Sveitserkrutt - variasjoner fra lot til lot?

Started by Håvard, 03. May 2014 kl. 21:26:15

Previous topic - Next topic

Alaska

Ja, det glemte jeg forresten å presisere: Ladningene av de to typene sveitser #5 jeg snakker om er med likt volum, målt med kruttmål. Av god kvalitet. Like bra nå som da jeg kjøpte det i '78.

kjberg

Nei en 1/2 meter i høyde på 50 meters avstand er jo over halve muskettskiva, man kan jo risikere å skyte bom både over og under. Ikke lett å finne igjen siktebilde da.
Har ikke opplevd dette med egne våpen, men det er en tankevekker. Skal gjøre noen tester på lørdag med riflene mine, så skal jeg komme tilbake med det jeg opplevde.

GunnarB

Som leverandør av sveitserkrutt føler jeg meg litt truffet her.

Som en start, svartkrutt har ifølge Th Tharaldsens i hans bok "Explosivstoffer" av 1950 et naturlig vanninnhold på ca 1 %. Dette vil naturlig nok variere med luftens luftfuktighet gitt at kruttet er i direkte kontakt med omliggende luft. Av den grunn er det å anbefale at svartkrutt oppbevares i lufttette beholdere og sørge for at lokket/korken er skrudd godt igjen for å unngå nettopp det. Jeg ser forøvrig innimellom påstander om at svartkrutt er hygroskopisk, altså vanntilstrekkende, men det vil kan jeg avvise. Derimot vil krutt være i en "fuktighetsbalanse" med omliggende luft gjennom diffusjon (http://no.wikipedia.org/wiki/Diffusjon).

Jeg har forøvrig ingen gode teorier om hva som kan ha skjedd her, men jeg imøteser resultat fra nøyaktige veiinger av sveitserkrutt man mistenker kan ha høyt fuktinnhold og/eller viser stor variasjon i de ballistiske egenskapene.

laffa

Alle kruttboksene jeg har hatt, Sw 3' har inneholdt krutt som har klumpet seg. Noen så store at de ikke kan tømmes ut av flasken. Det er vel ikke andre faktorer enn fuktighet som kan forårsake dette

laffa

kjberg

Hei! Laffa.
Det var en fin kruttball, passer akkurat bak minie kula.
10er ladning garantert.
Fra spøk til revolver. Har ladet patroner og munnladere i 40 år, og har opplevd klumper både i røksvakt og svartkrutt. Det er bare å riste boksene så er alt ok.
Har aldri hatt noen form for problemer med det. I sw 2 er det ofte små klumper med krutt. For øvrig tror jeg ikke det er stor forskjell SW fra 1990 tallet og i dag.
Skyter med samme mengde krutt i samme våpen i dag, som jeg gjorde i 1992 da våpenet var nytt og den går fortsatt på samme stedet.
Kj.:clap:

rogwill

Da har jeg hvert å prøvd igjen etter å ha prøvd å tørke kruttet, ladet maks som det gikk i patronen, komprimere kruttet før jeg satte i kula og komprimerte litt ved i setting av kulla og har den same col som jeg har brukt i 4 år nu med god resultat, resultatet var det samme når jeg prøvde å skyte i benk, børsa skjøt lavt og sprede mye og så prøvde jeg et par skudd ladet med wano og da traff jeg i 9 ringen tvert, så denne boksen med Sveitserkrutt jeg har er bare egnet til kannonføde :-D

kjberg

Hei!

Jeg kan kjøpe resten av boksen, kunne godt tenke meg å prøve det opp mot det jeg har stående. Jeg bruker også Wano 2p i en del store patroner, Wano er mye svakere og det gir en mye mykere start. Dessuten koster det jo bare halve prisen. Om Wano funker bruk det.:-)

rogwill

Hei, kan ta med boksen med Sveitser nr4, skal delta på NM Bane i Trondheim kommende helg:-)

kjberg

rogwill

Fikk en liten overraskelse nu, kjæringa har tatt vare på den forrige tom boksen med Sveitserkrutt som jeg hadde kastet og den har same lotnr 050-310 og den fungerte meget bra, boksene har ligget lagret på same plass og at det skal bli så stor forskjell etter 2 uker og jeg passer på at korken er ordentlig til skruet for at det ikke skal trekke fukt, kjøpte disse boksene for ca 2 år siden :-)

rogwill

Hei, har nu ventet en stund nu på resultatet du skule ta på kruttet du fik fra meg på NB Bane i Trondheim 2014, alle andre bokser med sveitser krutt jeg har brukt siden da har fungert normalt i børsa :-)

kjberg

Hei igjen.
Håper du kan bære over med at jeg har glemt å sende deg resultatene av prøveskytingen jeg gjorde med ditt SW4.
Har skutt Minie .577  .451 Whitworth og 12mm Remington Minie 542. og sammenlignet med SW4 av annen lot. Alt fra 40-80 grain og jeg får ingen store treff forandringer i det heletatt. Merkelige greier, men slik er det nå. Har litt igjen som du kan få tilbake på NM.
MVH. Kjell Bergersen.