Identifisering av patronrifler

Started by N.Lorentzen, 08. December 2013 kl. 18:19:17

Previous topic - Next topic

N.Lorentzen

Noen som kan hjelpe med informasjon om disse våpnene?
Øverste er merket: 16791 H
Midterste er merket: L. Eriksen. Christiania + Staal
Nederste er merket: 820

Edit: Endret trådtittelog la bilder i rett rekkefølgre. Admin

Tinytim

Den øverste er ei Husqvarna salongrifle fra begynnelsen av 1900 tallet
Neste er ei såkalt tennstempel rifle laget av L.Eriksen, har nok vært ei fin rifle men ser litt amngelfull ut og en del overflaterust. Anragelig produsert en gang på 1870 tallet.
Siste ser mere ut som i hagle av typen rolling block, produsent står ofte på toppen av løpet, hvis ikke det står noe så er det vanskelig å si hvem som har lagd den.

Trond

Det øverste er et solongevær - antagelg beregnet på innendørs skyting med eikenøtter e.l. Jeg vil anta at det er belgisk og at det er produsert i tidsrommet ca 1878-ca 1930. Disse var populære - leeenge. Det er nærmest en blanding av Flobert og Remington mekanismen.

Den i midten er langt fra dritten i denne sammenheng. Såvidt jeg kan se, er dette en "ekte" Eriksen tennstempelrifle. De fleste han solgte var produsert av Hans Larsen, men dette ser ikke ut til å være en av de mekanismene Larsen solgte (trenger å ta den i øyesyn for å være sikker). Trist med standen, men denne var skikkelig gøy - og med senterplassert hane også - som bonus. Den er antagelig fra 1880 årene, trenger kaliberet for å antyde mer nøyaktig.

Dette er en eller annen sivil Remington av lite spennende type. Kan være cal 20 eller 24 hagle eller kanskje 12 mm rifle - eller noe helt annet. Låsen ser ut som en M1867 Kongsberg og er i såfall antagelig en underkjent lås som er solgt billig, men de fleste Remingtonlåser er temmelig like. Ikke veldig spennende.

Mr. Pitt

Den øverste er nok en Kongsberg M1922 kamret for .22LR.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

N.Lorentzen

Tusen takk for interessante og utfyllende svar :) Min kamerat som eier disse våpnene vurderer å selge de, men er usikker på hva som er rette salgskanal. Tar gjerne i mot tips om dette, samt salgsverdi om mulig :)

Trond

Markedsplassen her på svartkrutt.net er antagelig det beste - og billigste stedet. Det er gratis. Salongeværet kan riktignok ikke selges her, det er ikke et gammelt svartkruttgevær og er antagelig registreringspliktig.

N.Lorentzen

Samtlige av våpnene har vært innom politiet, så jeg antar at det er registrert. Takk for tips :)

krutnarr

Dette var gøye rifler. Spesielt den Eriksenrifla. Jeg har ei halv ei av samme type. Nå kunne jeg se hvordan kolben skulle være.

Skulle noen sitte på deler som ser ut som N.Lorentzen's rifle å mangler på min.... Ta kontakt :-P

PS N.Lorentzen. Du mangler sveiva som åpner tennstempelet. ;-)

valkyrien

Her er bilder av komplett Eriksen rifle i kaliber 12,17x44!!

N.Lorentzen

Hyggelig å kunne hjelpe :) Takk for tips

krutnarr

> Her er bilder av komplett Eriksen rifle i kaliber 12,17x44!!

Å det er ei sabla flott rifle :clap:
Den du viser her er ikke lik den som N.Lorentzen viser. De fleste detaljer har avvik. Jeg syntes det var morro å se ei som var HELT lik den jeg sitter med halve av. Det kan se ut som om det har vært en form for serieproduksjon. Min har nummer 188 og N.Lorentzen viser ei som også har 3-siffret nummer. Metallet i låsekassa er "rugglete" men ikke av gravrust. Det ser ut som den er støpt i en form.
Jeg får begynne å spikke kolbe til min å håpe på at det dukker opp noen deler. Stemmer serienummeret og de begynte på null så er det ivertfall laget 188 av disse tøffe riflene ;-)

Trond

Riflen Valkyrien viser bilder av, er antagelig en noe tidligere modell. Jeg vil anta at denne er fra perioden 1868-75.

Nå også som selvoppnevnt ekspert på tennstempelrifler av andre enn Larsen.

svovelsvein

Krutnarr:Du burde gjøre så godt du kan for å få detaljerte bilder av delene i denne rifla slik at du vet eksakt hva du trenger av deler til din,kanskje også en del mål med tanke på at noe kan lages.

valkyrien

Jeg for min del er ikke ekspert på disse disse riflene:-).

Det er for meg vanskelig å se på bildene av de 2 mangelfulle andre forskjeller en avvik på filing og dekor i forhold til den komplette riflen.

Men med forbehold om hva jeg evt. ikke ser på bildene vil jeg allikevel ikke se bort fra fra at de 3 riflene ellers er temmelig like.

Og, for de som vil se enda ei Eriksen rifle er det ei avbildet i på sidene 180 og 181 i Norheim si bok, VÅPEN I NORGE. Den rifla er særdeles komplett og datert 1878. Gå i bokhylla og sjekk, evt ønsk boka til jul;-)

Trond

Jeg har den fordelen at jeg som "dedikert samler" av Hans Larsen våpen har sett og studert temmelig mange tennstempelrifler av forskjellige produsenter og også har vel tyve av dem i min samling. Bildet er tatt i 2008 og viser samlingen den gang

Det er et visst system i galskapen som gjør at det er mulig å tidsfeste dem nogenlunde riktig.

N.Lorentzen

Takker for all informasjon, dette var spennende :)
Hvis jeg har forstått dette riktig, så var L. Eriksen en våpenforhandler i Christiania, er det da noen som vet hvor denne forretningen var lokalisert?

krutnarr

> er det da noen som vet hvor denne forretningen var lokalisert?

Det hadde jo vært morro å vite ja ;-) Jeg aner ikke, men det er skrevet ei bok om bøssemakerene på østlandet. Den har jeg et eller annet sted. Får kikke der ved en anledning.

tok foressten et bilde av siktet på "halvbøssa" mi. Der er det et årstall og en signatur. Noen som kjenner signaturen?

qualibra

En kammerat kom inn døra med denne .

Den er laget av Lauritz Eriksen, og er ikke lik noen annen tennstempelrifle jeg har sett i allfall .
Hanen i senter, og slagfjæra er også returfjær til avtrekker'n .
Delene ser ut til å være håndsmidd .

Den er kammeret for en obskur 11mm patron .
Jarmann hylsa passer tilsynelatende perfekt i kammeret,
men kulediameter'n er ca 11mm i stedet for 10,4 .

Børsa er i nydelig stand innvendig, og skal testes en av de første dager .:knegge:
qualibra

jæger justnæs

Moro! Låsen er ihvertfall lik på de tre andre av Eriksen i denne tråden?
Det ser sånn ut for meg. Lykke til med testskyting. Det er sikkert mulig å finne
ut kaliberet etter skyteforming av hylser. Mye glede i ukurante børser og patroner :-)
Best når det smeller!

qualibra

Børse nr. 2 av disse har jo akkurat maken til låskassa på den
jeg har her .
Merkelig at det dukker opp fler slike i en gang her nå da jeg har en i huset,
enda jeg aldri før har sett en eneste en i hele mitt liv:lol2:
Gikk jo i den trua a6t tennstempelrifler - de var Hagen eller Larsen stemplet,
og at det bare eksisterte den belgiske typen vi alle er godt kjent med .

Det skal bli spennende å teste den .
Jeg kommer med mer siden .
Prøvde å få opp et bilde til av den samme børsa, men neeeida ...:ohgosh:
qualibra