Svenske Remingtongeværer basert på Wredes gevær

Started by anvil, 01. April 2017 kl. 18:36:58

Previous topic - Next topic

anvil

Remingtongeværet ble approbert som nytt infanterigevær i november 1867 etter prøver av mange fabrikat/modeller og anbefaling av den norsk/svenske geværkommisjonen.
En ting var å produsere helt nye geværer. Men det var også nødvendig å bygge om 12 mm. geværer i begge land, ifølge Hanevik ca. 42.000 til sammen. Her i lander var det ca. 12.000 kammerladere M/1860. I Sverige dreide det seg om ca 30.000 geværer. Så vidt jeg har forstått gjaldt det 3 modeller:   Wredes gevær M/1860  (perkusjons-munnladningegevær), Hagstrøms kammerlader M/1864 samt ombyggede  M/1860 til Hagstrøms kammerlader.
Følgelig er det 3 forskjellige utgaver av de svenske 12 mm. ombyggede geværene med Remingtonmekanisme.
www.gotavapen.se viser bilder av modellene M1860-67, M/1864-67 og M/1860-64-67.

Det er også opplyst hvilke hær-avdelinger som fikk disse 3 modellene: M1860-67: Infanteriet på Gotland. M/1864-67: Artilleriavdelinger tilknyttet festninger. M/1860-64-67: For skoler/universtiter.

Er det noen som kan opplyse om hvor mange våpen det er produsert av hver av disse 3 modellene?

Thor kom her med et par geværer, se bildet nedenfor. Nederst ligger Wredes gevær og øverst ligger det jeg tror må være M/1864-67.   Stemmer det?

Begge geværene på bildet er uten pussestokk. Kan noen gi med bilde/mål på stokkens hode, slik at en kan få laget replika.

Demontering av Wredes viser at svansskruen m/ perknippel og et lite kruttkammer er lett demonterbar ved at gjengeforbindelsen er gjort meget presis. Naturlig nok er det da en låseskrue på undersida. Dette eksemplaret var uten skruen, men det er tatt ut for skruehodet i stokken, så da ble en passende skrue laget, se bilder.

Wredes slaglås er av høy kvalitet med bl.a. enkelt fjærfeste og med lav friksjon ved at det er hengslet ledd mellom slagfjær og nuss.

Jeg syntes låsen lignet en del på Kongsbergs lås på sivilt jaktvåpen. Bildet nedenfor viser KV-låsen. Det er mange likheter.

Harald

"Begge geværene på bildet er uten pussestokk. Kan noen gi med bilde/mål på stokkens hode, slik at en kan få laget replika."

Hei. Bilder av hode på ladestokk som jeg mener er til Wredes M/1860. Mvh Harald.

perk71

Hei
Prøvde å ta noen mål av pussestokken til mitt wredes gevær. Produsert 1861 med våpnene. 99. Håper dette hjelper deg.
Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
men fik hans pande ei i sønder,
nei, der skal Kugle til en Thrønder.

anvil

Hei og stor takk til Harald og perk71!
Med både bilder og gode målskisser har jeg ingen andre å bebreide enn meg selv, om jeg ikke får til en brukbar replika lade/pussestokk!
Jeg kan vel gå ut fra at den modifiserte Wredes beholdt den opprinnelige stokken??
Hilsen fra
Anvil

Harald

Se der ja! perk71 leverte gode målskisser. Her er det bare å starte produksjonen! Målene varierer en smule mellom de ladestokkene jeg har og den som perk71 viser. Hodeformen varierer og hullet i hodet ligger mellom 3,6 mm og 4 mm på mine. Remington 12 mm M/1864-68 stammer vel fra Hagstrøms kammerlader M/1864, ikke fra Wredesgeværet? Mitt eksemplar merket 1872, har en annen utforming på hodet av pussestokken. Vet ikke om det er korrekt, andre kilder må vel konsulteres. Skal prøve å legge ut ei målskisse av hodet en av dagene.

Wredes M/1860 øverst, Hagstrøms kammerlader M/1864 prøvegevær ombygd til patron i midten og svensk Remington M/1864-68 nederst. Mvh Harald

anvil

Hei og takk igjen for ytterligere bilder! Her er det tydelig mange varianter!
Jeg tror nå at replika stokk til Wredes blir laget lik øverst på siste bilde, men stokk til M1864-68 blir som nederst på siste bilde. Imidlertid tillater ikke fremre løpsring på 1864-68 6 mm. stokk, mens 5 mm. går gjennom.

For øvrig lurer jeg litt på dette med serienummer for disse ombyggede geværene.
Ta M/1864-68 (noen steder kalt -67) som er her: Det er stemplet med kronet S og årstall 1875 på kasse, kolbehals og undertre, alt på høyre side.
Serienummer 1604 et på venstre side, på kasse, pipe, kolbehals og undertre, samt på rekylkappe.
Gitt at kobekappa er uforandret fra 1864 gikk 1864-68 videre med opprinnelig serienummer. Og det tyder på at stemplingene på kolbehals og undertre ble gjort da ombyggingen ble gjennomført.
Den som måtte ha en M1864 som ikke er bygget om kan kanskje bekrefte at det ikke er slått inn årstall og serienummer på kolbe/undretre?

Fortsatt er det ingen som har sagt noe om hvor mange M1864 som ble bygget om til RB-mekanisme!

Hilsen fra Anvil

BEN74

"Fortsatt er det ingen som har sagt noe om hvor mange M1864 som ble bygget om til RB-mekanisme!"

http://www.gotavapen.se/gota/mats/karbin_m1885.htm

In 1864 Sweden adopted a chamber loaded rifle designed by A. Hagström. About 16 000 were made but apparently they never entered service before the new Rolling-block rifle was adopted on May 8, 1867.
Most of the chamber loaded rifles of 1864 were converted to Rolling-block rifles, designated 1864-68 års gevär (or gevär m/1864-68).

anvil

Takk for info, ben74!
Da ser jeg at det totalt ble laget ca. 16000 kammerladere M1864, samt at mesteparten av disse ble bygget om til RB.
Fra linken du viser går det fram at "Stockholms gevärsverkstad and Carlsborgs Tygstation were no rifle factories but army workshops or armouries. Hence, they only made a few weapons."
Siden jeg går ut fra at serienummeret er det opprinnelige som kammerladeren hadde, kan ikke geværets lave SN si noe om antall geværer bygget om ved Stockholms gevärsverkstad.
Hilsen fra
Anvil