Totalplagiat av postførervergen til Postvesenet

Started by Trond, 04. December 2015 kl. 20:10:27

Previous topic - Next topic

Trond

Jeg går gjennom en god del utenlandske auksjonskataloger hver uke, i håp om å finne norske godbiter som har gått ytlendingene hus forbi. Så også i dag. I en italiensk katalog fant jeg noe litt fascinerende:

category:       A TUSCAN GENTLEMAN'S COLLECTION
provenance:       France
dating:       third quarter of the 19th Century

Strong, straight, double-edged blade of lenticular section, with a thin, central fuller on almost the entire length, on a side of the blade the mark "DUMONTHIER / BREVETE D.on / A MOUDAN", provided with a muzzle-loading barrel on each side, with smooth bore and 10 mm caliber; iron quillon, the parry arms consist in the hammers and hide the nipples, when lifted they automatically extract the two foldaway triggers placed within the grip. Thick, brass grip scales, worked with twisted grooves, curved pommel with a fine, bas-relieved trophy of arms on dotted ground; also provided with a small loop at the edge. Complete with the wooden scabbard with brown leather covering (slightly damaged), with a seat both for the blade and the barrels; provided with brass mounts, cap note       

condition:       good
dimensions:       length   50 cm.

estimated price:       1800.00€ | 2200.00 €

Med unntak for messing skjefteplatene, er den identisk i minste delje med den norske Postførervergen. Til og med beslagene på balgen er identiske med denne.

På bildet av de to norske er rikassoen (partiet mellom egg og parerstang) noe lengre på den nederste enn på den øverste. Den nederste er fra den første serien i 1847, den øverste er fra 1848. Det er tydeligvis den øverste som er blitt kopiert. I katalogteksten fremkommer det også at den er fra 1800-tallets tredje kvartal.

Men det er vel antagelig litt i seneste laget for Kongsberg å saksøke Brevet Nagant...

JanS

Haner og grepsplater er forskjellige og jeg tror heller plagiatet gikk motsatt vei fra Europa til Kongsberg.;-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Trond

Om auksjonshuset har gjort riktige hjemmelekser, så kom denne noen år etter de norske postførervergene...

Roy-Terje Kjoberg

Ifølge KVF så er Postførervergen basert på en tysk modell - så det kan se ut for at det ikke er en norsk oppfinnelse.
http://kvf.no/vaapen.php?type=Pistol&weaponid=PIST0016
Mer samler enn skytter.

Roy-Terje Kjoberg

Et nettsøk på dumonthier brakte blant andre disse. Priser fra US $6500 og opp.

Flere her
Mer samler enn skytter.

runastav

Kreative sjeler uten stinn lommebok kan få kjøpe arbeidstegning av meg og bygge seg en ekte postførerkopi;-)
Mvh Runar

Browning08

Høna og egget?

Det er vel en mikroskopisk mulighet for at denne har sin opprinnelse som modell/oppfinnelse i et annet land enn Norge? Opp gjennom tidene vil jeg tro at våpentekniske ideer og for den slags skyld spesifikke modeller har blitt kopiert av noen som har tatt ideen med seg "hjem".

Selv om denne har en offisiell betegnelse her i Norge så kan det jo være at den er like kjent og akseptert som "egen modell" i et annet land .

Er det dermed riktig å kalle det for en "totalplagiat"?

jrr50

Var riktig fin den du lagde ,så bilder av den.
Flott stykke arbeid ,synes det er en del som blir så dyrt at vi som ikke har den slags kapital liggende kan får gleden av og ha slike også.

For meg er det iallefall viktigst at det virker og er laget,av en god mekaniker"smed" ,er like bra som om de er historisk korrekte,
har selv fått endel pepper for og ha bygget om ting ,men som etter mitt syn gjør mer nytte for seg med nye deler som en god svartkrutt skytter enn som støvsamler på en vegg.
Nå er det selvfølgelig ting som er av historisk verdi der en kansje bør vurdere og la dem som samler og er opptatt av at de er Orginalt,overta.
Men det er nå opptil eier og avgjøre uansett mener jeg.
Men det aller meste som er laget 10-15.000-200.000 eksemplarer, av er ikke historisk skjeldne og kan godt bygges om til og bli gode bruks gjenstander av .
Og de som er skjeldnere er vel ingen skade om blir laget ,etterligninger av så lenge dert er for egen bruk eller faktisk gleden med og utføre arbeidet.
For er ikke i tvil om at mange idag gjør like godt arbeid som før i tida,men og lage nytt og ,selvfølgelig ikke stemple for og forfalske,/ kopiere men la vere stemple dem eller ha sine egne stempler kan jeg ikke skjønne skal vere noe galt i og gjøre.

Utrolig mye flotte prosjekter jeg har sett komme fra Karmøy iallefall.
Med beste hilsen JRR50.

Besøk gjerne  min hjemmeside:   www.jrr-50.com

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

festus

Jeg har sett en slik på museum i Spania. :-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

Roy-Terje Kjoberg

Veldig enig med jrr50 i tenkingen rundt det å respektere hverandres interesser når det gjelder hva man mener er verd å samle på.
Selv er jeg endel opptatt av å finne "røtter" - hvor sakene kan ha sitt opphav og eventuelt hvordan våpenet er endret og tilpasset den virkelighet og de behovene eierne hadde. For eksempel hvordan rifler ble oppborret til hagler når nye og bedre patronvåpen kom på markedet.
Nå fant jeg noe som kan se ut som postførervergens oldemor; en kombinert dolk/hjullåspistol i en blogg.
Mer samler enn skytter.

Orion

jrr50

Ennå en som står til salgs som ser tålelig lik ut,om det er et plagiat er jeg ikke så sikker på likevel.

Denne sto til salgs hos Horst Heldt, og er annonsert som svensk fengselsvakt våpen. Og på bildet ser en tydelig at iallefall klingen skiller seg vesentlig ,det er ikke godt og se et merkinger el stempler,men skjeftet synes jeg så mer likt ut på denne enn den andre"plagiatet" som var av bildet her sist,
Men nå er jo denne også fra unionen som den tiden da disse var i bruk var et faktum,. Så dermed er det vel grunn og tro de skulle likne mye på   Hverandre selv om de er produsert av søta bror,

Når jeg ser grundigere etter står det oppgitt den har merking ;CG Granberg Eskilstuna .Sweden.
Med beste hilsen JRR50.

(NB,ny hjemmeside under laging,så det er nesten bare side oppsettet nå ,men bilder og slikt er underveis)

jrr50

Et lite innlegg til i samme gate,fant fler hos HorstHeldt av samme type denne gang.

Med merkinger og det hele :Dumontier eller noe i den duren som vist nok lagde disse i Europa.
De hadde noen ennå villere kreasjoner også ,en av samme fabrikat ,og kategori ,

men med flere enn de to skuddene,må bare ta den også med selv om den neppe blir forvekslet med en verge...  

Riktig fin dag til alle ,så får en hive seg rundt og la fornuften styre et par timer:-)
Med beste hilsen JRR50.