Jamtkule

Started by BjørnL, 08. July 2016 kl. 3:41:34

Previous topic - Next topic

BjørnL

Hei!

Er det noen som har en målsatt skisse eller bilde av jamkulen som brukes i 12 mm Remington?
Jeg er på jakt etter en brukbar kuletang til denne kulen.

"Hunters house" har kuletengene under, men bare den korteste (17,5 mm) på lager. Er det noen som har prøvd denne kulen i en rolling block?
12,9 x 17,5 - M.67, Svensk Remington
12,9 x 24 - M.67, Svensk Remington
12,9 x 22,5 - M.67, Svensk Remington
12,72 x 24 - M.67, Svensk Remington

BjørnL

jæger justnæs

Kunne vært interessant å se den korte kula. Jeg skulle gjerne sett bilder og målsatte tegninger av alle kuleblokker hos alle leverandører. Spesielt kuler med drivbånd, hæl- eller hulbase.

Her er noen enkle mål av min Jämtkule, blokka er merket M67.
Sliter med å bruke mm-betegnelse på annet enn kammerladerkuler men har tatt med det her.

Best når det smeller!

BjørnL

Hei!

Takk for flott målsatt skisse.

Jeg ser at diameteren på basen på din kule måler .493/12,52 mm. Hunters house oppgir diameteren på sine kuletenger til 12,9 og 12,72. Går ut fra at dette er diameteren på basen. Jeg synes 12,9 høres mye ut. Jeg skal prøve å få et bilde fra Hunters house. Jeg undres på hvordan kulen ser ut når den er kortet ned til 17,5 mm.

BjørnL

jæger justnæs

Jeg vet ikke om målene de oppgir kanskje er stramt mål i blokka/størrelsen på brotsjen? Mykt bly blir alltid en del mindre enn blokka.
Best når det smeller!

Håvard

Hei
jeg har kuletanga som er 12,7/24 mm fra Hunters house,og den er 12,7 mm på basen og forran bandet,og bandet er 13,2 mm.
lengden er 24 mm.
tyngde med tilnærmet rent bly er 421 grains.

Har ikke skutt med disse kulene enda men etter min mening så skulle jeg hatt kuletanga som er 12,9 mm for 12,7 blir for smått i mine hylser, kula vil ikke sitte og eneste mulighet er å papirvikle basen men det er jo noe pes.

sise hylsene dine og mål innvendig diameter før du kjøper for å se at kulene vil passe.

Mener forresten at de orginale kulene kanskje hadde svak koning på basen for å lette lading, vet ikke om det kan stemme.

qualibra

Unnskyld at jeg blander meg i , nå som dere hadde det så koseli' .:-D

Skjønner at dere søker autentisitet ved å bruke "Jamtkule", men den mest stabile kula jeg noen gang har skutt med i dette kaliberet , er Lyman Plains 395grns med .503" diameter på det største .Den koner mot skjørtet, og selv om jeg nå for tiden har gått over til .50-70 Govt. hylser i børsa mi , så slipper hylsa kula uten å knipe - enda disse hylsene er tett oppunder 45 mm lange . Kjøpte 60 stykker .50-70 hylser av en som averterer gjavnlig her på siden, men ødela de første 20 fordi jeg i min villfarelse trodde at hylsen måtte dreies ned foran kraven - noe som ikke er nødvendig i mitt kammer .
Kraven må dog reduseres i DM .

Nå sklei jeg ut her, men som sagt - den Lymankula går meget godt .
Har skutt meget gode samlinger på 300 meter med den , som jeg ikke har tatt bilde av, men som jeg har pålitelige vitner som bekreftelse på .
På 100 meter så skyter denne kula i mi børse omtrent like tett som en .45-70 Springfield i meget god stand . Det samme gjelder for 300 meter'n, sjøl om siktene nok utgjør et hinder for hva som egentlig er mulig med 12mm Remington . Skytter'n er jo det svakeste leddet, om noen skulle tro at jeg hadde glømt dette faktum .

Dere som har adgang til 300 meter, burde teste 12 mm Remington på dette holdet .
Det er faktisk meget gøy !:rotfl:
qualibra

Håvard

Enig med deg, jamtkula er neppe den beste, skyter selv med lyman 50-70 kule 450 grains og det funker meget godt, har også prøvd kuler fra nedkortet kuletang for samme kule da ca 370 grains og det funket enda bedre.
Mener den perfekte kula ikke bør være for tung, ha grove smøreriller for mye fett og eventuelt hulbase hvis diameteren er mindre en 512.

BjørnL

Hei!

Det er godt at noen blander seg, ellers vill det ikke blitt noen diskusjon.
Vedlagt er et bilde av støpeblokken til kuler som måler 12,72x17,5. Det er ikke for å være autentisk at jeg vil prøve en ny kule. Grunnen er at jeg plages med sot og manglende presisjon.
Jeg har tidligere skutt .50 rundkuler og 3F krutt med greit resultat. Jeg prøvde å lade likedan med grovt krutt, men fikk problem med tørt slam i pipen og dårlig presisjon. Dette til tross for rikelige mengder med fett. Å pusse mellom hvert skudd er tungvindt.                      .50 rundkule passer fint i hylsene mine så jeg tror ovenfornevnte kule kan passe fint.  

BjørnL

jæger justnæs

Den blokka kan vel umulig være til 17,5mm lengde, BjørnL?
Den har jo samme antall riller og bånd som 24mm kula.
Best når det smeller!

BjørnL

Hei!

Jeg la ikke merke til det i farten, men jeg må si meg enig med deg. Når man sammenligner diameter med lengde har jeg problem med å få lengden til å bli bare 17,5 mm.
Får undersøke litt nærmere.

BjørnL

Håvard

Har selv prøvd for lange hylser og i værste fall får du hylser som deler seg i to, veldig kjedelig hvis halvparten sitter igjen i kammeret. Presisjonen tror jeg blir dårligere også da kula skvises i overgangen til løpet, måtte trimme mine ned til 43,5 mm.

Håvard

Stor forskjell på fett også, for en del år siden brukte jeg lyman black gold med godt resultat men dette fettet funker ikke lenger, bruker SPG nå.