Husqvarna rolling block

Started by janviggs, 26. September 2017 kl. 18:27:28

Previous topic - Next topic

janviggs

Noen her som kan ha mere info om denne rolling block'n ?
Tenker da spessielt på finnishen på den. Løp, kolbekappe , bajonett og pussestang er forkrommet.

The Dane

Nogen har brugt lang tid med polerhjulet på den!
Den bliver aldrig original og fin igen :'-(

Lidt ligesom at sætte alufælge og spoiler på en Ford T.
Fint for den rette mand men de fleste er ikke enig.

Roy-Terje Kjoberg

Det lå en tilsvarende på Finn for en tid tilbake. Den ble hevdet å være en offisersutgave. Jeg forsøkte å finne ut om det ble levert forniklede RB'er til svenske offiserer men klarte ikke å oppdrive troverdig dokumentasjon.
Mer samler enn skytter.

SB

Paradevåpen for slottsvakter?
"a rifle without hammers, is like a Spaniel without ears" Edward VII

Roy-Terje Kjoberg

Det er jo en mulighet, men har ikke funnet noe som støtter det. Kanskje jeg har lett på feil sted? Søken fortsetter.......
Mer samler enn skytter.

janviggs

Denne er sannsynligvis den samme som du sikter til. Var for salg på Finn for ett års tid siden.

Landmark

Hvis dette hadde vært en militær variant ville det vært flere kjente eksemplarer:-D

janviggs

Litt flere bilder, er så langt jeg kan se nummerlik.  

Roy-Terje Kjoberg

Gevær nr 96 - og resten har stått der messingmynten er; regiment, tropp osv...
Det er en resursside her og eieren er nok åpen for spørsmål angående børsen din.
Mer samler enn skytter.

janviggs

Takk for tips , skal prøve å sende mail til han.

Mr. Pitt

Det jeg stusser på er at låskassen ikke er forniklet.
Old gunfighters never die, we just go on smellin like black powder.

anvil

Noe annet som overrasker meg er at pipa har bajonettlakk for sabelbajonett!!
Brukte svenskene både dølle- og sabelbajonett på disse geværene??

Landmark

1867, 1868 og 1874 har feste for sabelbajonett. Denne skal være brukt i marine/kystforsvar.
Endringsmodellene har bajonetter fra originalvåpenet.
Det ser ut til at hæren benyttet kun døllebajonetten.

qualibra

Er det ikke heller skjelden at låskasse av denne typen er stemplet 1867 ?

Jeg har en såkalt "ekte" 1867, men den har den første mekanismen med reimfestet på avtrekkerbøyla i to deler .
Det er mange detaljer som skiller den fra de senere utgavene, med de innvidde vet hva jeg snakker om .;-)
qualibra

Landmark

Dette fanget interesse og jeg måtte ta en titt i kjellerstuen. Der fant jeg 3 stk RB som var produsert i 1867.
Den ene er en Husqvarna som må være en m/1868 og er ganske ordinær, men muligens med et noe begrenset opplag med dette årstallet.
De 2 øvrige(1867)som er produsert av Carl Gustav, er derimot litt mer uvanlig og jeg har kun vært borte i disse 2 de årene jeg har samlet RB.
Jeg har dessverre ikke funnet noe om antall produserte geværer av disse, men av det jeg har klart å finne ut er de opprinnelig levert til de frivillige skytterlagene.

Låskassen, hane/høne har annen utforming enn M/1868. I tillegg er rembøylens innfestning og pussestokken ulik.

Grunnet forskjellene i vesentlige komponenter vil jeg anta at dette er en serie som er produsert før de amerikanske innkjøpene og før endelig fastsettelse av hærens modell(1868)?

Er det noen på forumet som har supplerende opplysninger om denne modellen?

Spitfire

Det sto en fin artikkel om "Remingtongeväret M1867" i Vapentidningen nr 2-2012. Den "rene M1867" prises en del høyere enn senere versjoner.

Landmark