VAABENSMØRELSEN VÆRG

Started by bubo, 01. June 2017 kl. 16:32:04

Previous topic - Next topic

bubo

Hei!
Noen som har noe synsing,gjetninger eller fakta omkring denne boksen?

festus

Vill gjetting, men siden den heter Værg (Verg) Norge tipper jeg den er fra rundt 1905 og myntet på salg til Det Frivillige Skyttervesen. ;-)
"En mann kan aldri ha for mye rødvin, for mange bøker eller for mye ammunisjon"
- Rudyard Kipling

JanS

Våpensmøreboksen kan dateres fra perioden 1906 til 1917 ut fra følgende fakta. Kongekrona nede på boksen har riksløva av 1906 på toppen(1906-1937). Den "danske" skrivemåten med to AA-er istedenfor Å, og B istedenfor P, og endingen ELSEN i VAABENSMØRELSEN ble forandret med rettskrivningsreformen av 1917 til VÅPENSMØRNING. Om merkenavnet VÆRG ble forandret til VERG samtidig er lite trolig. Man må anta at navneendringen skjedde over noen år til ca.1920 som ved andre merkevarer. Dette var vanlig våpensmørning til folks bruk som vaselin og skosmørning. Merkenavn og logo var viktige bidrag til nasjonsbygging og nasjonalfølelse.
Utestengt bruker. Ta informasjonen i innlegget med en klype salt. Admin.

bubo

Takker for oppklarende svar.
Ingen jeg har vist denne til har sett en slik før,men etpar samlere har fundert på om den kunne være militær grunnet navnet og kongekronen. Jeg trodde sistnevnte ikke var lov å bruke i sivil reklame/logo,men dette er kanskje en nyere bestemmelse..
Har også grunnet litt på tegningen av børsa,og hvis den skulle være noe norsk arme-våpen,måtte det vel være Jarmannrifla...men denne her har baksiktet festet på nedrebåndet,så den er nok fri fantasi.:-)
At Nasjonalromantikken var sterk på denne tiden er det flere eksempler på.
Nitedal hadde Norge i bunnstempelet,og en skofabrik hadde også dette vakre navn...og sikkert flere,men dette har jo ingenting her på svartkrutt.net å gjøre!!:rant:

Jon

Jeg må bare få si at JanS resonnerer veldig godt her. Tok meg en runde i mitt ringe katalogbibliotek og etter en mengde bommer så fant jeg smørelsen nevnt i en Gresvig 1914-15 katalog. Her er det som man ser stemplet inn med gummistempel, noe som kan bety to ting: at den er ny i Gresvigs vareutvalg eller at den er et nytt produkt(?)

Hvilket skulle bevises;-)

jæger justnæs

Nydelig boks og dokumentasjon :-)
Best når det smeller!

bubo

Takker for den katalogsiden og innsatsen,Jon!:-)
Da skulle den være tidfestet sånn ca,og enda artigere å ha på hylla..
F.

JanS

Min priscourant fra L. H. Hagen & co. fra perioden 1900 -ca. 1905 viser på side 16 at firmaet solgte syrefri geværsmørelse " Virginia" som kostet pr.Æske kr. 0,25 og kr. 2,00 per Kg. Boksen var merket i ytre sirkel med VIRGINIA i toppen med tre stjerner på begge sider og med teksten MINERAL GEVÆRSMØRELSE under. I sirkelen innenfor L. H. Hagen & Co. i toppen med stjerne foran og bak med CHRISTIANIA under. Inderste sirkel er som en avrundet knallperle.

Jon

Jeg så der var mye amerikanske stoffer til våpenpleie i de katalogene jeg gikk igjennom også, det virker som om de var ledende på slike ting 1900 til 2.VK.

Tror katalogen din må være noe senere JanS, jeg sjekket i 1906 og 1912 katalogene mine og der kostet en eske 20øre og kr 1,50 på kg.

JanS

Priscouranten min er ikke datert, men på baksiden er de 17 prismedaljene som er tildelt firmaet for utmerket arbeide og materiale for perioden 1882 -1900 i Europa vist. Siden siste tildelte gullmedalje i 1900 er tatt med så antar jeg at couranten ble utgitt senhøsten 1900 eller på nyåret 1901. Inni katalogen er en del priser forhøyet med håndskrift og derfor til ca. 1905. Hvis katalogen var nyere så skulle vel senere prismedaljer blitt nevnt da jeg antar at firmaet deltok på årlige utstillinger også etter 1900. I perioden 1882 til 1900 så ble firmaet tildelt medaljer i bronce, sølv og gull i alle år med unntak av 1884, 1887, 1890-91, 1893 og 1895. Antar utstillingene var årlige, men jeg vet ikke om firmaet var på alle hvor medalje ikke ble tildelt.

Jon

Interessant, kan jo være at det våpenfettet var dyrere tidligere enn mine kataloger. At prisen gikk ned etter noen år?
Hadde vært artig med utdrag/scan fra katalogen og sammenholdt med andre skrifter.

Sjekket min katalogkopi fra Hagen ca 1993-94 der er samme fettet nevnt og til 25øre for eske og 2kr pr kilo. Så da har det blitt billigere seinere.

Bytter gjerne kopi av katalog med deg JanS.

jopesj

Her er min smørelse. Ikke så spennende merke som "Værg" kanskje, men boksen er fin den. :-D

Jopesj

bubo

Veldig flott!!
Her var det hvertfall ikke tvil om fabrikanten.:-)