Serverbytte kl. 12:00 24.02.2015

Started by Øyvind F., 24. February 2015 kl. 8:31:18

Previous topic - Next topic

Øyvind F.

svartkrutt.net skal få ny og kraftigere motor, og som en konsekvens av dette må alt innhold flyttes over til en ny server. Teknisk sett betyr det at alt innhold skal flyttes over fra den gamle serveren til den nye. Flyttingen er allerede gjort, men domenet svartkrutt.net må deretter pekes om til å vise filene på den nye serveren.

Merk at selv om endringen skjer kl. 12 i dag, så vil det uansett gå ca. 24 timer før endringen er synlig over alt på internett. Det skyldes tekniske forhold relatert til hvordan internett fungerer og er dessverre ikke noe å gjøre med.

I mellomtiden vil det ikke være mulig å handle i butikken, bruke forumet eller legge inn nye annonser på markedet på den gamle serveren. Havner du på den nye serveren vil alt fungere som før.

I denne 24-timersperioden vil man kunne oppleve å komme til ny eller gammel server på forskjellige tidspunkt og med forskjellige internettleverandører. Det vil også kunne være forskjell på hvor man havner dersom man skriver inn domenenavnet med og uten www. Om en dags tid skal alt fungere som normalt.
Øyvind F. - forum admin
Ta også en kikk på kammerlader.no.

Øyvind F.

Sånn, da er vi oppe og går på ny server. Gi beskjed om noe ikke fungerer.
Øyvind F. - forum admin

jæger justnæs

Ser ut til at man vises som pålogget på chat en stund etter man har logget ut, tror det har oppstått etter serverbyttet. Kan sånt utredes av en EDB-mann?
Best når det smeller!

Øyvind F.

Snodig. Hvor vises du som pålogget etter at du har logget ut? På forsiden av svartkrutt.net eller inne i selve pratemakeriet. Jeg testet nettopp, og forsvant fra listen på forsiden av svartkrutt.net med en gang jeg klikket på utloggingskrysset inne i chatten. Jeg tror ikke dette har noe med ny server å gjøre.
Øyvind F. - forum admin

Orion

Jeg har vært plaget av dette i lengre tid. Har logget meg av chat ved å trykke på det røde krysset oppe til venstre, og tilsynelatende forsvunnet fra chat'en. Men når jeg så har gått inn på forsiden av svartkrutt.net har mitt "nick" stått i listen over hvem som er pålogget chat'en.
Som sagt, dette har vært slik lenge, og tror ikke det har noe med bytte av server.

jæger justnæs

Jeg har alltid gått ut via Rom -> Logg ut. Da forsvinner jeg fra chatten og står heller ikke på forsida. Nå blir jeg stående på forsida. Om jeg krysser Logg ut så må jeg jo logge på forumet igjen, det er vel unødvendig tungvint?

Edit: Jeg mener dette har oppstått i den senere tid. Selv om jeg har gått ut (via Rom) så ser det på forsiden ut som om jeg er pålogget, selv etter ny oppstart av nettleser og gjentatte F5-økter. Forsvinner når nestemann logger på, sannsynligvis.
Har ikke kunnskapene til å forklare dette på EBD-språk :-|
Best når det smeller!

jæger justnæs

Best når det smeller!

Øyvind F.

Jeg er ikke fornøyd med det nåværende webhotellet mitt, så jeg har bestemt meg for å skifte server nok en gang. Denne gangen skal byttet skje uten at dere skal merke noe. Det eneste som kan skje er at nylig opplastede bilder på forum og marked i en liten periode kan være fraværende.

Dette innlegget tester om det fungerer å poste innlegg til database på ny MySQL-server fra forumet som fremdeles ligger på gammel webserver.

Når skiftet er ferdig vil dere merke at svartkrutt.net blir betydelig raskere grunnet overgang fra Apache- til Litespeed-webserver.

Til slutt en test av bildeopplasting:

Øyvind F. - forum admin

Øyvind F.

I helgen ble gikk vi over til ny server igjen. Denne gangen gikk overgangen ganske ubemerket hen. Skulle det være noe som ikke fungerer, bare gi beskjed!
Øyvind F. - forum admin