Effektivt system for utstilling av geværsamling

Started by Trond, 11. April 2016 kl. 19:39:15

Previous topic - Next topic

Trond

Dette er nok "tygd mat" for mange av dere, men jeg ber dere likevel tygge den én gang til.

Min opprinnelige våpensamling frem til 1978 bestod av ca 35-40  DkN geværer og et mindre antall pistoler og blankvåpen. I 1978 ble samlingen pakket ned til fordel for barn og karrière og så ikke "dagens lys" igjen før min nye sambo Aud lurte på om jeg fortsatt hadde våpensamlingen som hun hadde hørt om - dette er nesten 20 år siden nå. Den ble pakket opp og hun syntes at det var for galt at den ikke var fremme. Den ble dermed hengt opp (noe hun sikkert angrer på i dag). I utgangspunktet ble den hengt opp med 7 geværer pr meter, side om side. Men da den så kom opp, fikk jeg lyst til å komplettere "litt", uten at det var plass til det jeg kompletterte med. Bildet er fra 2009:

Fruen ble etterhvert uforklarlig tiltagende sur og mente bl.a. at det var helt umulig for henne å støvsuge mellom alt det som stod oppstilt mot veggene. Jeg måtte finne på noe lurt, noe effektivt som muliggjorde utstilling av mange våpen på minst mulig plass med maksimal eksponering og frihet til å flytte rundt på dem samtidig som hvert våpen tok et minimum av plass. En samlervenn av meg i Trondheim hadde samme problemet - for mange børser som skulle inn på for liten plass - og fant en måte å få 12-16 børser pr. løpemeter vegg ved å lage en sokkel men 35 graders skråstilte plater og en planke med utskjæringer for piper og forskjefter montert ca 80 cm over denne.Jeg likte sokkel-idéen, men ikke planken og begynte å se hva som fantes av magneter på markedet. Til slutt fant jeg noen helt geniale, superkraftige magneter, hvor fire magneter lå mot en ikke-magnetisk metallplate og det hele deretter støpt inn i gummi med to skruehull til innfesting. Jeg fikk tilsendt en prøve som jeg dro opp og ned en brunert kammerladerpipe flere kvelder for å se om den tok bruneringen. Det gjorde den ikke.

Jeg bestilte sporenstreks 150 stk og fikk vaktmesteren min til å lage soklene. De første magnetene ble dritdyre, nærmere kr 50/stk, men du verden så ryddig og bra det ble i forhold til før, da det hele ble om-montert.

Med perkusjonsgeværer, kammerladere, Rollingblokker, tennstempelrifler o.l. går det nå 16 børser på meteren. Med flintlås og bolt-action går det ca 12 pr. meter. Etter mye måling av mange geværer bør magnetene stå ca 2 cm (kloss eller planke bak magneten) utfra veggen i en høyde fra 82-87 cm over sokkelen. Dette er vitenskap!

Min neste levering var på 500 av disse magnetene og de kunne jeg selge for kr 28/stk. Da jeg bestilte et nytt parti for noen uker siden var prisen doblet - Grrrrr!. Jeg fikk pruttet den litt ned, men nå kommer de på kr 43/stk inkl frakt til Norge og importmoms. Lite i forhold til våpenprisen, men mye mer enn jeg hadde likt at de kostet! Uansett - jeg har nå magneter i sort eller lys grått i bøtter og spann. Det er bare å bestille.

SB

Støtter denne patenten. Har kjøpt en haug og montert i noen Billy skap fra Ikea.  Da kan de lyssettes og oppbevares bak glass.
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Trond

For ordens skyld - den er ikke patentert! :-D

Trond

Det har vært interesse for magnetene og det er allerede solgt en del. Men det har vært spørsmål om hvordan sokkelen ser ut:

Det enkleste er å lage den i MDF strimler og å skru bitene sammen fra undersiden. Deretter sages sidene til å bli et rektangel og listes. Jeg har valg å montere mine litt opp fra gulvet, så det er mulig å komme til med en støvsuger under dem.

Jeg har også laget en tralle med dette systemet. Kjempegreit i forbindelse med messer, våpenting o.l. hvor man skal ha med deg mye. Trallen har plass til 22 geværer og magnetene er kraftige nok til at små asfalthull og dørterskler går bra.

Beklager rotet rundt trallen.

JanS

Dette ser jo flott ut Trond, men siden kona klager over støv/støvsuging så synes jeg du skal ramme inn den flotte samlingen din med eikelister/skyveglass fra gulv til tak, med spotter innfelt i en taksokkel. Ut fra listene på endedøra så skulle det være god nok plass. Over geværene kan du da henge blankvåpna eller lage noen fine vifter, med de korteste. Eller kan du kombinere lengre blanvåpen med karabiner under. Husker også fra bilder av samlingen din at de ser tørre/støvete ut og trenger olje. Derfor når det eksklusive veggskapet er på plass så må våpna pusses. Og det skulle ikke være noe problem for deg å tromme sammen en gjeng frivillige våpenpussere noen våpenkvelder. Husker at mange frivillige ville være dine våpensønner for noen år siden på forumet da du viste kjøkkensamlingen:-)
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

Trond

De tre sokkel og tralle bildene er tatt i skrotkjelleren. For all del, ikke heng deg opp i skrotet der.

Når det gjelder samlingen min, blir nok den stående som nå. Å bygge den inn i glasskap innebærer at jeg mister plass til minst ett gevær pr. 2 skapvanger og jeg har allerede 6-7 geværer mer enn jeg har plass til med dagens løsning.

En liten gjeng samlere som samles her en gang i mellom hadde derimot vært særdeles hyggelig.

JanS

Ikke misforstå fordi du har mer orden enn de fleste av oss våpenhamstere. Du trenger ingen skapvanger men bare to glidespor oppe og nede for praktiske glassbredder som overlapper hverandre med 5cm, samt en liten sugekopp for å unngå å bruke hånd og få fingermerker.

Trond

Er mer tilhenger av hyggelige pussekvelder med andre våpen interesserte.

Fra det ene... Jeg har også et ikke ubetydelig pistolproblem som jeg ikke har funnet noe god løsning på. Karl Egil Hanevik var innom meg for en tid siden og viste meg et bilde han hadde på telefonen sin, som jeg så avfotograferte, derfor den fullkomne mangel på kvalitet:

Et frittstående pistol-juletre! Her er det 24 pistoler, men de kunne ha hengt tettere i høyden og det kunne ha vært 6-8 pistoler i hver "etasje". 80 pistoler på en frittstående kvadratmeter hadde vært noe! Kanskje enda bedre, montere en ferdig profilert, kraftig list på veggen med 4 "knagger" pr. nivå og f.eks. 10 nivåer. Det blir også 40 pistoler som henger på vegg og stikker ut maksimum en drøy halvmeter (flintlås dragonpistoler). Denne har jeg tenkt å tenke litt videre på.

Mottar gjerne andres tanker også!

JanS

Likte bedre din ide på veggen. Et loddrett vinkeljern med påsveiste hellende "dørhåndtak" ca 5-10 cm fra veggen vil være nok. Så kan du montere speil mellom slik at våpenvennene kan se sideblikktype uten å ta dem ned med hansker for å unngå saltfingeravtrykk. Speil ville også medført at gangen/romfølelsen hadde blitt mye større. Tenker da på hvordan geværene dine henger uten å vite hvordan pistolsamlingen er satt opp. Våpenvenner i Trondheim hadde kjøpmannsdisker med montert hengslet glassbord/glassmonter på topp for pistoler og metallarkivskap for kart med store flate skuffer for pistoler, bajonetter, militaria og patroner. Så det er bare fantasien, praktisk sans og lommebok som setter grenser.