Perkusjonsbørse

Started by Roy-Terje Kjoberg, 17. February 2015 kl. 19:23:22

Previous topic - Next topic

krutnarr

Hei.
Det er altids morro å finne ut litt om bøssenes opprinnelse. Du har jo ei artig ei her med fine klare stempler. Dere har jo kommet frem til det meste også. Når det gjelder bokstav med krone over ble det brukt som kontrollstempler av diverse deler som svanskrue og løp. Det er beskrevet i linken som jæger justnæs la ved i innlegget sitt (ref: 10   Example of an Inspector's mark which could be any letter of the alphabet   1853 – 1877.  (N med krone)   ).

Roy-Terje Kjoberg

Med den opplysningen får vi en datering med slingringsmonn på 22 år. Slett ikke verst:clap:
Kan tilvirkeren være den som skjuler seg bak V'en med krussedullen over?
Mer samler enn skytter.

Browning08

Jeg tror fortsatt at den V'en med tegnet over er et slags årsmerke. Ikke så innmari godt kjent fra Våpen, men helt vanlig med årsbokstaver/tegn på bl a sølvtøy. Skal se om jeg kan finne noe mer om dette. Vet positivt at Belgia brukte dette samt også kjent fra Spania. Skal se om jeg kan finne noe som er eldre.  Det er ikke ulogisk at de hadde et siste prøvemerke (f eks V) og så årskoden over dette. Bl a Brno har brukt dette og Sarasqueta fra Spania

Robin Banks

Fant ikke kronet G noe sted, men engelsk pipe og laget i Belgia kan se riktig ut.

Mvh
Robin
If your gun can reach it and you can see it, you can hit it. If you practice. I don't :-)

jæger justnæs

Det eneste jeg ser er en kronet V, altså belgisk inspektørmerke. Enten stemplet grunt/skjevt eller filt delvis bort. Ingen skriblerier over en V. De du referer til er fra feil århundre, Browning08.
Altså; ikke en engelsk pipe kontrollert i Belgia men ei belgisk pipe utført i stilen "Engelsk damask".
Skal jeg tippe på pipesmeden så er det stempelet lenger frem på pipa; JB eller UB.
Pynta litt på krona:

PS! Du har fortsatt ei fin perkbørse, RTK. Og takk for gode, skarpe bilder av stemplene. En glede å se :-)
Best når det smeller!

Roy-Terje Kjoberg

Da kom siste brikken på plass takket være jæger justnæs - alt den mannen vet og kan:-)
Mer samler enn skytter.

jæger justnæs

Takk, men det var ufortjent hederlig omtale. Minner om at krutnarr også lenger opp i tåden påpekte at dette er et inspektørmerke ;-)
Ellers er det rart med alt det rare man husker, og ting man burde huske som sitter heller dårlig...
Tips jeg fikk fra en samler: Kjøp minst ei bok for hvert våpen!
I dag har vi selvsagt internett og EDB-maskiner men mye at det gamle finnes kun i bøkene.
Best når det smeller!