selv.
Det tredje alternativ er å presse mantlede kuler, her må en trekke om mantlene selv og ha blytråd som passer i mantelen. Jeg hat i midlertid akkumulert mantler gjennom årene og får se.
Corbin Swaging Co selger kaldpressingsutstyr , mantler og blytråd, det blir relativt dyrt i innkjøp
men hvis du skyter mye og kanskje har avsetning for kulene kan det svare seg.
Det kreves noe instruksjon, Corbin har bøker, Rediscover Swaging og håndbøker som nok må leses.
Om jeg får tilgang på støpte kuler i 10,15 Jarman til noenlunde fornuftig pris.
vil jeg nok presse disse om, samt kanskje en legert blytråd og mantlede kuler. Det er det med diameter jeg funderer på til en kule som skal papirvikles.
Olav

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, onsdag 31. august 2005, kl. 10:52 (5105 dager siden) @ Øyvind F.

Her er en liten oppdatering om Jarmann-rifla

Vertikal spredning
Jeg har hatt en del problemer med vertikal spredning i jarmannen. Vertikal spredning har jo som oftest å gjøre med ujevn hastighet på kulene, noe som kommer av ujevne kruttladninger eller ujevn smøring av kulene. Jeg synes selv at jeg har vært ganske konsekvent i det jeg gjør når jeg lader. Idag leste jeg på et utenlandsk forum at en skytter hadde fått betydelig vertikal spredning når han brukte patroner som kamret trangt. Jeg har ennå ikke fått die-settet jeg bestilte fra USA for flere måneder siden, og det har medført at hylsene mine nå kamrer ganske trangt etter mange omladninger. Dette kan ha noe å gjøre med vertikalspredningen. Er det noen som har et die-sett i 10,15 x 61 Jarmann til salgs? :-D

Problemer med Bertram-hylser kontra originalhylser
Originalhylsene har litt tykkere rim enn hylsene fra Bertram. Dette medfører at tennhettene presses ut noen millimeter når skuddet avfyres. For å bøte på dette problemet fikk jeg et messingshims med av børsemakeren når jeg fikk rifla. Dette shimset træs over hylsa når den skyteformes slik at skuldera får blåse seg fram. Etter skyteformingen kamrer patronen på skuldera og problemet er ute av verden.

[image]

En original hylse fra venstre med tykk rim. I midten en ny Bertram-hylse som det kun har vært avfyrt en tennhette i. Legg merke til at den stikker ute fra hylsebunnen. Til høyre en ferdig skyteformet Bertram-hylse.

[image]
[image]

Messingshimset som træs over hylsene før skyteforming.

Sikter
Jeg kunne tenke meg et dioptersikte på Jarmann-rifla. Tange-sikter er uaktuelt pga. bolten som ville komme i konflikt med et slikt sikte. Jeg ønsker heller ikke å bore unødvendige hull i rifla. En kvasiløsning kan være å lage et avtagbart sikte som festes på siktet som allerede står på geværet. Jeg har laget et testsikte i aluminium som jeg muligens kommer til å jobbe videre med. Det fine med dette siktet er at den originale skyveren kan brukes til å høydejustere siktet. Et tunnelsikte framme hadde derimot vært å foretrekke. Siden siktene er av typen Krag-Jørgensen så går jeg ut fra at det er enkelt å få tak i et kragsikte som passer i framsiktet.

[image]
[image]
[image]
[image]

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 31. august 2005, kl. 11:09 (5105 dager siden) @ Øyvind F.

Hmmm, veldig interessant det om vertikal spredning. Jeg har altså gått rundt og trodd jeg var lur da jeg sluttet å size hylsene mine for å spare dem. Har i det siste hatt serier i "flere etasjer", nå skal det sizes, ja:-D

Ellers har du som vanlig mye nyttig å skrive om, det siktet var artig. Og rimelig nødvendig for å skyte hull i hull på Creedmore...

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, lørdag 3. september 2005, kl. 13:33 (5101 dager siden) @ jæger justnæs

I helgen prøvde jeg fem forskjellige kuler til 10,15 x 61 Jarmann. Takk til Jæger Justnæs for at han forsynte meg med fine støpte N.E.I- og Lyman-kuler og Clarry Haglund-kulene.
:ikkeverdig:

Felles for alle ladningene var dette:
Federal Magnum-tennhette
70 grains Wano PPP
Kartongskive over kruttet
Bivoksskive
Kartongskive
SPG-kulefett
På Lyman-kula brukte jeg også litt gryn over siste mellomladning siden kula er litt liten. Over grynet satte jeg en ny kartongskive. Patronene med papirviklet kule ble ladet med fem bivoksskiver.

Den usizede N.E.I.-kula ble sizet ned til 10,19 mm i basen siden den var for stor i diameter for hylsene. Likevel så ble det skavet av litt bly når jeg ladet dem.

Jeg begynte hver serie med rent løp, men pusset ikke mellom skuddene. Det ble brukt blåserør mellom hvert skudd; ett langt blås. Avstanden var 56 meter og det ble skutt på vanlig halvmeterskive. Jeg brukte vanlige åpne sikter, ikke diopter.

Disse kulene ble brukt:
Clarry Haglund Marmannkule m/ tinn i legeringen. Måler ca. 10,32 mm i basen, 10,20 mm i resten.
Lyman 403169 (Egentlig beregnet for .40-82 Win.). Måler ca. 10,39 mm.
N.E.I 350 411: Måler hele 10,50 mm i diameter.
N.E.I 350 411 sizet til 10,19 mm
Papirviklet kaldpresset kule fra Parabellum. Sizet ned til 10,19 mm og papirviklet opp til 10,34 mm.

[image]

Fra venstre: Lyman 403169, N.E.I. 350 411, N.E.I. 350 411 sizet ned til 10,19 mm, Clarry Haglund Marmannkule og papirviklet og naken kaldpresset kule fra Parabellum.

Resultater:

[image]
Clarry Haglund Marmannkule: 105 mm.

[image]
Lyman 403169 240 grains: 56 mm.

[image]
N.E.I 350 411: 50 mm.

[image]
N.E.I 350 411: sizet til 10,19 mm: 78 mm.

[image]
Papirviklet kaldpresset kule fra Parabellum: 31 mm.

Oppsummering:
Papirviklet kaldpresset kule fra Parabellum: 31 mm.
N.E.I 350 411: 50 mm.
Lyman 403169 240 grains: 56 mm.
N.E.I 350 411: sizet til 11,19 mm: 78 mm.
Clarry Haglund Marmannkule: 105 mm.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 15. juni 2009, kl. 16:23 (3720 dager siden) @ Øyvind F.

Hei.
Jeg har gakket hen og byttet bort 12mm'ern min mot en svensk rollingblock i 10,15 Jarmann.
Disse kalles visstnok for "skolsjutningsgevær",og er visst ikke laget i så mange tusen eks.
Problemet er at hylsene fra BB enten sprekker,enten er de så tjukke i godset at man ikke får en .410 kule i patronen til å kamre.
De førstnevnte(som revner), har en god del tjukkere krave enn de som ikke sprekker i formskytingen, men som man ikke får brukt riktig kule i.
Jeg kløvde en sprukket hylse med Dremel, og det ser ut som om godset har ugjavn tjukkelse.
Min teori er at produksjonen starter med en "messingskilling" med en gitt mengde materiale til rådighet.Hvis da hylsa blir trukket med tjukk krave, så vil det gå på bekostning av godstjukkelsen i resten av hylsa.
Hvis derimot hylsa blir trukket med tynn krave, så vil godset langs hylsekroppen bli desto tjukkere, med det til følge at patronen ikke vil kamre hvis man setter i ei kule med riktig DM.
Mitt spørsmål til Øyvind og andre som har prøvd, er: Brukte du/dere Bertramhylser i denne testen?
Hvis du/dere har prøvd .348 hylser, hvordan var presisjonen sammenlignet med Bertram?
Har det som .348 hylsene mangler på lengden mye å si, eller blir det hypp som happ?
Man skulle jo tro at kula vil søke å fylle det tomrommet som jo blir mellom hylsemunningen og riflingen i løpet, ikke sant?
Hvis man kan oppnå like bra resultater med .348 Win. hylser, så vil jeg jo ikke
bruke mer penger og krefter på Bertramhylser i dette kaliberet.
Jeg kan tenke meg at det er flere som gjerne vil høre at .348 hylser er like greit, enn bare meg. Men hvis noen har erfaringer som tilsier det motsatte, så vil jeg veldig gjerne vite det også.
Håper å få en pekepinn!

--
qualibra

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 15. juni 2009, kl. 18:21 (3720 dager siden) @ qualibra

Jeg har kun brukt hylser fra Bertram i min Jarmann, og har vel ikke opplevd en eneste gang at en hylse har sprukket. Når det er sagt så er det ikke første gang jeg hører at folk klager på bertramhylsene. Det virker som at kvaliteten er noe varierende.

Selv har jeg har kun omformet et par hylser fra .348 Win. bare for å prøve det, og har ikke gjort noen omfattende tester med presisjonen. Dersom du ikke får fett-, bly- eller papirringer i hylsemunningen så burde det vel går bra. Det kommer vel litt an på utformingen av kammeret også.

I Sharpsen min skal ikke hylsene være mye for korte før det oppstår papirringer når jeg skyter med papirviklede kuler. Som du sier så kommer dette av at kula ekspanderer i rommet som oppstår mellom hylsemunningen og resten av kammeret før kula entrer riflingen.

Det er vel som vanlig bare å eksperimentere, dersom ingen har et fasitsvar å komme med. :ok:

Har du prøvd å gløde hylsemunningene, forresten?

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 16. juni 2009, kl. 04:46 (3720 dager siden) @ Øyvind F.

Hei og takk for kjapt svar.
Jeg glemte å si det, men jeg glødet hylsene før jeg gjorde noe annet med dem.
Det må være en god del variasjon kvalitetsmessig på BB hylse i dette kaliberet.
Det sprakk 8 stykker av 40.
Har aldri hatt problemer med BB hylser i .577-.450 og 12mm Remington.
Det er bare Jarmannhylsene disse problemene har oppstått med.

--
qualibra

Personlig bilde

av qualibra @, fredag 26. juni 2009, kl. 04:26 (3710 dager siden) @ qualibra

Hei.
I går fikk jeg diesettet til 10,15x61R.
Desverre ser det ut til at produsenten har brukt Amerikansk .40 kaliber som utgangspunkt. Uansett så presser kalibreingsdia hylsehalsen alt for mye, slik at en hver sjanse til å få ned ei kule på .412 - .415 er utelukket.
Man får ikke ned en kule på .410 engang. På ekspanderpluggen står det stemplet .407.
Kan kanskje være mulig å bestille en ekspanderplugg med riktig dm fra CH4D?
Er det andre som har erfaringer med disse diesettene i dette kaliberet?
Selvfølgelig kan man skyte usizet, men diesettet bør jo være brukbart uansett.
Det skal sies at det ellers er meget fint laget, og at resten av settet er bra til sitt formål.

--
qualibra

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 26. juni 2009, kl. 05:41 (3710 dager siden) @ qualibra

Hvilke hylser bruker du?
BB-hylsene er gjerne tykke i godset og tar mindre kuler enn skyteformede .348 Winchester. I min Hagen RB har jeg skutt greie samlinger med BB hylser og 10,15mm/.400. Brukte mykt bly, kulene ser ut til å ekspandere greit. Det er selvfølgelig ikke noe i veien for å lage en større ekspander.
Veien kan være lang og kronglete men med mange fine opplevelser!
Hvis du har behov for å prøve noen "små" kuler så gi meg et vink. Kan size en neve som du kan få på NM.

JJ

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av qualibra @, fredag 26. juni 2009, kl. 19:14 (3709 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Jæger.
Tusen takk for tilbudet.
Kanskje jeg skulle benytte meg av den anledningen.
Jeg har kun formskutt og delvis prøveskutt den med BB hylser.
Har også formskutt noen .348 hylser, men har ikke kommet lenger i prosessen enda.
Vet ikke om jeg har noe som du trenger, og som står i forhold, som jeg kan bytte med deg, men du kan da nevne det det måtte være, så får vi se.(det var lang setning det):kikkeblunke:

--
qualibra

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 1. juli 2009, kl. 13:26 (3704 dager siden) @ qualibra

Hei.
Nå har jeg avfyrt 20 stykker av .348 hylsene en gang til, og denne gang med kule fra den Lee-tanga som ble kjøpt på gruppebestillingen for et par år siden.
Ettersom hylsene ikke var fullt ut formet til kammeret før skytingen, så forventet jeg ikke det store presisjonsmessig.
Alikevel så det ut til å være håp.
Jeg satte kula ganske langt ut, med en fullt synlig fettrille. Halsseksjonen i dette kammeret er temmelig romslig i lengderetningen. Det ble blandet presisjon, med noe høydespredning. Neste gang jeg skyter med disse hylsene, håper jeg å erfare at skuddene holder nier'n på 100 meter.:-D

--
qualibra

av olav, fredag 15. januar 2010, kl. 13:08 (3506 dager siden) @ qualibra

Ekspanderplugg kan fåes i enhver diameter fra CH4D , eks 323 for 8x58RD .
Olav

Personlig bilde

av qualibra @, mandag 13. juli 2009, kl. 08:50 (3693 dager siden) @ Øyvind F.
redigert av qualibra, mandag 13. juli 2009, kl. 09:03

Hei.
Nå har jeg fått grei presisjon med formskutte .348W hylser.
Av ti skudd satt tre litt lavt, men sju satt innafor 89mm og med seks i ei klynge på 65mm. Dette var skutt i benk på 100 meter. Et problem er slammet som samler seg foran hylsa der den ikke fyller opp fordi den er 4mm for kort.
Tar jeg meg tid til litt kammerpuss, så kamrer patronene fint.
Jeg kunne ikke oppdage blying i forbindelse med bruk av disse hylsene.
Jeg skaut med temmelig bløtt bly i kulene også. Kula var fra Lee-tanga, og jeg skyter ukalibrert.
Ladningen besto av 70gr#4 og såkallt "Active filler".
Sistnevnte består av 50/50 semulegryn og Swiss#2.
Hvis dette er nytt for noen av dere, så er hensikten med krutt i fyllstoffet å minske trykkøkningen som vil oppstå så sant noe som ikke brenner like fort som ladningen, skal presses under skuldra i hylsa.
Det sparer hylsene også.
Dette er særlig tydlig i Martini Henry, der skuldra er enda mer prominent.

Rifla det ble skutt med er en CG Remington M67.
Den kalles i samlermiljøet for "skolsjutningsgevær".

Ja, jeg skulle lagt ut bilder, men har ikke noe kamera.
I tillegg er jeg neanderthaler i datasammenheng.:-(

--
qualibra

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, mandag 13. juli 2009, kl. 22:35 (3692 dager siden) @ qualibra

Det du sier her qualibra er at du tar krutt og semule gryn 50/50 og blander dette sammen eller? Jeg er ikke kjent med denne prosedyren og vil gjerne ha dette inn med the skjed.......Har også bare brukt ukalibrerte kuler til 10.15, men har ikke fått noe pressisjon ut av det. Men det kan være at jeg er for dårlig til å skyte for alt jeg vet...

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 14. juli 2009, kl. 06:43 (3692 dager siden) @ The Norwegian

Hei.
Det er helt riktig.
Sweiser#2 og semule blandes 50/50 i volum.
Det må blandes godt, selvfølgelig. Det virker logisk at dette hjelper til med å lette på trykket.
Man kan i følge "Brittish Militaria Forums" regne med at ca en tredel av den kruttmengden som er i fyllstoffet, kan adderes til ladningen.
Jeg pleier å gå ned på hovedladningen og medberegne en tredel av kruttmengden i
fyllstoffet. Dette har kun noe for seg i flaskehalshylser.
Man regner da med at det innblandede kruttet mister mye av "futten" pga semuleblandingen.
Blandingen helles diekte på toppen av hovedladningen, slik at mengden man har bestemmer settedybden for kula eller fettkaka eller wads eller hva man måtte ønske å ha under kula.
Underlig ide, men jeg merker på rekylen, spesielt i MH, at det har noe for seg.

--
qualibra

Personlig bilde

av qualibra @, tirsdag 14. juli 2009, kl. 06:51 (3692 dager siden) @ The Norwegian

Jeg må føye til at jeg setter kula så langt ut som mulig.
Patronen er ikke noen feltpatron i denne versjonen, men det går an når man skal
pine den minste mulige samlingen ut av d...lskapen.
Jeg brukte svenskefett i dette tilfellet, uten at jeg regner det for avgjørende.
Jeg skaut også en samling med bare semule som fyllstoff. Den ble ikke like tett.
Nå vet vi som har drivi med dette her noen ganger, at ting snur og vender på seg
prisisjonsmessig, etter vær og vind og det som er enda mer uforståelig.
Alikavæl så dette lovende ut.

--
qualibra

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, tirsdag 14. juli 2009, kl. 13:03 (3691 dager siden) @ qualibra

Takker så mye for utfyllende svar til en uviten som meg. Skal prøve dette med noen Jarmann hylser, så kommer jeg til bake med resultatet når jeg reiser på banen. Skal da ta en med bare svartkrutt og fettkake og en med semule blanding, så får jeg se hva som gir best resultat i min RB.

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 15. juli 2009, kl. 14:33 (3690 dager siden) @ The Norwegian

Hei.
Jasså, har du en Rolling i 10,15 også? Er det en sivil eller en militær rifle?
Min skal visst i følge diverse samlerforum og miljøer, være tålig skjelden.
Jeg vet ikke om det er noe å skrive hjem om, men den tjente visst som forsøksgevær da prøvene for nytt militærkaliber og gevær, pågikk midt i attenåttiårene i Sverige. Det står stemplet "78" under løpet, og det kan jo være at løpet ble produsert dette året.
Ellers er den bygget på den første versjonen Remingtonkasse, med en annen utforming på noen detaljer, slik som avtrekkerbøyle, tommelgrepet og hammerdelen på hanen, samt at remfestet sitter utenpå avtrekkerbøylen.
Dette visste du sikkert fra før, men jeg har nå skrevet det likevel.Det er noen smådetaljer i tillegg til ovennevnte også.
Dette ble "offtopic", men jeg tar sjansen.

--
qualibra

Personlig bilde

av The Norwegian ⌂ @, Vestfold, onsdag 15. juli 2009, kl. 18:28 (3690 dager siden) @ qualibra

Min 10,15 er en Hagen RB, den er helskjeftet flamme bjerk, den er sivil. Om du går inn på linken, så ser du RB`n min [image]

Men det er utrolig morro at dere deler deres erfaringer med 10,15 i andre kreasjoner, en den orginale militære versonen.
Det er så mye å lære og det gjør det hele til en liten vitenskap.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, mandag 11. januar 2010, kl. 23:30 (3510 dager siden) @ Øyvind F.

Har prøvd litt forkjellige ladninger i romjula og bladd litt i gamle
ladedata og testresultater. Jeg har ikke jobba intenst med dette og har heller ikke kommet fram til noe superbra (enda). Den siste testen nå var litt moro for min egen del. Jeg har hatt en følelse av at LP hetter funker bedre enn LR i patronriflene mine. Teorien om at en for kraftig tennhette i patroner med ”løse” kuler setter kula i bevegelse før kruttet antennes ordentlig og derved gir ujevn utgangshastighet tør være en kjent problemstilling.

Felles for testpatronene:
Hylse: Skyteformet .348 Winchester
Ladning: 75 grains Wano PP, brukt drop tube + komprimert i pressa.
Kule: Lee fra fellesbestillinga, taktekkerbly - smurt med blanding av bivoks og Bore Butter.
Kulediameter: 10.30mm

[image]

Jeg prøvde ut fire forskjellige forladninger, 6 patroner av hver med LP og like mange med LR knall. Pusset med en lett fuktet fille mellom skuddene.
Skytestilling: Liggende uten reim eller anlegg.
Avstand: 100m på meterskive, siktet rullende svart.
Våpen: M1884 Jarmann
Vær og vind: -12 grader, lite vind, solskinn/klarvær, snø på bakken.

Den beste samlinga for dagen:
Forladning: 0,5mm pappskilling, OxYoke Wonderwad, 2x avispapir, kule. CCI LP tennhette.
Satt kula så framre smørerille akkurat lå inni hylsa. Patronlengde 73,5mm. Ingen krymp.
[image]

Til sammenlikning: Samme ladning med Federal LR tennhette. Skutt i naboskiva. Legg merke til den vertikale spredningen som jeg tror skyldes ujevn utgangshastighet. Dette gikk igjen på de andre patronene med parallelle forladninger også.
[image]

JJ og krutnarr, to glade Jarmannskyttere:
[image]

Lurer på om han ikke har skutt gullfuglen:
[image]

God stemning i "smørebua". Han med hauet nedi konfekteska har slutta å røyke:-D
[image]

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 13. januar 2010, kl. 08:36 (3509 dager siden) @ jæger justnæs

Ser at dere koser dere i kulda.:-)

Da det gjelder ladning og lading av denne patronen, så har også jeg prøvd litegrann.
Dette var i en Remington, men det skulle ikke spille så stor rolle.
Mener å huske at 70 grain PP og hylsa fylt opp med polentagryn.(Gul, hard gryn av maiskolber, trur jeg) Ingen kompresjon, fordi man ikke vil få med kruttet som ligger ytterst mot hylseveggen i ei flaskehylse.
Dette kan visstnok føre til ugjavne hastigheter.
Kula satt langt ut i hylsa, så langt at begge smørerillene er framme i dagen.
Dette er jo ikke forenlig med magasinbruk, men det er vel heller ikke så aktuellt når man skyter for samling.
Selvfølgelig gjør det også patronen sårbar, men da det gjelder å få så små samlinger som mulig, da befinner man seg på standplass, og ikke ute i terrenget som regel.
Det virket som at jo lenger ut jeg satte kula, jo tettere samlig fikk jeg.
Synes å huske at jeg greide 7 skudd innafor ca 6cm, på 100 meter.
Det viste seg flere ganger at satte jeg kula langt ut, så gikk det bra.

Altså ingen annen kompresjon enn den sammenpakkingen av ladningen som oppstår da man tømmer kruttet gjennom et langt fallrør.

Bare min ringe erfaring, uten å påstå at dette er det eneste saliggjørende.

Edit: Har strukket ut teksen. JJ

--
qualibra

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, onsdag 13. januar 2010, kl. 10:26 (3508 dager siden) @ qualibra

Jeg tror du har rett angående settedybda på kula.
Mange som skyter riktig godt med patronvåpen har liten eller ingen friflukt; patronen kamrer gjerne med kula mot bommene.
Det må nok prøves men jeg er mer en praktiker og er ute etter en brukbar (håpløst dårlig for andre) feltpresisjon/feltpatron. Og med komponenter som jeg selv har. Derfor er jeg ikke inne på papirvikling da jeg hverken har tang eller tålmodighet til det;-)
Jeg bruker gjerne kaffi som fyllmasse da jeg alltid har det i hus men polenta bør kanskje inn på handlelista.

--
Best når det smeller!

Personlig bilde

av qualibra @, onsdag 13. januar 2010, kl. 19:49 (3508 dager siden) @ jæger justnæs

Hei Jæger.

Kaffi er sikert minst like bra som den gryna.
Har nemlig lest at gryna kan ha en viss abrasiv
effekt på løpet.
Det vil vi jo ikke ha for mye av.

Helt enig i at dette ikke er den mest
praktiske måten å montere sammen patronen på.
Men dæggern å det går hvis man gjør det på denne måten!hehe:-D

--
qualibra

Personlig bilde

av qualibra @, torsdag 2. desember 2010, kl. 14:11 (3185 dager siden) @ jæger justnæs

Hei .

Nå er jeg i gang med 10,15 igjen,
og denne gangen i ei tennstempelrifle,
som sikkert endel av leserne har registrert .
Plukker opp denne gamle tråden igjen i den anledningen .

Jeg har denne gangen våget meg på teste ut
en annen hylse som basis, nemlig 10,3x60R .
Denne har enda tynnere krave enn BB hylser også,
men har til gjengjeld korrekt godstykkelse .
MAO man får i kula, sjøl om kula passer til løpet .:lol:

Har ikke skutt med hylsene enda, men disse må jo også
kamre på skuldra .
Jeg fikk i den forbindelsen det rådet av "skoggangsmann", at jeg skulle
stille inn sizerdia slik at hylsa akkurat så vidt lot seg
kamre etter pressing .
Som sagt så gjort, og nå håper jeg at de former seg villig
i første smellen, slik at den egentlige testingen kan begynne .
Det er RWS stemplede hylser, men de skal visstnok være produsert
på NORMA i Åmotfors, i følge en kilde .

Kulda har greid kunststykket det er å holde meg unna banen noen dager,
men snart blir det vel mildere, og da....:rifle:

--
qualibra

RSS på tråd