Personlig bilde

Svartkruttstevne i Bergen 29. mai 2011 (Stevner)

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, søndag 29. mai 2011, kl. 19:32 (2941 dager siden)

Det Bergenske Skydeselskab arrangerte søndag 29. mai 2011 sitt første stevne - i hvert fall i moderne tid. Stevnet ble avholdt på Kismul, og det ble skutt håndvåpen på 25 meter og langvåpen på 100 meter. Heldigvis holdt regnet seg borte mens vi skjøt håndvåpen utendørs, men da vi trakk inn på standplass for rifleskytingen fikk vi ekte bergensk svartkruttvær (for de som lurer så er denne værtypen våt).

Oppmøtet må regnes som fantastisk: kun ett medlem var fraværende, og det ble jammen rekruttert et medlem til også. Dersom denne trenden fortsetter kommer vi til å få mye moro i Bergen i årene fremover. Det skal sies at Daniel T. ble utstyrt med kameraet mitt og fungerte som feltfotograf. Til sammen var det 15 starter. Resultatene ser dere under bildene.

Selv presterte jeg å skyte 89 poeng i Minié original, dvs. ett poeng over norgesrekorden. Men, siden stevnet ikke var approbert teller den ikke. Pytt, pytt. Det kommer nye sjanser senere.

[image]
Patronrevolverklassen Smith & Wesson.

[image]
Original perkusjons-Remington som er ombygd til patron.

[image]
Der myses på skivene. Myra var våtere enn det ser ut som på bildet.

[image]
jerognal smeller av sin Colt 1860 Army.

[image]
Linselusa jerognal har forflyttet seg til riflebanen.

[image]
Fra Remington-klassen. I forgrunnen, Th. Holst med sin Pedersoli Trapdoor.

[image]
Broder T. K. Holst med sin originale Winchester. Modig gjort å stille i Remington-klassen med denne!

[image]
Undertegnede skyter Minié original.

Resultater
Smith & Wesson (patronrevolver)
1. Øyvind Flatnes (R) 82 poeng
2. Ronny Birkeland (O) 79 poeng
3. Tor Kristian Holst (O) 77 poeng
4. Magnar Svendsen (O) 31 poeng

Mariette (perkusjonsrvolver)
1. Øyvind Flatnes 86 poeng
2. Per Stensland 73 poeng
3. Jan Erik Rognaldsen 61 poeng
4. Bjarte Ervik 15 poeng

Kuchenreuter replika (perkusjonspistol)
1. Magnar Svendsen 8 poeng

Remington (patronrifle)
1. Øyvind Flatnes (R) 92 poeng
2. Jan Erik Rognaldsen (O) 60 poeng
3. Bjarte Ervik (O) 50 poeng
4. Thorbjørn Holst (R) 35 poeng
5. Tor Kristian Holst (O) 12 poeng

Minié original (militær perkusjon riflemuskett)
1. Øyvind Flatnes 89 poeng

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

Svartkruttstevne i Bergen 29. mai 2011

av Daniel T, Bergen, mandag 30. mai 2011, kl. 06:24 (2940 dager siden) @ Øyvind F.

Selv om jeg har bare "skytet" med kameraet, var det kjempeinteressant for meg å ha vært med på stevnet - artige smell, deilig lukt og ikke minst hyggelig folk.
Nå må jeg bare vente til våpensøknaden min er godtatt også er jeg med på neste stevnet. :) Gelder meg på det!

Personlig bilde

av Tobben, mandag 30. mai 2011, kl. 07:26 (2940 dager siden) @ Daniel T

Glimrende "skyting" Daniell,
så vidt jeg kunne se igjennom kruttrøken var det du som stod for "skyting" av bildene ovenfor.
Kanskje vi skal opprette en lokal klasse for fotografering med "tidsriktig" utstyr? Blitz med magnesiumspulver kommer nesten på høyde med svartkrutt skyting!

; ))

Personlig bilde

av Tobben, mandag 30. mai 2011, kl. 07:40 (2940 dager siden) @ Øyvind F.

Takk for stevnet!
Artig å snakke om gode sammlinger når poengsummen er 35, og det mangler 3 treff på blinken :-D
Gratulerer med Minié skytingen Øyvind:ok:
For meg var det litt trøst å se at du også hadde et par skudd der ute vi andre setter dem:lol2:

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 30. mai 2011, kl. 10:57 (2940 dager siden) @ Tobben

Jeg liker også å bruke hele skiva – det er tross alt et tre skudd som skal strykes likevel. Hvorfor forurense svarten med dem? :-D

Jeg syntes skytingen til bergensskytterne var lovende. Husk på at mange i DBS er nybegynnere i svartkruttsporten, og i begynnelsen går det ofte litt opp og ned. Neste gang regner jeg med at samtlige klarer å forbedre seg. Det skal ikke mye til. Tobben stiller siktet sitt litt til venstre og dobler poengfangsten (minst) i Remington, Bjarte stiller siktet et par hakk opp og vil tjene mye på det. Ser en på resultatene i patronrevolverklassen (Smith & Wesson) så hadde de tre øverste skytterne i DBS havnet innenfor topp seks i fjorårets NM. Det er ikke mye som skal til før resultatene begynner å komme. Det er bare til å begynne å eksperimentere med ladninger, kuler, kulefett o.l. Entusiasmen er det i hvert fall ingenting å si på, og det aller viktigste er jo å ha det gøy – uansett hvordan ambisjonene er.

Angående historisk fotografering, han her driver med både svartkrutt og magnesiumspulver. Vi kan kanskje skifte navn til Det Bergenske Skyde- og Photographie-Selskab? Kanskje noe for Daniel? :-P

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Daniel T, Bergen, mandag 30. mai 2011, kl. 12:04 (2940 dager siden) @ Øyvind F.

hehe...har egentlig mer lyst å prøve meg FORAN kameraet med rifle i hånd. ;-)

Personlig bilde

av Bjarte E. @, Bergen, lørdag 4. juni 2011, kl. 09:52 (2935 dager siden) @ Øyvind F.

Hei alle sammen.
Ja, jeg koste meg på stevnet. Kjempegøy:-D
Justerer litt på siktet til neste skyting så tenker jeg poengene kommer.
Ikke den store poengsummen med Revolver men det er nok brukerfeil:knegge:
Har kjøpt meg briller og kikkert så nå ser jeg frem til neste stevne.
Takk for fint oppmøte alle som var med

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

av bosnes @, Volda, mandag 30. mai 2011, kl. 15:19 (2940 dager siden) @ Øyvind F.

Gratulerer klubben med det første stemnet!

Kjempeflott at det vert arrangert stemner på fleire stader på vestlandet. Er i Bergen av og til, så skal prøve å stille opp på framtidige stemner. Berre få dei på terminlista i god tid! Og veldig kjekt med stemnerapportar med foto og resultat her på forumet.

Oppfordrar også fleire klubbar til å arrangere stemner. Det er ikkje så arbeidskrevande. Sørg for at noko er oppdatert på dei ulike klassene/reglementet og kan å bruke dei spesielle tolkane. Elles er det enkle stemner å arrangere.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, tirsdag 31. mai 2011, kl. 06:54 (2939 dager siden) @ bosnes

Siden det var første gang valgte vi å holde en lav profil. Baneforholdene er også så som så siden banen er under utbygging. Vi skjøt blant annet rifle fra leirduebanen, og håndvåpen under åpen himmel. Hadde vi gått for høyt ut ville det kanskje blitt litt misnøye.

Vi satser nok på å ha et nytt stevne på høsten, og da skal vi prøve å melde fra i god tid. Jeg støtter ellers oppfordringen om å arrangere stevner - og vi vil ha flere stevnerapporter og bilder på forumet!

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, torsdag 2. juni 2011, kl. 13:22 (2937 dager siden) @ Øyvind F.

Gratulerer med vel overstått debutstevne i Bergen, ja!
Moro at det skjer positive ting i svartkruttverdenen. Kanskje ikke så stort som andre idrettsgrener enda men det kommer seg!:-D
Stevnerapport fra dobbeltstevne i Grimstad her.
Men nå er det vel på høy tid å dra i gang noen DM'er i distriktet?

JJ

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, fredag 3. juni 2011, kl. 05:53 (2936 dager siden) @ jæger justnæs

Takk for det, JJ.

Det er nok på tide å få arrangert et distriktsmesterskap snart. Vi får se hvordan det ser ut til neste år. For vår del så er banene enda ikke helt ferdige, og så bør vi vel få gjennomført minst ett approbert stevne før vi setter i gang med noe større.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av jæger justnæs @, Kristiansand, fredag 3. juni 2011, kl. 07:27 (2936 dager siden) @ Øyvind F.

Det er sant, Øyvind.
På den annen side blir et DM i vårt distrikt kanskje å sammenlikne med et litt stort klubbmesterskap? Det er litt langt mellom gode fler-baneanlegg her nede men vi får undersøke litt og gruble. Vi har lurt på om vi kan få til et lite et til høsten - kanskje.
Uansett; det kan være greit å få inn 13-skuddstakt på trening så ladeprosedyrer og tidsberegning kan trimmes :-)

JJ

Personlig bilde

av nevS, Minnesund, fredag 3. juni 2011, kl. 19:39 (2936 dager siden) @ jæger justnæs

Der kan hende gubber fra Østerled kommer for aa skyde siden der er saa langt til det Nationale mæsterskab i sortkrudts skydning.

Om rætningen er syd eller væstofver saa ser vi frem mot at treffes.

--
Samler på sisteplasser.
Skytter ikke samler.
Lytt til erfaringer.
Gode råd som det å tru og synsing funker kanskje når du har prøvd rådene fra en med erfaring.

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, søndag 5. juni 2011, kl. 17:03 (2934 dager siden) @ Øyvind F.

Ref: "Original perkusjons-Remington som er ombygd til patron."
Anbefaler naboskyttere å bruke briller med sidebeskyttelse.

Gratulerer forøvrig med det flotte og sikkert hyggelige stevnet.

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 6. juni 2011, kl. 05:46 (2933 dager siden) @ JollyRoger

Guffen: Ja, nå er sirkuset i gang, og gøy var det! :-D Jeg foreslår at vi begynner å skyte trettenskuddsserier på trening også, slik at vi blir vant til hva som skal til for å klare brasene på et stevne. Det viktigste, i tillegg til å sikte korrekt og trekke av, er å kontrollere slammet slik at presisjonen holder gjennom hele serien.

JollyRoger: Innlegget ditt var litt halvkvedet. Har du noe mer å tilføye? Dersom du tenker på sikkerhet så er revolveren relinet til .32, og godstykkelsen er dermed tykkere enn den var originalt.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av Bjarte E. @, Bergen, mandag 6. juni 2011, kl. 15:39 (2933 dager siden) @ Øyvind F.

Ja, det er jeg enig i. Rutinene må inn.
Jeg har laget meg blåsehylse til Rolling Blocken så nå må jeg begynne å bruke den.
Det var meget høyt korn på Colten så det har jeg filt ned. Stikker på banen i morgen for å teste. Ellers så treffes vi vel på Fredag

--
Gøy med alt som smeller
Bjarte E.

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, mandag 6. juni 2011, kl. 16:44 (2933 dager siden) @ Øyvind F.

JollyRoger: Innlegget ditt var litt halvkvedet. Har du noe mer å tilføye? Dersom du tenker på sikkerhet så er revolveren relinet til .32, og godstykkelsen er dermed tykkere enn den var originalt.

Javel, så det er altså en kammerforing vi ser på bildet (?) og ikke hylsen. Hvor langt er patronspillet ?[image]

Personlig bilde

av Øyvind F. ⌂ @, Bergen, mandag 6. juni 2011, kl. 17:16 (2933 dager siden) @ JollyRoger

Det er samme revolveren du diskuterer i dette innlegget. Den er ikke min, så jeg har ikke noe mer informasjon.

--
Øyvind F. - forum admin
Bøker jeg har skrevet.

Personlig bilde

av JollyRoger @, Oslo, mandag 6. juni 2011, kl. 17:22 (2933 dager siden) @ Øyvind F.

Takker for info.

RSS på tråd