Gammel hagle

Started by Eikvar, 13. February 2013 kl. 14:43:50

Previous topic - Next topic

Eikvar

Hei.
Jeg har en hagle jeg fikk av min far for mange år siden.
Han jobbet som mynthandler på 70-tallet og byttet til seg mengder av gamle våpen han samlet på.
Dette er det siste. Det finnes ingen papirer på våpnet.
Jeg aner ikke hva slags fabrikat det er eller verdien på den.
Er det noen som kan hjelpe meg med identifisering og info om hvordan jeg skal gå frem for å kvitte meg med denne?

Bilder her:
Bilder

festus

> Er det noen som kan hjelpe meg med identifisering og info om hvordan jeg skal gå frem for å kvitte meg med denne?

Jeg vet ikke noe om merke eller alder, men den har damasksmidde piper, så den er laget for svartkrutt. Jeg ville prøvd å legge den ut på markedet her på siden. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Mr. Pitt

Den er produsert i England, som man kan se på stemplingen.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

Burgsmuller

Ikke helt sikker men mener bestemt at hagla er av engelsk opprinnelse og sikkert produsert en god tid før 1890 så da er den registreringsfri.
Legg den eventuelt ut her på salgssiden så skal jeg gi deg et bud.

Edit: Byttet små/store bokstaver. JJ
T.B

Eikvar

Takk for svar alle sammen.
Jeg kommer nok til ålegge den ut for salg her, men jeg må finne ut hva det er og vedien først.
Jeg får prøve et utenlandsk forum.

jæger justnæs

Å si at den er britiskprodusert skal en være litt forsiktig med.
Britene var (og er?) fruktelig opptatte med å stemple våpen. Flere våpen ble bestilt "in the white", altså uten stempler eller finish for å bli stemplet i England. De drev også med reproofing. Det er et par stempler under hver pipe som er overstrøket, disse kunne kanskje fortalt litt mer om opprinnelsen.
Et par skarpere bilder av stemplene kan også fortelle mer.
Pris? Det kjøper vil gi men er den så fin som den ser og man sammenlikner den med hva dobbeltløpede Husqvarnahagler går for vil jeg anslå verdien til 3000 eller litt over.
Best når det smeller!

skoggangsmann

Den er engelsk helt klart ut fra stil, formgiving og gravyre. Den er videre "proofed" i London ut fra trykkmerking. Et bilde av merking på undersiden av kammerdelen av pipene ville hjelpe. Innfestingen av forskjefte gir en pekepinn om produksjon før 1870. Verdi kommer helt an på hvordan løpene er innvendig osv, men ligger nok noe over de før angitte kr 3000.

Helge

Per-S

Engelske merker er ikke en pålitelig indikasjon på produksjonsland.
Damaskløp ble i hovedsak produsert i Belgia og importert i varierende grad av ferdigstillelse til England der våpenet ble ferdigstilt. Langt de fleste hagler fra ca 1850-60 og fremover ble produsert med Belgiske løp. Walsh skriver endel om dette i sine bøker fra 1882 og 1884.
Det vil ofte være synlig Belgiske prøvemerker i tillegg til de engelske.

Eikvar

Da har jeg tatt bedre bilder av alle merkingene på haglen.
Håper noen nå kan tyde de og finne ut av hva det er jeg sitter på her :-)

Thor

Synes det er rester av Ovalen fra Belgia med stjernen på toppen?
På bilde 21 og 23.

Uncas

Jeg lurer litt på om løpsettet egentlig er originalt.Baskylen,og fortreet er rimelig sikkert britisk.Løpsettet tror jeg kommer fra et annet sted.Det virker litt "nyere" også.Kolbekappen er litt rar.Ut fra det jeg kan se på bildene,er skruene veldig malplassert.Jeg ville ha plukket ut låsene,for å se etter eventuelle merkinger.

skoggangsmann

Tja. Baskylen er merket med kronet V som indikerer London proof. På undersiden av løpet er det to overstrøkne merker, men jeg syns jeg skimter en kronet V på det ene. Hva det andre er klarer jeg ikke å se. Det interessante er at løpet er merket med to kaliberbetegnelser. 13 som indikerer 13 kaliber løp noe som ikke var uvanlig på 12 kaliber. Dette er nok den opprinnelige merkingen. Den er også merket med .719 som er en nyere kaliberbetegnelse. Sammen med det står et merke jeg ikke klarer å gjenkjenne. Jeg antar at haglen er fremstilt i England. Proofed originalt i London og reproofed senere i et annet land. Dette landet må ha hatt et fungerende proofsystem hvor det er angitt at eldre proofing skal strykes ut. Ingenting tyder på belgisk opprinnelse. Som sagt godstykkelse i løpet vil avgjøre verdi.
Helge

Uncas

Jo,da,der er et stempel som indikerer London Proof,et Inspection Mark.Men jeg kan ikke se stempel for "Final black powder proof" Kaliberet angitt til 13,er et merke som kom ganske tidlig,rundt 1865 tror jeg.Dette ble vel senere byttet ut med tall,i dette tilfellet 13,over brøkstrek.Innfesting av fortre indikerer før 1875.Det står et par bokstaver på løpsettet,det kan gi en pekepinn på hvem som har bygget dette.Likevel,et våpen av tilsynelatende brukbar kvalitet,prooved i London,burde hatt et navn et sted...Jeg har hatt mange anonyme engelske hagler,men det har vært våpen bygget av "outworkers" i Birmingham,eller andre steder,og som regel med stempel fra Birmingham Proof House.Den har fått stemplet kaliberbetegnelsen,eller rettere sagt løpsdimensjon,.719 på et senere tidspunkt,men ingen nye stempel for Proof.Jeg tror ikke jeg ville kjøpt den......

Har ryddet litt i tråden. JJ