Pen veggpynt

Started by Tinytim, 13. December 2014 kl. 19:50:21

Previous topic - Next topic

Tinytim

For noen dager siden var jeg på en gård og leverte et våpen for en bekjent av meg, jeg hadde hørt at det skulle være noen gamle interessante våpen der og var spent på hva jeg fikk se. Jeg ble ikke skuffet over synet, på en vegg i stua hang det åtte våpen, noen kjente og noen ukjente, men det som var helt spesielt var de to nederste på bildet, der henger det to korte 1711 med orginal stokk og nr.lik bajonett på begge.  I seg selv et sjeldent og flott våpen men å treffe på to stk med nr.lik bajonett er temmelig uvanlig og jeg tror ikke dette paret finnes så mange steder.Jeg måtte jo spørre om de var tilsalgs, men desverre så ble de ikke med meg hjem.

festus

Ord blir fattige... Unnskyld meg mens jeg tørker sikkel av tastaturet...:surprised:
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

jæger justnæs

Er dette kanskje definisjonen av dobbel lykke? ;-)
Fantastisk flott, ellers er det nr. 2 fra toppen på begge sider som jeg sliter litt med å bestemme modell/type på.
Best når det smeller!

Tinytim

Jeg kikket mest på skiløperriflene, men så kjapt over de andre også for å gi eieren litt info om de forskjellige våpnene, dette var ikke en samler men våpnene hadde fulgt gården i noen generasjoner. De to du nevner er  et Kongsberg perk. gevær på høyre side, dette ser ut til å være laget på en del 1821 deler. Det til venstre er trolig et tysk/østerisk perk. gevær.

JanS

Flott vegg og for å være korrekt så heter vel ;-) modellen 1711/1841/1855
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Sparknekt

Eller kanskje M/1711/1841/51:kikkeblunke:

Tinytim

Nå var ikke dette et innlegg om modellbetegnelse men du har feil og sparknekt rett

Burgsmuller

Nydelig bilde av noen flotte våpen, kan bare drømme.
T.B

JanS

Takk for korreksjonen, kammerladersiktemodell overstyrte sabelbajonettmodell ved tankens siste tastetrykk.:-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.