Originale mål til Remington RB reim

Started by Geir, 08. March 2014 kl. 16:10:36

Previous topic - Next topic

Geir

Er det noen som har mål eller tegning til reim for remington rolling blokk,jeg tenker da på den Norske reimen.
Grunnen til at jeg spør er at jeg har funnet en som er veldig flink på lærting.
Fikk akkurat reimer til Naganthylsteret som er lagd etter originalen og de er helt topp
Både belte og skulderreim.
Men han må ha nøyaktige tegninger.:-)
Tidligere kjent som kruttlappen2

Geir

Har sett den,men jeg vil ha en som er helt lik den originale.
Tror muligens jeg vet om en original ved nærmere ettertanke.
Hmmmmmm må sjekke.:-)

Geir

Da har jeg vært og sett på den originale reimen og den er så og si helt lik den til Øyvind som er linket til over,den eneste forskjellen er noen av målene.
Jeg har tatt disse og skal prøve å lage en målsatt tegning:-)
Geir

Øyvind F.

Dersom du skal bruke reima på banen vil jeg anbefale deg å lage den god og lang – eller eventuelt lage to: en originalreim til pynt og en skytereim. Den originale militære reima var en bærereim, og ingen skytter med normal fysikk vil ha nytte av den under skyting.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Geir

Ok,Takk for tipset  Øyvind,er nesten ferdig med tegningen nå:-) den originale jeg målte på var 970 mm lang - 33mm bred - og 3mm tykk så du har et poeng der ja.
Det var dårlig lys der men mener den var svart eller mørk brun,tror mest den siste.
Mvh.
Geir:-)

Geir

Her er tegningen,forbedre den gjerne.(håper noen vil;-) ).
Hadde kun en møkkapenn.
Alle mål er i mm ,avstanden til første hull i begge ender er 13mm (blekket skled ut).
Kantene på enden av reimen er svakt "skrådd" vinklet.
-Total lengde er 970mm
-Bredde på belte er 33mm
-tykkelse på beltet er 3mm
Tror dette er den originale lengden,men øyvind har et godt poeng med hensyn til lengde.
Reimen virket svart/mørk brun men holder en knapp på den siste,men det var dårlig lys.
Håper den er forståelig:-)
Mvh.
Geir

krutnarr

Dette så fint ut Geir. :clap:
Jeg så på det Nagantbeltet som "produsenten" laget. Det var veldig bra. Blir disse reimene i samme kvalitet så blir det virkelig flotte reimer. De kan jo lages ufarget. Bruker kan farge de selv etter ønske.:-)

Geir

Takk for det krutnarr :-) Må nok opp og sjekke remmen en gang til for å se om det er et kilespor til i tillegg.
Snakket med han som skal lage den og han synes tegningen så grei ut og tror prisen blir på omkring 400,skal lage en til meg .
Kunne sikkert ha lagd en selv,men skjønner ikke hvordan jeg skal få tid:-( :-)

Geir

Geir

Har vært og målt litt mere i dag og skal lage en mer oppgradert tegning,må forandre på noe.
Mvh.
Geir

Krutthorn

Prøv denne.
Reima skal egentlig være 91 cm lang, men 93 cm gir en reim som er lettere å montere.

Alle mål i mm.

Kanten skal slipes rund.  Fargen er mørke brun, nesten sort.  ikke farge på baksiden.
5 mm fra kanten og inn til stripa, (pyntestripa) som presses ned i fuktig lær.

Geir

Hei Krutthorn og tusen takk:-) Den reimen jeg måler på er 97cm og jeg ser målene mine varierer litt i fra dine, f.eks den øverste tegningen din.
På din er målene 70mm fra enden til senter på hull der sliss/spor begynner og fra senter til enden av sliss/spor er det 35mm på "min" er tilsvarende mål 75mm og 40mm jeg mener at dette er en original rem,men kan det være variasjoner?det virker som om denne muligens også er lang nok til å brukes som skyterem.
Kan det være her forskjellene ligger,altså tilpasset størrelsen.
Mvh.
Geir:-)

Krutthorn

Når det gjelder variasjoner på de forskjellige reimene, så tror jeg de varierte noe.  Spesielt på tykkelsen av læret.  En variasjon jeg har sett på kammerladerreimer, er at reimenes lengde og "hullplassering" er tilpasset de forskjellige modellene.
Andre variasjoner kan jeg ikke si noe om, da jeg kun har sett og målt opp noen få reimer til kammerlader og Remington.