Kammerlader av H.Larsen, Drammen på US-auksjon.

Started by , 24. April 2013 kl. 14:48:34

Previous topic - Next topic

Cap'n Redneck

Til d'herrer H.Larsen-samleres informasjon;

Kom over denne i auksjonskatalogen hos Cowans Auctions i USA....:

http://www.cowansauctions.com/auctions/catalog.aspx?SaleId=323&Page=5

Lot #291

European Breech Loading Percussion Rifle Under-Hammer by H. Larsen Drammen
Sålenge det er bly i lufta, er det fortsatt håp......

G.Larson

Ser det står at det er valnøttstokk på den. Ligner mer på beisa bjørk for min del.
Ståle B.

Trond

Dette er i utgangspunktet en underkjent Kongsberg kammerlader, kjøpt av Larsen, tangene på hver side av kammerstykket er skåret ned for et kortere sluttstykke og deretter bygget opp som en "semi-Larsen".

Ser man godt etter på bildet og forstørrer låsdelen, er det godt synlig at hullet etter den opprinnelige akselen til hevarmen er sveiset igjen. Disse er ikke veldig sjeldne.

festus

> Dette er i utgangspunktet en underkjent Kongsberg kammerlader, kjøpt av Larsen,

Brukte Larsen mange underkjente låskasser? Jeg har en RB, sannsynligvis av Larsen, der låskassa ser veldig Kongsberg ut, men det ser ut som det er mye gruff i stålet. Ingen merkinger annet enn på pipa, der står det bare "Drammen".
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Jon

Det er vel kjent at Hagen (og sikkert Larsen?)kjøpte låskasser fra Kongsberg. Og det bekreftes med all tydelighet nederst på den under her fra 1883. Men der står ingenting om sekunda varer.

Børsemakerne kan jo ha kjøpt simplere låskasser etc. fra andre produsenter i f.eks. Belgia og/eller Husqvarna. Hvis noen mener der ble levert rifler med litt dårligere overflate etc.

Trond

Jeg har fire-fem 18 lødige Larsen kammerladere i min samling (vel - én eller to er blit hagler) som utvilsomt stammer fra Kongsberg. Jeg har også endel Remington'er med Kongsbergopphav, noen sogar med sveiv (hurtigladere). Svare er dermed et utvilsomt ja.