Norskt Miniegevär?

Started by Blackpowder, 01. February 2019 kl. 15:04:06

Previous topic - Next topic

Acillevs

Det ser ut som en nedkortet dansk/norsk 1774/41/60 variant med noen uorginale deler.
Løpsbåndet av jern ser ut til å komme fra en dansk M/1828.Låset er ihvert fall perkusjonert på Kongsberg

krutnarr

Hei.
Gøy muskett. Prøver å få den til Norge her. Muligens det er en eksesermuskett? Om den blir min så blir det en tråd her. Byr litt så får vi se ;-)

krutnarr

Den ble min, men det blir jo litt utfordring å få den hjem. Grei læring om hvordan dette fungerer fra Lauritz. Skal gi litt detaljer når jeg vet noe. Regner med at det fort kan bli dyrt ;-)

krutnarr

Da er bøssa i hus. Hva dette er er jeg i tvil om. Kanskje dere kan hjelpe meg?
Begynner med skrift på løp. Hva er dette for noe?

Ser ut som S:M:N:46

Norsk? Hær? Marine?

jæger justnæs

Gratulerer med ny børse, krutnarr.
Regner med denne kommer tilbake til fordums glans i dine dyktige hender :-)
Merking kan jeg lite om men det kan jo være at den også bærer danske merkinger?
Så lurer jeg på om det kan være en 'sammensatt' bokstav på slutten der. Kan det stå S:M:NT:46?
Ellers er den vel steplet med lødighet under regimentet. 15 L(ødig)
Best når det smeller!

Torgeir

Gratulerer med nyanskaffelsen. Jeg har dessverre ikke noe vettugt å bidra med når det gjelder identifikasjon, men tenkte kanskje du kunne si noe om hvorvidt det var tungvint/dyrt å få vidunderet hjem fra Lauritz? Det gikk jo ganske fort, ser jeg.
Torgeir

krutnarr

Takker.

> men det kan jo være at den også bærer danske merkinger?
>Så lurer jeg på om det kan være en 'sammensatt' bokstav på slutten der. Kan det stå S:M:NT:46?

Ja merkingen kan godt være med NT på slutten. Godt sett jj. Den kan også være både dansk og svensk. Er det noen plasser på nettet eller bøker som har god oversikt på regimentsmerking i skandinavia?

>  kanskje du kunne si noe om hvorvidt det var tungvint/dyrt å få vidunderet hjem fra Lauritz? >Det gikk jo ganske fort, ser jeg.

Det gikk smertefritt å få den hjem, men det koster. Etter auksjonens slutt så tilbyr dette auksjonshuset til Lauritz to transportfirmaer som kan frakte. (Forskjellig fra auksjonshus til auksjonshus). Ett tasstetrykk på "vinnende bud-siden" så er forespørsel om pris sendt transportør. Dagen etter kom svar fra begge. Det ene skulle ha 4500Dkr for å frakte det med fly til Stavanger. Der måtte det hentes. Altså var dette alternativet utelukket. Det andre firmaet skulle ha 2800Dkr for å frakte det til hjemmeadressen min. De tok seg av alle papirer og fortollet. (regner med at det kommer ei regning på fortolling og moms etter hvert). Det jeg sendte de på mail var kvitering på betalt auksjon. Ved fortolling trengte de også fødselsnummer.
Så til nå har denne bøssa kostet 2431Nkr hos Lauritz og 3158Nkr i frakt. Altså ikke så veldig billig, men veldig greit :-D